شوری آب رودخانه کارون افزایش بی سابقه یافت

شوری آب رودخانه کارون افزایش بی سابقه یافت

http://www.bananews.ir/مدیر امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان از افزایش بی‌سابقه شوری آب رودخانه کارون خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کشاورزان خوزستان، محسن ممبینی با اشاره به اینکه شوری آب در نهایت باعث کاهش تولید می‌شود، گفت: برای هر کشت محدوده‌ای بنام حد آستانه افت محصول تعیین شده که برای نیشکر آستانه تحمل شوری ۱٫۷ میلی‌موس بر سانتیمتر است و هرچه این مقدار بالاتر رود و آبیاری ادامه پیدا کند افت محصول بیشتر می‌شود.

به گفته وی، با افزایش هر واحد شوری آب ، افت پنج درصدی تولید در هر هکتار نیشکر خواهیم داشت و این مساله برای بقیه محصولات کشاورزی هم صادق است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نوع خاک منطقه از نوع سنگین است و سطح آب‌های زیرزمینی بالاست، بالا بودن EC (میزان شوری آب) خاک و آبیاری آب با EC بالا مشکلات فراوانی برای محصولات دیگر بوجود می‌آورد.

به گفته وی، با وجود اینکه حد آستانه تحمل گندم به شوری، چهار میلی‌موس بر سانتیمتر است، اما این نکته را نباید فراموش کرد که تداوم آبیاری با این آب و نوع خاک آن هم در زمین‌هایی که بیشتر بدون زهکش هستند، مشکلات فراوانی را برای کشاورزان بوجود می‌آورد و این موضوع باعث افزایش قابل توجه نمک در پروفیل خاک می‌شود.

ممبینی گفت: با وجود اینکه ذخیره آب پشت سد کارون یک میلیارد مترمکعب بیشتر از سال قبل بوده، دبی پایین آب به این مشکل دامن زده است.

مدیر امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان متوسط میانگین EC در سال ۱۳۹۰ را بین ۲٫۷۹ تا ۱٫۸۴ میلی‌موس بر سانتیمتر اعلام کرد و افزود: این میزان EC در ۲۹ اسفند سال ۹۰ به ۳٫۸۹ رسید.

وی افزود: در نمونه گیری‌های مختلفی که از کانال‌های آب منتهی به زمین‌های کشاورزی آن هم در دمای مناسب و کمتر از ۲۰ درجه گرفته شده، گاهی درجه شوری آب بویژه در ۲۰ کیلومتری جاده اهواز از سمت منطقه کوت عبدالله به ۳٫۷۸ هم می‌رسد و با توجه به اینکه کشاورزان دارای دستگاه سنجش EC نیستند و دانش این مهم را هم در اختیار ندارند، متوجه علل کاهش و افت تولید نمی‌شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه در مرحله خوشه‌زنی گندم هستیم این شوری ضربه سنگینی به کشاورزی خوزستان وارد می‌کند.

وی اظهارداشت:با وجود تمامی زحماتی که سازمان آب و برق خوزستان برای تامین آب کشاورزی متحمل می‌شود، اما باید به مساله کیفیت آب توجه ویژه‌ای شود زیرا آب مهم‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز در بخش کشاورزی به شمار می‌رود و به طورقطع کشاورزان بعد از برداشت متوجه خواهند شد که با چه مشکلی روبه رو شده‌اند و آن وقت است که مراجعات برای بیمه کشاورزی شدت می‌گیرد و آن زمان دیگر فایده‌ای ندارد.

ممبینی عنوان کرد: در ماه‌های گذشته شخصیت‌های علمی و دانشگاهی و کارشناسان زبده کشاورزی اعلام کردند که آبگیری سد گتوند باعث بالا رفتن EC آب کارون می‌شود که مورد توجه قرار نگرفت و کاهش دبی رودخانه کارون هم این بحران را افزایش می‌دهد و به طوریقین با قرار گرفتن در فصل گرما درجه شوری آب بیشتر از گذشته هم خواهد شد که این موضوع کشاورزی خوزستان بویژه محصولاتی مانند گندم و نیشکر را با مشکلات عدیده‌ای روبه رو می‌سازد.

مدیر امور کشت و صنعت‌های نظام صنفی کشاورزی خوزستان ابراز داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که به طورحتم با افزایش EC آب، خوزستان را وارد چالشی دیگر می‌کند، نبود دلگرمی و امیدواری روستاییان برای کشاورزی و تولید است و با این رویه باید شاهد مهاجرت روستاییان به شهر برای پیدا کردن شغلی دیگر باشیم که نتیجه آن گسترش حاشیه نشینی، خالی شدن روستاها، افزایش بیکاری و ناهنجاری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شوری آب در بخش جنوبی اهواز در دمای ۱۴ درجه سانتیگراد بیش از ۳٫۵ میلی‌موس بر سانتیمتر است گفت: به هر میزان که نزدیک به حوزه‌های پایین دستی کارون برویم EC آب افزایش بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: حتی در سال ۸۷ که با خشکسالی روبه رو بودیم EC آب رودخانه کارون به این میزان افزایش نیافته بود و به طور قطع اگر این شرایط کنترل نشود زمین‌های حاصلخیز کشاورزی در آینده‌ای نزدیک به زمین‌های غیرقابل کشت تبدیل می‌شوند.

 

 

    نظرات