جابه‌جایی پنج میلیون مسافر توسط حمل ونقل دریایی در ایام نوروز

جابه‌جایی پنج میلیون مسافر توسط حمل ونقل دریایی در ایام نوروز

http://www.bananews.ir/معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در ایام نوروز پنج میلیون مسافر از طریق بنادر و با حمل و نقل دریایی جابه‌جا شده‌اند، گفت: به دنبال آن هستیم که با ایجاد درآمد‌های جانبی بتوانیم سفرهای دریایی را سود‌آور کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعید ایزدیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره میزان استقبال از سفرهای دریایی در ایام نوروز اظهار کرد: در شمال کشور عمده سفرهای دریایی، تفریحی بوده و بالغ بر یک میلیون نفر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان سفرهای تفریحی داشته‌اند.

وی با بیان این‌که در بین استان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان با ۱۱ هزار و ۱۶۰ نفر مسافر کمترین میزان سفرهای دریایی را در ایام نوروز داشته‌ است، تصریح کرد: بیشترین مسافر نوروزی مربوط به استان هرمزگان بوده است که ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر از این استان به جزایر اطراف جابه‌جا شده‌اند.

ایزدیان در ادامه با اشاره به این‌که در استان‌‌های خوزستان و بوشهر نیز در مجموع یک میلیون نفر در ایام نوروز سفر دریایی داشته‌اند، تصریح کرد: مسافران ترجیح می‌دهند که برای سفر به جزایر قشم و کیش با وسائل نقلیه خود جابه‌جا شوند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهار کرد: در استان هرمزگان در ایام نوروز ۴۳۷ هزار و ۹۳۱ ماشین با ۲۱ هزار و ۲۶۶ شناور بین بنادر جابه‌جا شده‌‌ است.

ایزدیان در ادامه هرمزگان را پراستقبال‌ترین استان برای انجام سفرهای دریایی اعلام و اضافه کرد: بیشترین سفرهای دریایی نیز بین جزایر این استان صورت گرفته است.

جابه‌جایی پنج میلیون مسافر دریایی در ایام نوروز

وی در ادامه مجموع کل جابه‌جایی‌ها در ایام نوروز تا چهاردهم فروردین‌ ماه را حدود پنج میلیون نفر اعلام و اظهار کرد: بیشترین سفرهای دریایی بین بندر شهید حقانی - هرمز، جزایر پهل - لافت و قشم و کیش انجام شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر شهید حقانی در بندرعباس از مبدا‌های انجام سفرهای بودکه حدود یک سال بر روی آن کار کردیم تا بتوانیم امکانات را برای ارائه به مردم فراهم کنیم.

اجاره شناور از کشورهای خارجی موفق نبود

ایزدیان درباره‌ی چگونگی استقبال از شناور‌هایی که بنا بود برای ایام نوروز از کشور‌های همسایه اجاره شود، گفت: متاسفانه اجاره شناور از کشور‌های همسایه چندان موفق نبود، زیرا حمل‌ونقل مسافری دریایی سود‌آور نیست.

وی افزود: نه تنها در ایام نوروز، بلکه در طول سال پیگیری‌هایی را برای اجاره شناور‌ها برای جابه‌جایی مردم در ایام نوروز داشتیم و سعی کردیم با استفاده از شناور‌های مناسب موجود و با فراهم‌کردن تجهیزات ایمنی استفاده کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که در ایام نوروز سفرهای دریایی بدون بروز هیچ‌گونه سانحه‌ای انجام شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته نیز به همین ترتیب عمل کرده‌ایم و با توجه به بسیج عمومی ایام نوروز و همکاری کارکنان بنادر کشور هیچ مشکلی در سفرهای نوروزی وجود نداشت.

سود‌آوری سفرهای دریایی با ایجاد درآمد‌های جانبی

وی درباره برنامه‌های سازمان بنادر برای افزایش قیمت بلیت شناور‌ها به منظور سود‌آور‌شدن فعالیت در این بخش گفت: متاسفانه تعیین تعرفه‌ها برعهده‌ی ما نیست و دولت و در برخی موارد مجلس میزان تعرفه‌ها را تعیین می‌کند.

ایزدیان تاکید کرد: باید بتوانیم در بنادر و مناطق ویژه امکانات جانبی فراهم کنیم تا تجار و دست‌اندرکاران این بخش تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که در دنیا نیز مرسوم است تسهیلات ویژه‌ای را به این بخش اختصاص بدهند، اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که با ایجاد درآمد‌های جانبی بتوانیم سفرهای دریایی را سود‌آور کنیم.

 

    نظرات