ایام خانه تکانی و نگرانی‌هایی از جنس "آب"

ایام خانه تکانی و نگرانی‌هایی از جنس "آب"

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، در نگاه نخست، بارش‌های پراکنده و محدود این تصور را در ذهن‌ همه مردم ایجاد می‌کند که خشکسالی رو به پایان است اما واقعیت چیزی دیگر است؛ آن‌گونه که رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با توجه به وضعیت خشکسالی شدید در بیشتر نقاط ایران درباره مسئله تامین آب در دو فصل بهار و تابستان هشدار داده است.
این تنها یک روی سکه است، چرا که گزارش‌های اداره کل هواشناسی استان تهران حاکی از آن است که متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا یک درجه بیشتر از نرمال برآورد شده است. این شرایط سبب می‌شود تا با توجه به حجم کاهش بارش از پاییز و پیش بینی افزایش نسبی دما طی سه ماه آینده، لزوم مدیریت منابع آب و مدیریت مصرف آب بیش از پیش احساس شود.
این روزها که با کاهش 45 درصدی منابع و 46 درصدی بارش‌ها در استان تهران روبرو هستیم، شاهد افزایش دوبرابری مصرف آب هم‌زمان با خانه‌تکانی‌های عیدانه‌ هستیم. طبق بررسی‌های روند مصرف در سال‌های گذشته، مصرف آب هر تهرانی در روزهای پایانی سال تا 400 لیتر در روز هم می‌رسد.
آن‌چنان که روز گذشته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی برای آب تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: برای آب تهران نگران هستم که احیاناً در اواخر بهار و در طول تابستان آینده می‌تواند دچار تنش آبی شود، چرا که وضعیت خایر آب موجود در پشت سد‌ها نگران‌کننده است و از طرفی میزان ذخیره برفی که در ارتفاعات داریم خیلی کمتر از نرمال است و این کمبود برف باعث می‌شود دِبی رودخانه‌ها در فصل گرم آنچنان تقویت نشود و ذوب برف کمک چندانی نکند و از آن طرف کمبود بارش‌هایی هم که تا الان داشتیم (هم اکنون بارش تهران حدود ۳۰ درصد زیر نُرم است) و سال گذشته هم با کمبود بارش خشکسالی را به پایان برده، این کمبود‌های قبلی و فعلی با هم جمع شده و سبب کاهش بسیار «دِبی» یا «آورد» رودخانه‌ها در بالادست شود.
در چنین شرایطی، توجه به میزان مصرف آب و رعایت مدیریت مصرف آب در خانه بیش از پیش ضروری است.

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، خانه‌تکانی‌ها نیز سرعت بیشتری می‌گیرد و به دنبال آن مصرف آب به صورت چشم‌گیری افزایش می‌یابد. به گونه‌ای که در برخی ساعات برخی از مخازن آب شهر خالی و شبکه توزیع آب با افت فشار مواجه می‌شود.

بد نیست شهروندان بدانند که مصرف آب در ایام خانه تکانی، روزانه معادل 120 میلیون بطری 1.5 لیتری بیش‌تر می‌شود.
در این بین شهروندان که همواره یاری دهنده ما در روزهای سخت هستند می‌توانند با انجام کارهای ساده‌ای مصرف آب را در خانه مدیریت کنند. می‌شود با استفاده کامل از ظرفیت ماشین لباسشویی و ظرفشویی و سپردن شستن فرش‌ها به قالی‌شویی و ...، خانه تکانی را بدون هدررفتن آب انجام داد. همچنین می‌توانند خانه تکانی را به هفته پایانی سال موکول نکنند و ضمن کاهش 10 درصدی حین خانه‌تکانی، از مصارف غیرضروری پرهیز کنند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات