بهره‌برداری از خط‌آهن قزوین رشت تا پایان دولت دهم

بهره‌برداری از خط‌آهن قزوین رشت تا پایان دولت دهم

www.BanaNews.irرئیس حوزه نظارت شرکت ساخت در استان گیلان با اشاره به اینکه زیرسازی خط‌آهن قزوین رشت در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: برنامه داریم تا پایان دولت دهم این پروژه به اتمام برسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) صبح امروز سیداحمد صادقی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از روند پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی احداث آزادراه قزوین ـ رشت بازدید و با پیمانکاران دیدار داشت.

بنابراین گزارش ماکان پدرام رئیس حوزه نظارت شرکت ساخت در استان گیلان درباره این پروژه اظهار داشت: خط‌آهن قزوین ـ رشت ۲۰۵ کیلومتر است و توسط ۸ پیمانکار در حال احداث است.

وی ادامه داد: راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی از ایستگاه سیاه‌چشمه واقع در شمال‌غرب قزوین و قبل از تاکستان از خط‌آهن اصلی تهران ـ تبریز منشعب شده و با گذر از محدوده کوهین ـ شیرین‌سو به سمت شهرستان‌های لوشان و منجیل ادامه مسیر داده است.

پدرام ادامه داد: این مسیر ریلی سپس با گذشتن از شهرستان رودبار با عبور از امام‌زاده هاشم و شهرستان‌های رشت و بندرانزلی ادامه مسیر می‌دهد؛ در مرحله بعد راه آهن رشت ـ آستارا ایران را در شهرستان آستارا به کشور جمهوری آذربایجان متصل می‌کند.

رئیس حوزه نظارت شرکت ساخت در استان گیلان یادآور شد: این محور ارتباطی، محور ترانزیتی کریدور شمال به جنوب که بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی را دربرمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: با ارائه حمل و نقل ترکیبی در این کریدور از نظر کاهش هزینه‌ها تا زمان مسیر بار نسبت به شکل کنونی دارای امتیاز ویژه‌ای است.

وی ادامه داد: این مسیر ریلی که هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصدی مواجه است دارای ۲۲ کیلومتر خطوط فرعی، ۵۳ تونل به طول ۲۲ هزار و ۸۴ متر، ۶۲ پل به طول ۷ هزار و ۹۳۶ متر و ۱۱ ایستگاه به طول ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر است.

وی با اشاره به اینکه قرار است این مسیر ریلی تا پایان عمر این دولت به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه شیفت کاری اجرای عملیات احداث خط‌آهن قزوین ـ رشت را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این خط‌آهن در ۹ قطعه اجرایی توسط پیمانکاران از سال ۸۴ آغاز شد و هم‌اکنون در حال اجرا است.

وی یادآور شد: شیب طولی در این ایستگاه از صفر تا ۲٫۵ در هزار و حداکثر سرعت برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های این خط‌آهن به ترتیب ایستگاه سیاه‌چشمه، دستجرد، کوهین، شیرین‌کوه، لوشان، منجیل، رستم‌آباد، امام‌زاده هاشم، رشت، پیربازار و ایستگاه انزلی است.

 

    نظرات