ضرورت واگذاری درصدی از پساب فاضلاب به فضای سبز شهری

شهردار کرمان:

ضرورت واگذاری درصدی از پساب فاضلاب به فضای سبز شهری

شهردار کرمان گفت: شهرداری‌های کشور حداقل از ۲۵ تا ۴۵ درصد از پساب فاضلاب شهر خود را استفاده می‌کنند.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شعرباف، در دومین نشست خبری ‌خود با اصحاب رسانه که بیست‌وپنجم اسفندماه، همزمان با روز «شهردار» در سالن «سادات» برگزار شد، در مورد پروژه فاضلاب شهری و نارضایتی‌های شهروندان از روند اجرای آن، با بیان اینکه اصل این قرارداد جزو واجبات برای شهر کرمان است، خاطرنشان کرد: اجرای فاضلاب شهر کرمان اگر با سرعت قبل از انعقاد این قرارداد، پیش می‌رفت، حداقل ۱۵ تا ۲۰ سال طول می‌کشید و در آن صورت، مردم بیشتر ناراضی بودند.

شعرباف، تصریح کرد: اصل سرمایه‌گذاریِ چند هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در زمینه اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمان که پیمانکار متعهد شده‌ این پروژه را حداکثر سه ساله به پایان برساند، منطقی و درست بوده، اما دو نکته در مورد این قرارداد باید رعایت می‌شد که در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: اولین نکته این است که حتماً باید به پیمانکار گفته می‌شد در برخی نقاط شهر و در برخی ایام مثل نوروز، سرعت کار و حجم اجرای پروژه کاهش پیدا کند؛ اما این کار صورت نگرفته و در حال حاضر، پیمانکار می‌گوید براساس حجم بالای کار برنامه‌ریزی شده، نمی‌تواند پروژه را متوقف کند.

شهردار کرمان ادامه داد: نکته دومی که در مورد پروژه فاضلاب شهر کرمان مغفول مانده، ماده ۲۲ قانون هوای پاک است که وزارت نیرو و دولت را مکلف کرده در راستای رسیدن به سرانه‌های استاندارد فضای سبز شهری، درصدی از پساب فاضلاب را در اختیار شهرداری بگذارد.

شعرباف خاطرنشان کرد: در حال حاضر، آب در شهر کرمان شوری بالایی دارد و منابع آبی در اختیار شهرداری کاهش یافته و در این شرایط، نیاز بیشتری به سهم شهرداری از پساب فاضلاب داریم.

وی با اشاره به اینکه سایر شهرداری‌های کشور حداقل از ۲۵ تا ۴۵ درصد از پساب فاضلاب شهر خود را استفاده می‌کنند، افزود: این در حالی است که در قرارداد پروژه فاضلاب شهر کرمان، سهمی برای شهرداری و فضای سبز ‌کرمان دیده نشده و با توجه به نیاز مبرم شهرداری به منابع آبی جهت آبیاری فضای سبز شهری، سهم شهرداری باید لحاظ شود و اگر لازم باشد این موضوع را از نظر حقوقی هم پیگیری خواهیم کرد.

نیاز به ۲.۵ میلیون مترمربع آسفالت حیاتی در معابر اصلی شهر

شهردار کرمان در پاسخ به سوال دیگری درخصوص برنامه شهرداری در زمینه پروژه‌های زیرساختی و عمرانی، با بیان اینکه داده‌ها نشان می‌دهد شهر کرمان در حوزه‌های زیرساختی، به نسبت سرانه جمعیتی دچار عقب‌ماندگی‌های قابل تاملی است، افزود: در حال حاضر، ۲.۵ میلیون مترمربع آسفالت حیاتی در معابر اصلی شهر کرمان نیاز داریم و در مقایسه با وضعیت پنج کلان‌شهر دیگری که بررسی کردم، این حجم از عقب‌ماندگی بی‌سابقه است.

شعرباف با بیان اینکه اقدامات زیرساختی دیگری ازجمله جدول‌گذاری، زیباسازی و گسترش حمل‌ونقل عمومی جزو ضروریات شهر کرمان است، خاطرنشان کرد: این مسئله باید آسیب‌شناسی و درمان شود که چرا شهر کرمان با داشتن پتانسیل‌های مالی وسیع، اینقدر عقب‌ماندگی دارد؟

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که شاید توجیه شهرداران گذشته کرمان هم باشد وضعیت نامناسب درآمدی شهر کرمان نسبت به سایر شهرهای مشابه آن است. شهردار کرمان افزود: اولین پاسخ این است که منابع درآمدی در شهرداری کرمان به‌گونه‌ای بوده که هیچ‌گاه شهردار کرمان اطمینان نداشته که آیا امکان پرداخت حقوق و مزایای کارمندان خود را در پایان ماه خواهد داشت یا نه.

درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده یزد دو برابر کرمان

شعرباف، یکی از مهم‌ترین ابزارهای شهرداری‌ها برای تامین هزینه‌های جاری را درآمد پایدارِ مالیات بر ارزش افزوده دانست و خاطرنشان کرد: برای مثال، در شهرداری اراک، میانگین درآمد مالیات بر ارزش افزوده ماهانه ۵۵ میلیارد تومان است و میزان حقوق و دستمزدی که باید ماهانه پرداخت کند، ۱۸ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در مثالی دیگر، میانگین واریزی مالیات بر ارزش افزوده در شهرداری یزد، ماهانه ۶۰ میلیارد تومان و میزان حقوق و دستمزدی که باید ماهانه پرداخت شود، ۳۰ میلیارد تومان است؛ در این شهرها شهردار می‌داند ماهانه مبلغ مشخصی را برای توسعه و عمران و زیرساخت در اختیار دارد.

شهردار کرمان بیان کرد: در شهر کرمان در سال ۱۴۰۰، میانگین واریزی به لحاظ حقوق و دستمزد، حدود ۵۸ میلیارد تومان در ماه بوده، این در حالی است که میزان واریزی میانگین مالیات بر ارزش افزوده به حساب ما بیش از ۳۳ میلیارد تومان نیست.

شعرباف افزود: این مسئله دو دلیل دارد؛ اول به دلیل حجم بالای سرانه کارمندی به نسبت جمعیت در شهرداری کرمان است؛ نسبت کارمندانی که در ادوار مختلف وارد شهرداری شده‌اند، به نسبت سرانه جمعیتی در شهرداری کرمان بسیار بالاست.

وی تاکید کرد: تعدیل نیرو خط قرمز شهرداری است، حتی اگر بدانیم فرایند جذب نیرو براساس شایسته‌سالاری نبوده، تعدیل نیرو به لحاظ اخلاقی و اصول مدیریت، کار درستی نیست.

شهردار کرمان تصریح کرد: واریزی‌های ما در حوزه مودیان‌ مالیاتی باید حتماً تعیین‌تکلیف و شفاف شود؛ شهرداری باید بداند سهم‌اش از مالیات بر ارزش افزوده چیست. خیلی از این موارد ممکن است ناشی از فرار مودیان مالیاتی باشد.

شعرباف افزود: در شهری با بستر صنعتی کرمان نباید سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده اینقدر پایین باشد و تفاوت فاحش با سایر شهرها داشته باشد؛ برخی از مودیان بزرگ مالیاتی، مالیات خود را در محدوده فعالیت خود در کرمان پرداخت نمی‌کنند و این موضوع باید توسط نهادهای نظارتی بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم سرانه خود را به سرانه ارزش افزوده برسانیم، می‌توانیم پروژه‌های عمرانی را به‌صورت ماهانه تعریف کنیم.

وضع آسفالت در معابر اصلی مطلوب نیست

شهردار کرمان بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ با وجود محدودیت‌های منابع، تمام تمرکزمان را بر زیرساخت گذاشته‌ایم با وجود همه مشکلات، قریب به ۱۴۰ میلیارد تومان را فقط به پروژه آسفالت اختصاص داده‌ایم که البته این رقم در برابر نیاز شهر کرمان به آسفالت حیاتی، بسیار کم است؛ زیرا برای ۲.۵ میلیون مترمربع آسفالت حیاتی موردنیاز شهر کرمان، به قیمت امروز باید ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم.

شعرباف با اشاره به اینکه وضع آسفالت در معابر اصلی مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: فقط ۸۰ هزار متر مربع آسفالت اولیه در معابر سرآسیاب نیاز داریم که جزو محدوده رسمی شهر است و ۲۰ سال است که آسفالت نشده‌اند و این غیر از نقاط حاشیه‌ای شهر است.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه حل مشکل شهر کرمان در زمینه آسفالت نیاز به عزم استانی دارد، افزود: این موضوع را ازطریق ارتباط با وزیر و نمایندگان مجلس پیگیری کردیم و تاکنون موفق شدیم ۸۰۰ تن قیر رایگان بگیریم، اما باز هم فاصله بین ۱۴۰ میلیارد تومانی که در بودجه ۱۴۰۱ برای آسفالت دیده شده با نیاز ۸۰۰ میلیارد تومانی بسیار زیاد است.

شعرباف با بیان اینکه شهر کرمان کاملاً افقی بوده و در حال گسترش است، تاکید کرد: از استاندار می‌خواهیم به موضوع آسفالت ورود جدی کنند؛ ما هم اعلام آمادگی کرده‌ایم که در این زمینه حتی ازطریق تهاتر با املاک‌مان، در قالب خطوط اعتباری ویژه‌ای که بابت طلب‌های ما از نهادهای دولتی است، اقدام کنیم.

وی ادامه داد: شهرداری کرمان قریب به ۴۰۰ میلیارد تومان از نهادهای دولتی طلب دارد و ما حاضریم این مبالغ را با پیمانکاری که بتواند ۴۰۰ میلیارد تومان آسفالت در شهر انجام دهد، تهاتر کنیم.

شهردار کرمان در پاسخ به پرسشی درخصوص مشاوران شهردار، با اشاره به اینکه تا امروز برای ۱۴ نفر حکم مشاور زده شده، خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته تعداد مشاوران تا ۱۸ و ۲۰ نفر هم می‌رسید، در این دوره به‌کارگیری مشاوران لزوماً به معنای پرداخت ریالی به آ‌نها نیست و برای مثال، دو مشاور در امور معلولان داریم که نظر آ‌ن‌ها در طراحی پارک‌ها لحاظ می‌شود و همکاری این افراد به‌صورت افتخاری است؛ همچنین مشاور در زمینه حمایت از حیوانات و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب نیز به‌صورت افتخاری به شهرداری کمک می‌کند.

شعرباف افزود: در زمینه اوراق مشارکت نیز با توجه به اینکه شهرداری کرمان تا به حال به این موضوع ورود نکرده بود، از یک نفر از مشهد که سابقه موفقی در زمینه اوراق مشارکت داشته، به‌صورت افتخاری دعوت به همکاری شده‌ است.

وی با بیان اینکه گاهی تعداد مشاوران، به‌ویژه نخبگان و دانشگاهیان هر چقدر افزایش پیدا کند، به نفع شهرداری است، خاطرنشان کرد: بخشی از مشاوران، ناظران شهردار در پروژه‌های عمرانی در ارتباط با مسایل مردم هستند و موضوعات شهروندان را خارج از بوروکراسی‌های اداری پیگیری و حل می‌کنند.

تایید نیاز سه‌راهی «شرف‌آباد» به تقاطع غیرهم‌سطح

شهردار کرمان در مورد سه‌راهی «شرف‌آباد» بیان کرد: مشاور پروژه که تیم تخصصی از دانشگاه تهران است، قرار بود زودتر داده‌ها را بدهد، اما تا امروز یک پیش‌گزارشی داده شده که نیاز سه‌راهی «شرف‌آباد» به تقاطع غیرهم‌سطح را تایید کرده، اما جزییات فنی هنوز اعلام نشده است.

شعرباف خاطرنشان کرد: زمان شروع پروژه سه‌راهی «شرف‌آباد» هنوز مشخص نیست، قرارداد هنوز منعقد نشده و فقط تجهیز کارگاه شده؛ بنابراین، مسئله‌ای بابت تاخیر نداریم.

وی افزود: پس از اعلام نظر نهایی مشاور، از میان پروژه‌های مهم شهر کرمان اولویت‌سنجی می‌کنیم و با در نظر گرفتن سایر اولویت‌ها، سعی می‌کنیم به ترکیب بهینه‌ای در اجرا برسیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص بودجه، با اشاره به اینکه بودجه شهرداری کرمان با توجه به سرانه شهر کرمان دچار عقب‌ماندگی است، افزود: سرانه هر شهروند مشهدی از بودجه ۱۴۰۰ این شهر، شش میلیون تومان بوده و اگر این رقم را برای جمعیت واقعی شهر کرمان که حداقل ۸۰۰ هزار نفر است، محاسبه کنیم، بودجه شهر کرمان در سال‌جاری باید حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان می‌بود.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: این در حالی است که بودجه شهر کرمان در سال‌جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۹۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به حقوق و دستمزد بوده است.

شعرباف افزود: افزایش بودجه شهرداری از ۱۵۰۰ میلیارد به ۲۳۶۰ میلیارد تومان، حرکت شجاعانه‌ای است و ما چاره‌ای جز این نداریم و باید بسیاری از روش‌های تامین مالی را که تا به حال استفاده نشده، فعال کنیم.

وی ادامه داد: رشد ۵۰ درصدی بودجه را باید چند سال ادامه دهیم و همه تلاش‌مان را برای تحقق آن به کار گیریم تا بتوانیم شکاف بین کرمان و سایر کلان‌شهرهای هم‌رده آن از بین ببریم؛ از بین بردن این فاصله با شیب عادی افزایش بودجه محقق نخواهد شد.

وضع عوارض نوسازی در شهر کرمان اصلاً مناسب نیست

شهردار کرمان درخصوص جزئیات رشد بودجه شهر کرمان در سال ۱۴۰۱ یادآور شد: حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از این افزایش مربوط به رایزنی در حوزه ارزش افزوده است و ما تلاش داریم حق شهرداری کرمان در این حوزه واقعی شود.

شعرباف ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد تومان از افزایش بودجه سال آینده شهرداری کرمان، مربوط به هدف‌گذاری در زمینه اوراق مشارکت به‌ویژه جهت مصرف در بخش حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان است و از آنجایی که شهرداری کرمان تا به حال در این زمینه اقدامی نکرده، فرایند پیچیده‌ای در پیش داریم که امیدواریم با کمک استاندار و نمایندگان مجلس بتوانیم در این زمینه موفق باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه سال آینده مربوط به پیش‌بینی ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات است که این رقم به شرطی که برای کالای سرمایه‌ای هزینه شود، بهتر از این است که زمین خام بفروشیم.

شهردار کرمان تصریح کرد: در تمام این سال‌ها که نیمی از بودجه شهرداری از محل فروش زمین خام بوده، اگر تسهیلات حتی با نرخ سود بالا گرفته می‌شد، امروز قطعاً به نفع شهرداری بود.

شعرباف افزود: برای مثال، در ادوار گذشته، زمین‌هایی در بلدالامین با قیمت بسیار پایین به‌صورت خام فروخته شده و حتی تبدیل به پروژه مشارکت ساخت نشده و این مبالغ صرف هزینه‌های جاری شهرداری شده است.

وی با بیان اینکه شعار شهرداری‌ها در بسیاری از کلان‌شهرها این است که شهر را با بدهی اداره می‌کنند، یادآور شد: ما نباید از گرفتن تسهیلات به‌دلیل اینکه نوعی بدهی برای شهرداری است، ترس داشته باشیم؛ اینکه بدهی از چه منبعی باشد و در کجا صرف شود، مهم است و شرط ما در دریافت تسهیلات این است که فقط در کاربری‌های سرمایه‌ای مانند تجهیز و توسعه دوربین‌های پایش تصویری، هزینه شود.

شهردار کرمان با اشاره به افزایش اندک بخش مربوط به عوارض در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری، تصریح کرد: میزان عوارضی که یک پزشک متخصص در چهارراه طهماسب‌آباد، ماهانه براساس دفترچه عوارضی سال ۱۴۰۱ می‌دهد، حدود ۱۵۰ هزار تومان است که این مبلغ حتی در مقایسه با هزینه بار ترافیکی که مراکز پزشکی ایجاد می‌کنند، قابل قبول و عادلانه نیست.

شعرباف خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شهر کرمان، حدود ۲۲ هزار واحد صنفی داریم که خیلی از اصناف سال‌هاست عوارض پرداخت نکرده‌اند، در حالی که عوارض جزو درآمدهای پایدار شهرداری است.

وی با بیان اینکه وضع عوارض نوسازی در شهر کرمان اصلاً مناسب نیست، یادآور شد: یکی از کارهای خوبی که مهندس عالم‌زاده در دوره گذشته انجام دادند، حرکت به سمت واقعی کردن عوارض بوده است؛ واقعی کردن عوارض اصلاً به معنی ایستادن مقابل مردم نیست؛ ما هم در بودجه ۱۴۰۱ سهم عوارض را تا حدی افزایش داده‌ایم، اما هنوز عادلانه نشده است.

شهردار کرمان بیان کرد: در زمینه تراکم نیز در برخی قسمت‌ها جریمه‌ای که بابت ساخت طبقات پنج و شش به شهرداری می‌دهند، به نسبت متراژ ساخت و قیمت فروش، براساس عوارض ۱۴۰۱ حدود ۷۰ هزار تومان است و این در حالی است ‌که میزان این جرایم در شهر یزد بین ۱۰ تا ۱۱ درصد قیمت فروش آن واحد است و میانگین جهانی آن هم حدود ۱۳ درصد از قیمت واحد اضافه‌تر است.

شعرباف افزود: در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری کرمان این عدد فقط به ۴۰۰، ۵۰۰ هزار تومان رسیده و خیلی‌ها اعتراض می‌کنند.

نمای کامپوزیت مانند بمب ساعتی عمل می‌کند

وی در پاسخ به این پرسش که پس از حادثه آتش‌سوزی ساختمان صالح‌المهدی، آیا اقدامی برای بازسازی و اصلاح تخلفات شده است؟ گفت: ساختمان صالح‌المهدی از مجموعه‌هایی است که حتی پایان‌کار هم ندارد. نمای کامپوزیت دارد که در شهر کرمان ممنوع است و مانند یک بمب ساعتی عمل می‌کند؛ ما در این رابطه به صاحبان بسیاری از ساختمان‌ها تذکر داده‌ایم و با کسانی که تذکر را جدی نگیرند، برخورد جدی‌تر خواهیم داشت و جلوی بهره‌برداری از ساختمان‌هایی که اصول ایمنی را رعایت نکنند، می‌گیریم.

شهردار کرمان افزود: برخی از این ساختمان‌ها مربوط به نهادهای خدمت‌رسان مثل بیمارستان‌ها است و ما نمی‌توانیم ورودی بیمارستان را ببندیم؛ بنابراین از شهروندان، مدیران و صاحبان ساختمان‌هایی که نمای آلومینیوم دارند، تقاضا دارم نسبت به اصلاح نما اقدام کنند چراکه این مسئله با جان مردم سروکار دارد.

شعرباف درخصوص مجتمع صالح‌المهدی با بیان اینکه تاکنون هیچ مراجعه‌ای برای بازسازی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه خلاء قانونی داریم و شهرداری نمی‌تواند بابت عدم مراجعه و عدم تکمیل کار برخوردی داشته باشد.

وی با اشاره به اختصاص ۴۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری برای خرید ماشین‌آلات آتش‌نشانی به‌خصوص خودروهای کوچکی که امکان پرتاب آب و کف را تا ارتفاع ۶۰ متری دارند، افزود: برخلاف تصور عمومی، آن چیزی که برای شهرهای با معابر کوچک مثل کرمان مهم است، لزوماً نردبان ۵۰ متری و ۶۰ متری نیست و خودروها و موتورها و تجهیزاتی که بتوانند کف و آب را با فشار تا ارتفاع بالا پرتاب کنند، کاربردی‌تر هستند.

شهردار کرمان با اشاره به نیاز جدی به موتورهای مقیاس کوچک آتش‌نشانی در محدوده بازار کرمان، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات زیرساختی ما در سال آینده، خرید تجهیزات آتش‌نشانی خواهد بود.

شعرباف تصریح کرد: براساس قانون، وزارت کشور باید این تجهیزات را حداکثر با یک‌سوم قیمت در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد، اما متاسفانه به تعهد خود عمل نکرده‌اند؛ استاندار هم قول‌هایی داده که امیدواریم تحقق پیدا کند.

شهرهای با هویت تاریخی، ارتفاع محدودی دارند

شهردار کرمان در خصوص نقش شهرداری در طرح اقدام ملی مسکن و در پاسخ به این سوال که آیا در قالب نهضت ملی مسکن، شاهد ایجاد شهرک‌های جدید در شهر کرمان خواهیم بود؟ بیان کرد: شهر کرمان، یک شهر افقی است و این لزوماً عیب کرمان نیست، اما زحمت شهرداری را در اداره شهر و هزینه‌های خدمت‌رسانی را بالا می‌برد.

شعرباف ادامه داد: شهرهای با هویت تاریخی، ارتفاع محدودی دارند و من، این موضوع را به‌رغم اینکه کار را برای شهرداری سخت کرده‌، یک فرصت برای شهر کرمان می‌دانم؛ برای مثال، یکی از زیبایی‌های قلعه‌دختر این است که کنار آن بنای مرتفعی ساخته نشده است.

وی با بیان اینکه موضوع مسکن از نیازهای شهر کرمان است، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد شهر کرمان ظرفیت پذیرش مهاجر تا یک میلیون نفر را دارد و این در حالی است که کمتر شهری در کشور چنین ظرفیتی دارد.

شهردار کرمان بیان کرد: درخصوص سیاست دولت در زمینه مسکن، سهم شهر کرمان هم مشخص است و ۶۰ هکتار زمین در شرق کرمان، در محدوده بلدالامین برای ساخت ۲۲۰۰ واحد مسکونی در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گذاشته شده است.

شعرباف با بیان اینکه شهرداری به دنبال کسب سود از نهضت ملی مسکن نیست، یادآور شد: شهرداری، قدرالسهم خود را که صد واحد مسکونی بود، با هدف خانه‌دار شدن تعداد بیشتری از مردم بخشیده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای نهضت ملی مسکن، پیشنهادهای دیگری هم ازجمله پلاک ۲۹۷۵ اراضی الله‌آباد مطرح شده، خاطرنشان کرد: پروژه نهضت ملی مسکن در شهر کرمان با سرعت در حال اجراست و طبق قولی که داده شده، در بازه کمتر از یک سال، بخشی از پروژه افتتاح خواهد شد.

شهردار کرمان با اشاره به مشکلات پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن ازجمله مسکن مهر، بیان کرد: سرانه خدماتی مجتمع‌های مسکونی مسکن مهر از قبیل فضاهای خدماتی، تجاری و فضای سبز نزدیک به صفر است و شرط ما در مورد نهضت ملی مسکن این بوده که مجری پروژه باید خود را مسئول بداند که همزمان با اجرای طرح، ایجاد مراکز درمانی، آموزشی و تجاری را ازطریق واگذاری به سرمایه‌گذار پیگیری کند.

شعرباف خاطرنشان کرد: رسانه‌ها هم باید این موضوع را به‌طور جدی، مطالبه و پیگیری کنند.

