لزوم کرمانیزه شدن ایده‌های شهری

شهردار کرمان تاکید کرد:

لزوم کرمانیزه شدن ایده‌های شهری

شهردار کرمان گفت: بسیاری از ایده‌های شهری باید کرمانیزه و نسخه مناسب آن‌ها برای شهر کرمان طراحی شود.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شعرباف، در پایان «همایش تبیین نقش شهرداری در توسعه اکوسیستم شرکت‌های نوپای کرمان» که هم‌زمان با «آیین افتتاح مرکز نوآوری شهرداری کرمان» و با حضور دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان، مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، در ساختمان شهرداری برگزار شد، با بیان اینکه نوآوری الزاماً کار سخت‌افزاری و همچنین فرایند لوکسی نیست، بر لزوم تغییر این دو الگو تاکید کرد و افزود: شهرداری سرشار از فرصت‌های نوآورانه است و سه مقوله دارد که در زمینه فعالیت‌های نوآورانه، کارکرد مهمی دارند.

وی افزود: یکی از داشته‌های شهرداری در این زمینه، داده‌های باارزش آن است که در بسیاری از فعالیت‌های استارآپی و نوآورانه می‌تواند مفید و موثر باشد.

شهردار کرمان ادامه داد: دومین مقوله، مسایل گسترده و مهمی است که شهرداری در ارتباط با مردم دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه‌ها به شهرداری کمک کنند و سود قابل‌توجهی هم به دست آورند، ازجمله در زمینه چگونگی اخذ عوارض از اصناف.

شعرباف خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۲ هزار واحد صنفی در شهر کرمان داریم و در زمینه اخذ عوارض کسب و پیشه مشکل داریم که نگاه نوآورانه می‌تواند در حل این مسئله کمک زیادی به ما بکند.

وی بیان کرد: بسیاری از فرایندهای شهرداری به زندگی مردم متصل است و نگاه جدید به آن‌ها می‌تواند اوضاع شهرداری و زندگی مردم را تغییر دهد.

شهردار کرمان یادآور شد: برای نمونه، در حاشیه شهر مشکل مالکیت داریم و برای حل این معضل، بیش از هزینه‌کرد مالی، به ایده نو نیاز داریم.

شعرباف بیان کرد: مسئله سوم، سخت‌افزارهای شهرداری است؛ ما می‌توانیم دارایی‌های نامشهود و مشهود شهرداری را تا حد امکان جهت تکمیل اکوسیستم فناوری در اختیار فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مرکز نوآوری شهرداری تازه تاسیس شده و لازم است ارتباطات آن فعال شود.

شهردار کرمان بیان کرد: خیلی از ایده‌ها باید کرمانیزه شود و نسخه مناسب آنها برای شهر کرمان طراحی شود.

کارشناس حوزه فناوری و نوآوری شهرداری کرمان نیز در این آیین گفت: امیدورایم مرکز نوآوری شهرداری به اهداف خود دست یابد و فرصتی ایجاد شود تا در آینده کارشناسان عملکرد این مرکز را ارزیابی کنند.

سعیدی‌فر، در توضیح چالش‌ها و راه‌کارهای نو‌آوری، با اشاره به اینکه نو‌آوری در همه ابعاد زندگی ما اهمیت دارد و این موضوع کاملاً آشکار است، گفت: هر طرح نوآورانه ممکن است موفقیت داشته باشد و یا دچار شکست شود.

وی با تاکید بر اینکه شکست اقدامات نواورانه را باید پیش‌بینی کرد، افزود: این موضوع ممکن است از تفکر افراد ناشی شود.

کارشناس حوزه فناوری و نوآوری شهرداری کرمان، تفکر را مبتنی بر شیوه‌های تفکر خلاق نوگرایانه، انتقادی، سیستمی و تحلیلی دانست و گفت: برای ایجاد چنین تفکری نیازمند جوانان خلاق و بی‌تجربه هستیم؛ زیرا نقطه قوت جوانان، بی‌تجربه‌گی و نداشتن الگوی ذهنیِ قدیمی و تکراری است.

سعیدی‌فر، با اشاره به اینکه اگر تجربه‎ای تکراری باشد، نباید آن را اجرا کرد، گفت: بیشترین اقدام نو‌آوری‌ در سنین کم رخ می‌دهد.

وی آموزش را اساس نو‌آوری اعلام کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود در این مرکز دوره آموزشی راه‌اندازی شود.

کارشناس حوزه فناوری و نوآوری شهرداری کرمان، حمایت از طرح‌های نو‌آورانه ازسوی دستگاه‌های حکومتی را ضروری دانست و گفت: در این راستا باید مدل خاصی داشته باشیم.

سعیدی‌فر، نوآوری را از ابعاد تحول دیجیتال دانست و افزود: امیدورایم در آینده مرکز نوآوری شهرداری به اهداف خود دست یابد و فرصتی ایجاد شود تا در آینده کارشناسان، عملکرد این مرکز را ارزیابی کنند.

رییس بخش فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان نیز در این آیین گفت: راه‌اندازی مرکز نوآوری در شهرداری کرمان به‌عنوان یک ایده نو‌اورانه مطرح است.

کوروش افضلی درخصوص موانع نوآوری و خلاقیت مواردی را مطرح کرد و گفت: نو‌آوری به تغییر اندیشه نیاز دارد.

وی با اشاره به مشکلات پیشِ ‌روی فناوری در کشور به‌خصوص شهر کرمان افزود: برای ایجاد زمینه توسعه، به خلاقیت نیاز داریم؛ مگر اینکه تغییر در عادت‌ها را ایجاد کنیم.

رییس بخش فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، بر پشتیبانی از ایده‌ها تاکید کرد و گفت: شهرداری می‌تواند شتاب‌دهنده‌ای برای ایده‌ها تلقی شود.

افضلی با اشاره به اینکه مرکز نوآوری شهرداری خود یک ایده است، اما برای ایجاد شهر نو‌اورانه باید زمینه تخریب عادت‌هایی که باعث شده تا جلوی نو‌آوری گرفته شود نیز  فراهم شود، تاکید کرد: نو‌آوری به ابزارهایی نیاز دارد.

وی افزود: در بسیاری از کشورها استارتاپ‌ها و ارتباط آن با حوزه‌های مختلف در واقع ابزار نو‌آوری محسوب شده و به‌خوبی از آن استفاده می‌شود.

مدیر بخش فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با اشاره به اینکه شهرداری اگر می‌خواهد از حوزه نو‌آوری استفاده کند، باید چارچوب مشخصی را تعیین کند، ادامه داد: در این خصوص نیاز است تا چشم‌اندازی برای شهر کرمان تعیین شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات