کاهش حدود 40 درصدی حجم مخازن سدهای استان مرکزی

کاهش حدود 40 درصدی حجم مخازن سدهای استان مرکزی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، ، "عزت اله آمری" در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی گفت: استان مرکزی دارای دو سد بزرگ الغدیر ساوه و کمال صالح شازند است که در حال حاضر 62 درصد سد کمال صالح و 40 درصد سد الغدیر ساوه پر است و در مقایسه با سال گذشته که 80 درصد سد کمال صالح و 72 درصد سد الغدیر ساوه پر بود کاهش حدود 40 درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی تأکید کرد: از 277 میلیون متر مکعب حجم کل مخزن سد الغدیر در حال حاضر 111 میلیون مترمکعب آن پر است و از 95 میلیون مترمکعب حجم کل مخزن سد کمال صالح، 59 میلیون مترمکعب آن پر است که در سال گذشته همین زمان ذخیره سد الغدیر 199 میلیون متر مکعب و ذخیره سد کمال صالح 76 میلیون مترمکعب بوده است.
به گفته آمری در سال گذشته مسدود کردن تعداد 241 حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه‌جویی 7 میلیون مترمکعب، نصب 534 کنتور هوشمند با حجم صرفه‌جویی 12 میلیون مترمکعب و توقیف 29 دستگاه حفاری غیرمجاز از اقدامات این شرکت در راستای  طرح احیا و تعادل بخشی در استان بوده است.
وی ادامه داد: طبق گزارش‌‌های زمین شناسی چهار دشت ساوه، زرندیه، کمیجان و اراک در استان مرکزی در حال فرونشست هستند و تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، نصب کنتور هوشمند، تغذیه مصنوعی و مکانیزه کردن سیستم‌های آبیاری از راهکارهای مقابله با این پدیده در حال وقوع است.
آمری با اشاره به اینکه برای تأمین آب شرب هیچ یک از شهرهای استان در تابستان پیش رو مشکلی نخواهیم داشت خاطرنشان کرد: امید است شرایط کنونی با تغییر شرایط و بارندگی‌های بیشتر در سال آبی پیش رو تغییر پیدا کند و وضعیت سدها و آب‌های زیرزمینی استان بهتر شود.
وی از مردم استان درخواست کرد در مدیریت منابع آب و عبور از شرایط بوجود آمده با صرفه‌جویی و مصرف بهینه مسئولان را یاری کنند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات