همایش بین المللی ترانزیت و توسعه محور شرق

همایش بین المللی ترانزیت و توسعه محور شرق

http://www.bananews.ir/همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق (چابهار، بیرجند و سرخس) طی روزهای ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه آتی به میزبانی دانشگاه بیرجند بر گزار می شود.

دبیر اجرایی همایش گفت: این همایش با هدف بررسی راهکارهای توسعه و تقویت کریدور شمال و جنوب ایران برگزار می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر 'خلیل خلیلی' افزود: توجه وِیژه کشورهای مشترک المنافع(CIS) به آبهای آزاد جنوب از طریق جمهوری اسلامی ایران و اجرایی شدن راه آهن چابهار - بیرجند - سرخس از مهمترین دلایل برگزاری این همایش است.

وی گفت: زیرساختها و برنامه ریزی حمل و نقل زمینی(ریلی، جاده ای)، امنیت و توسعه پایدار، تجارت، بازاریابی و کریدورهای بین المللی کارگزاری، تشکلهای صنفی و خدمات وابسته، سرمایه گذاری، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از جمله محورهای اصلی این همایش هستند.

وی از حمل و نقل هوایی و دریایی، چشم انداز آتی، مدیریت، قوانین و مقررات فناوری، سیستمها، ایمنی، آموزش ترانزیت و استانداردهای وابسته به عنوان دیگر محورهای اصلی همایش نام برد.

دبیر اجرایی همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق افزود: تاثیر توسعه بخشهای مختلف اقتصادی خراسان جنوبی بر توسعه محور شرق، ابعاد ملی و بین المللی توسعه خراسان جنوبی در فعالسازی محور ترانزیتی شرق، تنگناها و چالشهای فراروی ایفا نقش خراسان جنوبی در توسعه ترانزیت محور شرق و مشارکت بخش خصوصی در توسعه این استان نیز بخشی از محورهای فرعی همایش هستند.

وی بررسی نقش زیرساختهای خراسان جنوبی در توسعه سرمایه گذاری در شرق کشور، بررسی آینده تجارت و صادرات در شرق کشور، نقش متقابل استانهای واقع در محور شرق در توسعه تجارت خارجی و وضعیت سرمایه گذاری و زیرساختهای مورد نیاز محور شرق در افق ۱۴۰۴ را از دیگر محورهای فرعی همایش برشمرد.

او ادامه داد: در این همایش وزیران راه و ارتباطات ۱۸ کشور حوزه خلیج فارس، کشورهای مستقل مشترک المنافع( CIS یا اتحادیه همسود)، همسایگان جمهوری اسلامی و سفیران ۴۰ کشور دارای تعاملات گسترده با ایران حضور خواهند داشت.

وی گفت: همچنین ۸۰ موسسه بین المللی حمل و نقل و مالی و همچنین سفیران جمهوری اسلامی در کشورهای یاد شده از دیگر شرکت کنندگان در این همایش هستند.

استادان، پژوهشگران و سیاستگذاران داخل و خارج کشور در حوزه ترانزیت و بطور اخص محور چابهار - بیرجند – سرخس از دیگر شرکت کنندگانی هستند که وی به آنها اشاره داشت.

دبیر اجرایی همایش بین المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق اظهار داشت: از مجموع حدود ۲۰۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش ۱۲۰ مقاله مورد پذیرش داوران قرار گرفته که به صورت شفاهی و پوستر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه همایش را استانداری خراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند برگزار خواهند کرد افزود: از دیگر برنامه های جنبی همایش برگزاری چهار پنل و سه کارگاه آموزشی علمی تخصصی است.

 

 

    نظرات