شهردار کرمان در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص وضعیت پار‌ک‌ها و فضای سبز شهر کرمان، بیان کرد: شرایط آب و هوایی کرمان، محدودیت‌هایی را در زمینه فضای سبز شهری به ما تحمیل کرده و به‌شدت مشکل تامین آب داریم.

شعرباف خاطرنشان کرد: در شرایطی که به‌دلیل محدودیت در منابع آبی، امکان چمن‌کاری نداریم، در ساخت پارک‌ها باید به سمت الگویی برویم که نیاز کمتری به چمن داشته باشد یا با چمن خشک و چمن‌نما جایگزین شود.

وی افزود: در مورد درختان هم در شرایط آب و هوای شهر کرمان، فقط امکان کاشت شش نوع درخت ازجمله زیتون، توت امریکایی، نوع خاصی از نخل و عناب وجود دارد که این درختان هم اغلب پهن‌برگ نیستند و نمی‌توانند ایجاد سایه کنند.

شهردار کرمان بیان کرد: در چنین شرایطی برای ایجاد سایه در پارک‌ها باید از سایه‌بان‌های مصنوعی و ایجاد فضاهای نیمه‌بسته برای بازی کودکان استفاده کنیم که این موضوع را در طراحی پارک‌های جدید لحاظ می‌کنیم.

شعرباف در مورد برنامه‌های نوروزی شهرداری بیان کرد: منتظر تصمیم‌گیری ستاد کرونا هستیم، فعلاً شهربازی با رعایت پروتکل‌ها و قوانین مربوط به ورود افراد واکسن‌زده، بازگشایی شده؛ اتوبوس گردشگری هم آماده خدمت‌رسانی به مهمانان نوروزی است و در صورت موافقت ستاد کرونا، در مسیر گردشگری که امسال به‌روز شده، فعالیت خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری نیز شش جشنواره نوروزی را برنامه‌ریزی کرده که در ایام نوروز در پارک‌های اصلی شهر برگزار خواهد شد.

تعدیل نیروها نه عقلاً و نه شرعاً منطقی نیست

شهردار کرمان در پاسخ به مطلبی درخصوص تعداد بالای نیروهای شرکتی و قراردادی شهرداری، با بیان اینکه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی شهرداری از نظر مالی به نفع شهرداری است، اما در حال حاضر، این امکان برای تمام نیروهای شرکتی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ۲۱۶۸ نیروی کارمندی و کارگری شهرداری در سنوات مختلف وارد شهرداری شده‌اند و حتی اگر ناکارآمدی عده‌ای برای ما محرز شود، تعدیل نیروها نه عقلاً و نه شرعاً منطقی نیست.

شعرباف بیان کرد: به‌طور معمول برخی از کارمندان در حال بازنشستگی هستند و برای حل مشکل تعداد بالای نیروهای شهرداری، باید تعداد ورودی‌ها نسبت به تعداد خروجی‌ها کمتر شود، تا این مشکل به‌تدریج حل شود.

وی یادآور شد: در یک سال گذشته ۴۲۰ نفر از نیروهای شرکتی با مجوز وزارت کشور در قالب نیروهای ایثارگر و شرکتی، در آزمون شرکت کرده‌اند و در مراحل نهایی گزینش استانداری هستند؛ قطعاً برای ما بار مالی دارد، اما پیگیر اجرای آن هستیم.

شهردار کرمان با تاکید بر اینکه باید سرعت ورود نیرو به شهرداری را کاهش دهیم، افزود: از ابتدای این دوره مدیریت شهری، میزان ورودی‌ها به نسبت خروجی‌ها از ۲۰ درصد فراتر نرفته است؛ اما در سال جدید نیاز به جذب نیروهای شرکتی در برخی حوزه‌ها مثل حمل‌ونقل و سازمان عمران داریم.

شعرباف در مورد عوارض نوسازی با بیان اینکه ماهیت عوارض نوسازی این است ک سالانه پرداخت شود، افزود: رقم عوارض نوسازی منازل مسکونی بسیار کم است، اما وقتی سالانه پرداخت نشود، انباشت شده و پرداخت آن برای شهروندان سخت می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات