دولت جایگاه خود در امر صدور خدمات مهندسی را به جایگاه حمایتی تقلیل دهد

دولت جایگاه خود در امر صدور خدمات مهندسی را به جایگاه حمایتی تقلیل دهد

http://www.bananews.ir/یک انبوه ساز ایرانی فعال در عراق که در قالب قراردادهای شخصی و بدون حمایتهای دولتی اقدام به ساخت حجم انبوهی از مسکن کرده است خواستار حمایت دولت و تسریع در ضوابط اداری حاکم بر توسعه صدور خدمات فنی – مهندسی شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) آرش بازیار مدیر عامل شرکت تک ایستای جنوب که هم اکنون درپایتخت کشور عراق و منطقه ابوغریب تولید ۲۶۰۰ واحد مسکونی و امور روبنایی این واحدها در قالب ساخت شهرک را دردست ساخت دارد افزود: به دلیل شرایط خاص امنیتی تاکنون هیچ شرکت خارجی در امر ساخت وساز و بازسازی در شهر بغداد مشارکت نداشته است.

وی گفت: این شرکت ایرانی تنها شرکتی است که انبوه سازی در بغداد را اجرایی کرده که این امر با بازخورد بسیار مثبتی در بین مردم و مقامات کشورعراق مواجه شده است.

*دولت از شرکتهای سازنده مسکن در عراق حمایت کند

این تولید کننده مسکن با اشاره به اینکه اقدام مزبور نه تنها در استحکام روابط دو کشور نقش موثری دارد تاکید کرد: با توجه به اینکه توسعه صدور خدمات مهندسی در شرایط تحریم باعث ارزآوری به کشور ما می شود و با درنظرگرفتن سایر مزایایی این امر لازم است که دولت شرکتهایی که شخصا و بدون هیچ حمایتی و با قبول ریسک زیادی اقدام به این امر می کنند حمایت کند.

*انعقاد قرارداد ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی دیگر در عراق

وی اظهار داشت: رضایت کارفرمای عراقی از شرکت متبوع ما باعث شده است انعقاد تفاهم نامه دیگری به منظور ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی شده است که حمایتهای نظارتی دولت از این امر می تواند اعتبار حرفه ای شرکتهای ایرانی را بیش از پیش در کشور عراق افزایش دهد.

به گفته وی، از لحاظ فرهنگی نیز ساخت با کیفیت و به موقع مسکن در این کشور با بازخوردهای بسیارمثبتی دربین مردم عراق همراه خواهد بود.

وی با اشاره به تفاهم نامه اخیر دولت ایران و عراق به منظور ساخت ۲۰۰ هزار واحدمسکونی در این کشور تاکیدکرد : از قرار معلوم در قالب این تفاهم نامه مقرر شده است که یکسری مشوقها و تسهیلات برای شرکتهای ایرانی در نظر گرفته شود.

بازیار اضافه کرد: انتظار می رود دولت از شرکتهایی که شخصا در کشور عراق اقدام به ساخت وساز کرده اند حمایتهایی اندک خود را در قالب رفع موانع و پیچ وخمهای بوروکراسی و نیز ایجاد تسهیلات گمرکی در امر مربوط به ترانزیت مصالح ساختمانی و صدور ضمانتنامه را به عمل آورد.

مدیر عامل شرکت تک ایستا تاکید کرد: شرکت مزبور برای انجام بخشی از امور اداری مربوط به قرارداد خود درسفارت ایران در عراق نزدیک به ۴ ماه درپیچ و خم های بوروکراسی معطل ماند،این درحالی است که انتظار می رود سفارتخانه کشورمان در حل این مشکلات و سایر موارد مربوطه از انعطاف بیشتری برخوردار باشد.

*دولت جایگاه خود در امر صدور خدمات مهندسی را به جایگاه حمایتی تقلیل دهد

بازیار با اشاره به دعوت اخیر دولت عراق ازانبوه سازان ایرانی پیشنهاد داد: دولت باید جایگاه خود را در امر صدور خدمات مهندسی به جایگاه نظارتی و حمایتی تقلیل دهد و نباید در جزییات این فرآیند دخالت داشته باشد چرا که بخش خصوصی به هرحال به راه خود را پیدا خواهد کرد.

وی افزود:در حال حاضر ایران هم از نظر مهندسی و اجرایی از پتانسیل بالاتری برخورداراست و هم از لحاظ فرهنگی ،قرابت بیشتری با کشورهای همسایه نظیر عراق،افغانستان وتاجیکستان دارد این درحالی است که کشوری مانند ترکیه به دلیل حمایتهای دولتی در این مسیر توانسته سهم بیشتری از بازارمنطقه را به دست بیاورد.

 

    نظرات