ایجاد ظرفیت‌های جدید منابع آبی در هرمزگان

ایجاد ظرفیت‌های جدید منابع آبی در هرمزگان

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت آب و فاضلا‌ب هرمزگان با اشاره به بحران خشکسالی و تاثیرات آن بر منابع آبی استان، اظهار کرد: تلاش داریم با ایجاد ظرفیت‌های جدید منابع آبی برای مقابله با خشکسالی‌های اخیر، وسعت بحران کمبود آب در بعضی از شهرهای استان را مرتفع سازیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس حسین خادمی افزود: بهره‌برداری از ۱۰ طرح آب شیرین کن از طریق بخش خصوصی با ظرفیت معادل ۲۲ هزار متر مکعب در شبانه روز و حفر و تجهیز چاه‌های جدید و تامین آب شرب شهرهای استان از طریق خط محرم از جمله اقدامات این مجموعه در راستای ایجاد ظرفیت‌های جدید آبی بوده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون آب شرب مورد نیاز تمام شهرها و جزایر استان حدود ۵/ ۳ متر مکعب در ثانیه است در حالی که میزان تولید معادل ۱/ ۳ متر مکعب در ثانیه است که حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم و این کمبود با جیره‌بندی تامین می‌شود.

مدیرعامل آبفای هرمزگان درباره چالش‌های پیش روی منابع آبی استان گفت: از مجموع ۱۰۹ حلقه چاه تامین آب شرب شهرها حدود ۲۴ حلقه به کلی خشک شده و ۲۷ حلقه کم آب یا آب آنها شور شده و فقط ۵۴ حلقه چاه در وضعیت قابل قبولی قرار دارند .

وی افزود: در نتیجه این مشکلات، در حال حاضر ۱۷ شهر استان شامل شهرهای بندرلنگه، بندرگنگ، بندرخمیر، روئیدر، بستک، جناح، فین، سیریک، قلعه قاضی، تخت، سردشت، سندرک، گوهران، هشتبندی، پارسیان، بیکا و زیاتعلی با کمبود آب مواجهند که این شرکت برای رفع این کمبود آب مطالعات گسترده‌ای را انجام داده و امید داریم با مساعدت مسوولان ضمن تامین اعتبارات مورد نیاز بتوانیم با ایجاد ظرفیت‌های جدید کمبود آب شرب این شهرها مرتفع کنیم. این مقام مسوول در ادامه گفت: در دهه فجر امسال، ۴۱ طرح در بخش آب و فاضلاب با اعتبار ۶۰۰ میلیون ریال در شهرها و جزایر استان افتتاح شد که دو طرح آن با اعتبار ۸۷ میلیارد ریال شامل احداث آب شیرین کن ۵۰۰ متر مکعبی شهر درگهان و آب شیرین کن ۱۵۰۰ متر مکعبی شهر سوزا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به صورت BOO اجرا شده بود . با بهره‌برداری از این طرح‌ها بسیاری از مشکلات مردم استان در بخش آب و فاضلاب مرتفع شد و توانستیم حدود ۱۵۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت تولید آب شهرهای استان اضافه کنیم. مهندس خادمی با اشاره به اینکه؛ در حال حاضر ۷۶ طرح با اعتبار ۷۲۰ میلیارد ریال در دست اجرا داریم، خاطرنشان کرد: آبرسانی از سد جگین به شهر جاسک و روستاهای شرق و غرب آن از طرح‌های مهم و تاثیرگذار است که تاکنون حدود ۲۷۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده و تکمیل آن نیازمند۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار است.

 

 

    نظرات