ورود آب به برخی خانه ها و مغازه ها و باز هم غافلگیر شدن شهرداری

ورود آب به برخی خانه ها و مغازه ها و باز هم غافلگیر شدن شهرداری

http://www.bananews.ir/بارش سیل آسای باران در پایتخت در روز گذشته نه تنها موجب آبگرفتگی شدید معابر و به راه افتادن سیل در خیابان های تهران شد، بلکه روند زندگی عادی پایتخت نشینان را برای ساعت ها فلج کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بارش مداوم باران پس از ساعاتی تبدیل به سیلابی شد که خیابان های تهران به ویژه خیابان های شمالی را شبیه رودخانه کرد.

اغلب مردم در پی بارش های دیروز حتی نمی توانستند از یک سوی خیابان به سوی دیگر بروند و برخی خودروها نیز در میان آب، متوقف مانده بودند.

خیابان ولیعصر به عنوان طولانی ترین خیابان تهران با چنان آبگرفتگی شدیدی همراه بود که بر اساس گزارش های مردمی، ازدحام مسافران در چهارراه ولیعصر به وضعیت بحرانی رسید.

کیسه های شنی که در این خیابان برای هدایت آب تهیه شده بود به پلی تبدیل شده بود تا مردم از این طریق بتوانند در خیابان تردد کنند.

اگرچه اغلب جوی ها و نهرهای شهر تهران، گنجایش کافی برای جا دادن بارش ها را نداشتند اما نکته دردآورتر آن بود که اغلب این نهرها، توسط زباله ها مسدود شده بود.

چاله های فراوان پیاده روها و خیابان های پایتخت مانند برکه ای پرآب ، سرریز شده بود و جارو زدن ماموران شهرداری برای خالی کردن آب این برکه ها، کاری بیهوده بود چراکه پس از چندثانیه این چاله ها دوباره مملو از آب و سرریز می شد.

طبق معمول، ترافیک در پی بارش باران و تگرگ مزید بر سایر مشکلات شده بود.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران علت این ترافیک سنگین را ورود مسافران به معابر برای سوار و پیاده شدن، وجود بارعقب مانده ترافیک در بزرگراه ها و افزایش تردد خودروهای شخصی عنوان کرد.

بر اساس گزارش های مردمی سیل گرفتگی در برخی مناطق تهران فقط محدود به معابر نشد و سیلاب سرزده وارد خانه ها و مغازه ها شد و ماموران آتش نشانی ناگزیر با پمپ ، آب را از خانه ها و مغازه ها تخلیه می کردند.

هشدار سازمان مدیریت بحران شهر تهران مبنی بر احتمال رانش زمین در شیب های تند در پی بارش دیروز نیز ساکنان اینگونه مناطق را نگران تر ساخت.

علاوه بر معابر و منازل مسکونی، بارش سنگین دیروز به تونل های مترو نیز نفوذ کرد و موجب تعطیلی موقت خط چهار مترو شد.

آب باران از ایستگاه ارم سبز -ایستگاه مشترک تقاطع خطوط چهار و پنج- به داخل تونل خط چهار نفوذ و به خاطر احتمال پیشروی به ایستگاه های دیگر در نزدیکی این ایستگاه و ایمنی بیشتر مسافران، برخی ایستگاه‌ها تعطیل شد.

بارش سنگین باران و تگرگ در تهران نه تنها در رسانه های داخلی بلکه در رسانه های خارجی نیز بازتاب گسترده ای داشت.

گرچه روزنامه همشهری، ارگان شهردای تهران صبح امروز - دوشنبه - در مطلبی با عنوان'بارش بی نظیر'، از بسیج ظرفیت های شهرداری تهران برای مقابله با آبگرفتگی نوشت اما شواهد و قرائن و نیز گزارش های مردمی حکایت از این دارد که مدیران شهری باید تلاش خود را برای رفع این مشکلات دو چندان کنند.

'شهر در سیلاب'، 'آبگرفتگی معابر بر اثر بارندگی های دیروز' و 'تهران غرق آب شد' از جمله تیترهایی بود که روزنامه های ایران، کیهان و جام جم برای این موضوع برگزیده اند.

جام جم در مطلب خود نوشته است: برای تهران، باران که می گیرد، آبرویی نمی ماند.

در این مطلب آمده است که مسوولان شهری هم بی تقصیر نیستند، وقتی که ساخت و سازهای آبراه ها و جوی های شهری توان بارانی چند ساعته را ندارند اما هر بار بعد از باران اعلام می کنند که باران شهرداری را غافلگیر نکرد.

در هر حال، همچنانکه روزنامه ایران نوشته است، بیشتر خیابان ها را دیروز آب برد و در حالی که معاون خدمات شهری شهرداری تهران با آرامش از سر ریز شدن آب جوی ها در خیابان ولیعصر سخن می گفت، جوی ها و نهرهای تهران نه تنها ظرفیت این بارش ها را نداشت، هیچ بلکه مملو از زباله بود.

گرچه بارش سیل آسای دیروز تهران آنهم در فصل بهار همه را متعجب کرد اما حتی وقتی بارش های غیر سیل آسا هم در پایتخت می بارد، زندگی پایتخت نشینان مختل می شود و هر بار نیز مدیران شهری غافلگیر می شوند.

 

    نظرات