ادعای فرونشست زمین در اثر اجرای فاضلاب نیازمند تحقیق علمی است

شهردار کرمان در نشست خبری:

ادعای فرونشست زمین در اثر اجرای فاضلاب نیازمند تحقیق علمی است

شهردار کرمان در پاسخ به سوالی که «گفته می‌شود طرح‌های فاضلاب بر روی فرونشست معابر در سطح شهر تاثیر دارند؛ نظر شما چیست؟» گفت: پاسخ به این سوال، نیازمند تحقیقات علمی است.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شعرباف در نشست خبری افزود: من نیز ادعاهایی را در این خصوص هم شنیده‌ام، در شورای شهر هم مواردی مطرح و استدلالی هم در این خصوص ارایه شد که در گذشته وقتی فاضلاب، آب را به سمت خودش جذب می‌کرده، به سمت سفره‌های زیرزمینی می‌رفته که باعث سست شدن زمین و فرونشست می‌شده است، اما معتقدم این ادعاها به تحقیق علمی نیاز دارد و به‌راحتی نمی‌توان دلیل فرونشست معابر را فاضلاب دانست؛ به‌خصوص که شهر کرمان حجم زیادی قنات دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل از موسسات مطالعاتی و استانداری خواستیم تحقیق علمی برای دلایل فرونشست، در شهر کرمان انجام و سهم قنوات و فاضلاب در فرونشست لحاظ شود؛ همچنین مکان‌یابی شود تا مکان‌هایی که بیشترین استعداد را در فرونشست دارند، مشخص شوند.

شهردار کرمان بیان کرد: در هر بارش باران امسال در کرمان، سه‌چهار فرونشست مشخص داشتیم، ولی از نظر من نمی‌توان پروژه فاضلاب را به همین راحتی مقصر فرونشست دانست و باید تحقیق علمی صحیحی در این زمینه انجام داد.

اهمیت احیای بافت تاریخی، میراث ملموس و غیرملموس شهر کرمان

شعرباف درخصوص معرفی کرمان به‌عنوان «کرمان، شهر جهان‌شهر مقاومت و هنر ایرانی» و اقدامات در راستای برجسته کردن هنرهای سنتی و نگاه ‌اجتماعی شهرداری به این موضوع گفت: در وجه هنر ایرانی، بازتاب ایرانی بودن و میراث تاریخی شهر، و در وجه مقاومت، زیارتی بودن شهر کرمان مد نظر است و امروز کرمان، شهر زیارتی و سیاحتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته از ۵۰ کشور جهان، زائر به کرمان آمده است، ادامه داد: بنابراین، قابلیت زیارتی بودن شهر کرمان را نیز باید در نظر گرفت.

شهردار کرمان احیای بافت تاریخی، میراث ملموس و غیرملموس شهر کرمان را مهم تلقی کرد و گفت: در کنار این موضوع از هر فعالیت اجتماعی، فرهنگی و هنری که در شهر کرمان اجرا شود و مردم در آن حضور داشته باشند، حمایت می‌کنیم.

شعرباف از توجه به برگزاری مسابقات ورزشی و هنری و اهمیت دادن به ورزش زورخانه‌ای و برگزاری مسابقات در این خصوص خبر داد و افزود: سعی داریم مسابقات زورخانه‌ای را در سطح محله‌ها برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه کرمان در حوزه موسیقی نواحی به قطب تبدیل شده است، گفت: اعتقاد دارم کرمان می‌تواند موسیقی سنتی را احیا کند که بخشی از این آرمان به حمایت ما برمی‌گردد.

شهردار کرمان احیای بافت تاریخی را نیز مهم‌ دانست و افزود: در این راستا یک یا چند پروژه تاریخی را در نظر داریم که از آن جمله، بازار «قلعه‌محمود» و محدوده «بازار بزرگ» است.

شعرباف همچنین به اهمیت احیای خانه‌های تاریخی و جداره‌سازی اشاره و خاطرنشان کرد: با محوریت میدان «توحید» (ارگ) و خیابان «شهید تجلی»، فضای جداره‌سازی را گسترش خواهیم داد که این اقدام با مشارکت مردم و شهرداری خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری و میراث‌فرهنگی به تنهایی امکان احیای خانه‌های تاریخی را ندارند، یادآور شد: در بازدید از تعدادی از خانه‌ها متوجه شدیم بسیاری از آن‌ها بی‌نظیرهستند و وجود آن‌ها در مرکز شهر، فضای مناسبی برای حضور گردشگران فراهم خواهد کرد.

شعرباف ادامه داد: تعدادی از خانه‌های تاریخی آماده احیا هستند؛ بنابراین، در قالب طرح سرمایه‌گذاری می‌توان آن‌ها را احیا کرد و شهرداری در این خصوص آمادگی دارد.

وی با اشاره به انتخاب کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع دستی افزود: در حوزه صنایع‌دستی نیز تلاش می‌کنیم زیرساخت شهر جهانی صنایع دستی را ایجاد کنیم؛ بنابراین، یکی از برنامه‌های شهرداری در این خصوص، به تصویرکشیدن و معرفی بزرگان این حوزه در معابر اصلی شهر است.

شهردار کرمان ادامه داد: در شهر کرمان حدود ۱۰۰ نوع صنایع دستی وجود دارد که تبلیغ و معرفی آن‌ها کاری است که شهرداری می‌تواند انجام دهد.

اجرای طرح ترافیکی و ساماندهی میدان بیرم‌آباد

شهردار کرمان با اشاره به وجود مشکلات ترافیکی در محدوده میدان «بیرم‌آباد»، از انتخاب پیمانکار مناسب در اجرای طرح ترافیکی و ساماندهی این میدان خبر داد.

شعرباف درخصوص تعیین‌تکلیف میدان «بیرم‌آباد» به عنوان یکی از ورودی‌های شهر کرمان گفت: با برگزاری منقاصه و انتخاب پیمانکار، قرار بود که کار از ۱۵ اسفندماه شروع شود که به‌دلیل نزدیک‌ شدن به روزهای پایانی سال و مشکل در ایجاد ترافیک، به احتمال زیاد کار از ۱۵ فروردین‌ماه آغاز می‌شود.

وی افزود: در این طرح کل فضای میدان «بیرم‌آباد»، تقاطع و مسیر ورودی آن تغییر خواهد کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات