اعتراض به ادامه تکمیل و ساخت پروژه منوریل قم

اعتراض به ادامه تکمیل و ساخت پروژه منوریل قم

http://www.bananews.ir/نماینده قم در شورای‌عالی استان‌ها با انتقاد از پیشروی اجرای منوریل در شهر قم، خواستار ورود سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به این موضوع شد.

محمدرضا باقر پناهی با بیان اینکه سیستم منوریل از نظر امنیتی قابل توجیه نیست، گفت: مجریان منوریل قصد دارند با عبور از حریم درجه یک حرم مطهر حضرت معصومه(س) به این حریم قدسی خدشه وارد کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا باقر پناهی در پنجاه و پنجمین اجلاس شورای عالی استان‌ها گفت: به‌رغم اینکه بارها در مورد این پروژه تذکر داده و از دست اندرکاران اجرای آن خواسته شده تا در مورد توجیهات فنی و اقتصادی آن در حوزه حمل‌ونقل شهر مقدس قم توضیح دهند، اما هنوز نه از جانب دست‌اندرکاران اجرا و نه از جانب دستگاه‌های ذی‌ربط پاسخی روشن ارائه نشده است یا اصلا پاسخی داده نشده و تنها هر از چندگاهی مجریان این پروژه اعلام می‌دارند که این پروژه همچنان در حال پیشرفت است و همچنان این ابهام وجود دارد که آیا تحمیل این پروژه به شهر مقدس قم به‌رغم شکست آن در تهران، لازم بود.

منوریل قم چگونه شکل گرفت؟

وی ادامه داد: پروژه منوریل قم یکباره بدون رعایت مسیر و فرآیند قانونی و به‌رغم مصوبه و ابلاغیه وزیر کشور در دستور شورای‌عالی ترافیک کشور قرار می‌گیرد، اما بدون کار کارشناسی و مطالعات مربوطه، این پیشنهاد با حذف یکی از خطوط مترو قم و جایگزین کردن منوریل به‌جای آن به تصویب شورای‌عالی ترافیک کشور می‌رسد و بلافاصله توسط دستگاه‌های اجرایی عملیاتی می‌شود.

این عضو شورای شهر قم اضافه کرد: شورای شهر قم به‌رغم اختلاف نظر درونی طی مکاتبه‌ای به صورت محرمانه علت تغییر مترو به منوریل را از دست‌اندرکاران جویا می‌شود و مطالعات مربوط را درخواست می‌کند، اما هیچ گاه رسماپاسخی دریافت نمی‌کند. باقرپناهی با تاکید بر اینکه منوریل تهران با حجم عظیمی از جابه‌جایی مسافر، غیرکارشناسی و فاقد بازدهی لازم تشخیص داده شده و جمع‌آوری شد، گفت: چگونه قابل توجیه است در شهری مثل قم و با جمعیتی محدود این سیستم اقتصادی جوابگو باشد. مگر اینکه فقط به عنوان یک سیستم

حمل‌و‌نقلی تزئینی یا توریستی به آن نگاه شود نه یک سیستم حمل‌ونقلی که واقعا و ماهیتا این ظرفیت را داشته باشد. وی افزود: سیستم منوریل از نظر امنیتی نیز قابل توجیه نیست و مشکلاتی غیرقابل مقایسه با سایر سیستم‌های ریلی دارد، در این رابطه مسوول پدافند غیرعامل کشور اعلام داشته که مترو ۱۸ کارکرد دارد، در حالی‌که منوریل غیر از کارکرد توریستی و جابه‌جایی اندک مسافر کارکرد دیگری ندارد که ای کاش اجرای این سیستم در شهر مقدس قم منحصر به همین کارکرد بود و لطمات دیگری به غیر از هدر رفت بیت‌المال به دنبال نداشت، ولی متاسفانه در قم این طور نیست و اجرای این سیستم گذشته از تضییع حق مردم قم لطمات جبران ناپذیری را به این شهر مقدس وارد می‌کند که بخشودنی نیست و از جمله این لطمات بسیار مهم موضوع تاثیر منفی آن بر سیما و منظر شهری است.

باقرپناهی با اشاره به مکاتبه شورای شهر قم با سازمان بازرسی کل کشور گفت: از رییس‌جمهور وکمیسیون اصل ۹۰ مجلس انتظار می‌رود که به این شکواییه رسیدگی کنند.

 

 

    نظرات