مشتركان پرمصرف در زمان كمبود برق محدود مي شوند

به گزارش پايگاه خبري توانير ، ابوذر صالحي در گفت و گو با برنامه پل مديريت راديو تهران مديريت مصرف را مصرف به اندازه نياز و در زمان مناسب عنوان كرد و با اشاره به عرضه ارزانترين برق دنيا در ايران ،متوسط هزينه ماهانه برق در سبد مصرفي خانوار را حدود 50 هزار تومان ذكر كرد كه به دليل ارزاني، به عادات بد مصرفي در جامعه دامن زده و از اين رو با نگاه عدالت محور، تغييراتي در تخصيص يارانه برق به مشتركان ايجاد شده كه بر اساس آن برق 80 درصد مردم كه الگوي مصرف را رعايت مي كنند يارانه اي و به قيمت قبل محاسبه مي شود اما مشتركان پرمصرف به ميزان افزايش مصرفشان نسبت به الگو، بايد از 1.5 تا چند برابر قيمت غير يارانه اي برق را بپردازند.

وي همچنين تاكيد كرد: امسال در زمان كمبود شبكه، مصرف برق مشتركان بسيار پر مصرف با بهره گيري از امكانات فني و هوشمند محدود مي شود.
صالحي افزود: در مدل قديم ،قيمت برق به گونه اي بود كه هر مشتركي بيشتر برق مصرف مي كرد از يارانه بيشتري برخوردار مي شد و اين مدل باعث ترويج عادات بد مصرفي در بين مردم شد به گونه اي كه 10 درصد مشتركان پرمصرف 50 درصد برق بخش خانگي را مصرف مي كردند بنابر اين مدل جديد بر اساس الگوي مصرف منطقه اي ايجاد شد كه به عنوان مثال سقف الگوي مصرف برق در تهران طي تابستان 300 كيلوواتساعت و در مناطق گرمسير مثل بوشهر و بندر عباس تا 3000 كيلوواتساعت در ماه براي هر مشترك است.
وي نخستين ابزار تشويقي مشتركان كم مصرف را بهره مندي از يارانه برق عنوان كرد و افزود: همچنين اگر مشتركي نسبت به دوره مشابه سال قبل خود برق كمتري مصرف كند ،ارزش برق كاهش يافته را به نرخ واقعي كشورهاي منطقه يعني حدود 800 تومان (به ازاي هر كيلوواتساعت صرفه جويي) دريافت و در قبض او منظور مي شود و امكان استفاده مشتركان مناطق گرمسير از اين ظرفيت 10 برابر مشتركان مناطق عادي است.
وي با اشاره به تدارك برنامه هاي تشويقي مديريت مصرف برق در راديو و تلويزيون و اهداي جوايز ارزشمند به شركت كنندگان ،يادآور شد: بهترين پاداش براي مردم عزيز ايران كه الگوي مصرف را رعايت كنند ،استمرار تامين برق مطمئن و پايدار است.
صالحي با اشاره به دسترسي 90 درصدي شهرها و 78 درصدي روستاهاي دنيا به برق، پوشش برق شهري كشور را 100 درصد و در بخش روستايي 99.8 درصد ذكر كرد و افزود: در كشورمان حتي عشاير كوچنده را نيز به پنلهاي خورشيدي مجهز كرديم و صنعت برق آمادگي دارد در هر نقطه از خاك كشور كه مردم عزيزمان نياز به برق داشته باشند برق رساني كند و در همه حال آماده انرژي بخشي به مردم هستيم.
وي با رد شائبه صادرات برق در دوره پرباري شبكه ،تامين برق مورد نياز كشور در دوره اوج بار تابستان را اولويت اول صنعت برق كشور عنوان و تبادل برق با همسايگان در اين دوره را كمتر از 3 درصد ذكر كرد كه با توجه به الزامات فني و حفظ فركانس و توازن شبكه انجام مي شود.
صالحي در خصوص توسعه مولدهاي تجديدپذير در كشور از افزايش ظرفيت اين بخش به هزار مگاوات خبر داد و ابراز اميدواري كرد مطابق برنامه ريزي انجام شده  اين ميزان در طول دولت سيزدهم تا 10 برابر افزايش يابد.
وي با اشاره به توسعه ساخت پنلهاي خورشيدي در كشور به علاقمندان توصيه كرد براي استفاده از مولدهاي خورشيدي در پشت بام منازل و باغها ، استفاده از تسهيلات پيش بيني شده را از طريق سازمان ساتبا پيگيري كنند.
صالحي با اشاره به مدار آمدن حدود 5 هزار مگاوات نيروگاه جديد تا پيك امسال گفت: اميدوارم با همراهي و همدلي مردم عزيز و 10 درصد صرفه جويي در مصرف برق، امسال را بدون خاموشي پشت سر بگذاريم و از همه مشتركان پر مصرف خواهش مي كنم به احترام مردم ايران مصرف برقشان را كاهش دهند.

لینک اصل خبر در سایت سایت خبری شرکت توانیر

    منبع خبر

    سایت خبری شرکت توانیر

    سایت خبری روابط عمومی شرکت توانیر

      نظرات