تخفیف به «پرداخت نقدی» عوارض ساخت

تخفیف به «پرداخت نقدی» عوارض ساخت

http://www.bananews.ir/شورای شهر تهران دیروز تصویب کرد: شهرداری‌تهران برای ساخت‌وسازهایی که بابت عوارض ساخت بدهی ندارند، ۲۲درصد تخفیف در نرخ عوارض و تراکم اعمال کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) براساس این مصوبه، شهرداری‌تهران موظف است برای آن دسته از سازنده‌هایی که در نیمه‌اول امسال، پروانه ساخت می‌گیرند و عوارض مربوطه را به صورت نقد پرداخت می‌کنند، در محاسبه ارقام مربوط به عوارض زیربنا، تراکم، مازاد تراکم و تغییر کاربری، ۲۲ درصد تخفیف درنظر بگیرد.

سال گذشته سقف تخفیف ناشی از پرداخت نقدی عوارض ساخت در تهران ۱۸ درصد بود، اما امسال شهرداری‌ به دلیل افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی تا ۲۱ درصد، تصمیم گرفت سقف تخفیف را برای جذب نقدینگی‌های موجود در بازار ساخت‌وساز، ۴ درصد افزایش دهد و به این منظور لایحه‌ای به شورا ارائه کرد که متن این لایحه روز گذشته در صحن غیرعلنی شورا به تصویب رسید.

اعضای شورای شهر تهران در چهارصد و پنجاه و سومین جلسه خود با افزایش میزان تسهیلات تشویقی در پرداخت مطالبات شهرداری تهران از ۱۸ درصد به ۲۲ درصد موافقت کردند. خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر در پایان چهارصد و پنجاه و سومین جلسه شورا در جمع خبرنگاران حاضر شد و از تصویب لایحه دو فوریتی اصلاح مصوبه مجوز تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران خبر داد. وی در تسریع این مصوبه افزود: براساس این اصلاحیه میزان تسهیلات تشویقی که به مطالبات شهرداری در حوزه شهرسازی تعلق می‌گیرد از ۱۸ درصد به ۲۲ درصد افزایش یافته است. وی افزود: گستره شمول این مصوبه‌، عوارض مربوط به زیربنا، تراکم، مازاد تراکم پایه، تفکیک اراضی، تغییر کاربری، پذیره، حذف و کسری پارکینگ، تخلفات ساختمانی که شامل جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ شده‌اند، بیش‌آمدگی و حق تشرف است. سخنگوی شورای شهر با اشاره به سخنان شهردار در دفاع از لایحه فوق خاطرنشان کرد: شهرداری تهران این لایحه را در شرایطی به شورای شهر ارائه کرده که نرخ تورم از سوی بانک مرکزی ۵/۲۱ درصد و همچنین نرخ پرداخت سود بانکی نیز بین ۱۸ تا ۲۱ درصد اعلام شده است. بنابراین پرداخت تسهیلات تشویقی در صورت پرداخت یکجای مطالبات به شهرداری تهران از سوی مودیان می‌تواند در جذب و مهار نقدینگی کمک کند. عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر به اجرای مصوبه اشاره کرد و گفت: بخش دیگر اصلاحیه مصوبه فوق مربوط به زمان اجرای مصوبه است که زمان آن از تاریخ ابلاغ مصوبه تا پایان شهریورماه سال‌جاری تعیین شده است، ضمن آنکه در صورت تشخیص شهردار تهران این مصوبه می‌تواند برای ۶ ماهه دوم سال ۹۱ نیز تمدید شود. وی تاکید کرد که محل دریافت این بخشودگی تنها مسائل مربوط به حوزه شهرسازی خواهد بود.

 

 

    نظرات