سیستم‌های مدیریت ترافیک هوایی باید به روز شوند

سیستم‌های مدیریت ترافیک هوایی باید به روز شوند

تهران - مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: سیستم‌های فعلی ترافیک هوایی باید در آینده نزدیک جمع آوری و سیستم‌های جدید جای آن را بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، 'فرهاد پرورش' روز شنبه در ششمین همایش CNS\ ATM افزود: با ارتقای مدیریت ترافیک هوایی هم بحث‌های ایمنی پرواز و هم ملاحظات اقتصادی به نحو مطلوب تامین می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای ایمنی پرواز، کارآمدترکردن مدیریت ترافیک هوایی و ارتباط آن با مصرف بهینه سوخت، تصریح کرد:مصرف سوخت در حمل و نقل هوایی از مسایل مهمی است که کنترل آن مستلزم همکاری بخش فعال در زمین و هوا و اصلاح مسیرهای پروازی است که تاثیرغیرقابل انکاری در مصرف بهینه سوخت دارد.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به بازرسی‌های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری(ایکائو) ‌اشاره کرد و اظهار داشت: یاتا (انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی) و ایکائو به نوبه خود دستورالعمل‌ها و اصلاحیه‌هایی برای بهینه سازی و افزایش کارایی این صنعت صادر کردند که جمهوری اسلامی ایران تمام استانداردهای این سازمان‌ها را رعایت می کند.

پرورش خاطرنشان کرد: صنعت حمل و نقل هوایی ایران با فعالیت در ۳۲ نقطه پروازی و ارتباط با سایر شرکت‌های هواپیمایی این استانداردها را رعایت کرده و همچنین توانسته است استانداردهای اتحادیه اروپا را که فراتر از استانداردهای ایکائو و یاتا است را کسب کند.

پرورش همچنین گفت: براساس برنامه‌های ایکائو هر شرکت هواپیمایی موظف است میزان تولید کربن خود را استاندارد نماید به نحوی که اگر میزان آلاینده‌های کربن از حد معینی بالا برود باید هزینه اش را پرداخت کند، که این امر می تواند از چالش‌های استفاده از ناوگان قدیمی باشد.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی افزود: براساس آخرین آماری که یاتا اعلام کرده، حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۱۰، ۲٫۴ میلیارد مسافر و۴۵ میلیون تن بار جابه جا کرده است.

پرورش افزود: این در حالی است که طی این مدت یک سانحه در ازای ۱٫۴ میلیون پرواز رخ داده و تنها دو درصد از تولید گاز کربنیک در جهان به این بخش مربوط بوده است.

وی اظهار داشت: در حالی که رکود اقتصادی جهانی به گفته یاتا در ۸۰ سال اخیر بی سابقه بوده است، درآمد خدمات انحصاری ۵۴ میلیارد دلار و زیان مربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی در صنعت هوانوردی ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی همچنین گفت: علاوه بر این یک‌هزار و ۳۴۰ فروند هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۱۰ تحویل شد که از این تعداد ۵۰۰ فروند برای جایگزینی هواپیماهای قدیمی بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش این تعداد هواپیما موجب افزایش تعداد صندلی و در نتیجه زیان شرکت‌های هواپیمایی شده است(با توجه به ثابت بودن تقاضا)، به لزوم مصرف بهینه سوخت در حمل و نقل هوایی اشاره کرد و افزود: دو سال قبل قیمت سوخت ۴۵ دلار بود که در اواخر سال ۲۰۰۹ به ۹۰ دلار رسید و در حال حاضر هم به حدود ۸۸ دلار رسیده است.

در ششمین همایش CNS\ATM که از امروز به مدت دو روز در محل هتل المپیک برگزار می‌شود، ۶۷ مقاله ارائه می‌شود ضمن اینکه در روز دوم این همایش پنج کارگاه آموزشی برگزارمی شود.

از اهداف برگزاری این همایش می توان به پیگیری تحولات درعملیات هوانوردی فرودگاهی عملیات پرواز، آموزش نیروی انسانی، ایجاد زیرساخت‌های فرودگاهی، برقراری سامانه کنترل ترافیک هوایی چابک، برقراری نگرش جامع و پیشگیرانه در مدیریت ایمنی و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد.

 

 

    نظرات