شهردار: تبریز را به شهری امن برای ساکنانش بدل کنیم

شهردار: تبریز را به شهری امن برای ساکنانش بدل کنیم

شهریار تبریز/ سحر فکردار: شهر تبریز به سبب قرار گرفتن بر روی گسل‌های فعال و تجربه زمین لرزه‌های مهیب در طول تاریخ همواره دستخوش اتفاقات ناگواری بوده که همین رویدادهای طبیعی باعث شده امروز با توانی بیشتر برای اتخاذ تصمیم‌هایی در راستای کاهش چنین حوادثی گام برداشت.

امروزه کاربرد روش جداسازی لرزه یکی از روش‌های توسعه یافته برای محافظت سازه در برابر زلزله است. در این روش جداگرها روی پی ساختمان و زیر ستون قرار می‌گیرند. هدف از طراحی و اجرای این تجهیزات جدا کردن سازه از زمین است به گونه‌ای که تکان‌های زمین ناشی از زلزله به سازه به میزان زیادی کاهش یابد.

این تکنولوژی‌های جدید که در کشورهایی نظیر ژاپن توسعه یافته‌، خوشبختانه در طول دو دهه گذشته در ایران نیز مورد تحقیق و بررسی‌های متعددی قرار گرفت و در مراکز دانشگاهی و پژوهشی نظیر پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، مطالعات ارزشمندی انجام شده است.

به سبب تدوین برنامه های منسجم و تخصصی جهت مواجهه با حوادث طبیعی همچون زلزله، حالا مدیریت بحران شهرداری تبریز در قالب یک برنامه طولانی مدت با جامعه جداگرهای لرزه‌ای ژاپن، برنامه آموزش فراگیر در سطوح مختلف را آغاز کرده است.

بر این اساس اولین دوره این برنامه با مجوز سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

جامعه جداسازی لرزه ای ژاپن در سال ۱۹۹۳ به عنوان تنها مرجع تخصصی در حوزه جداگرها و میراگرهای لرزه ای در ژاپن و با هدف اصلی ترویج جداسازهای لرزه ای تاسیس شد و از این طریق به ساخت ساختمان‌های ایمن‌تر و با کیفیت‌تر در ژاپن کمک شایانی کرده است.

این مجموعه دارای بیش از ۱۱۰ عضو حقوقی از سراسر جهان متشکل از شرکت‌های بزرگ طراحی و اجرا بوده و تا کنون بیش از چهار هزار ساختمان حساس در ژاپن از طریق این مجموعه در برابر زلزله ایمن شده‌اند.

نیازمند مهندسی زلزله و طراحی لرزه‌ای هستیم

پروفسور اگیرا وادا، رئیس جامعه جداگرهای لرزه‌ای ژاپن صبح امروز در آیین آغاز این کارگاه آنلاین بین ایران و ژاپن با بیان اینکه ایران و ژاپن دوستان دیرینه ای هستند، گفت: ایران کشوری زیبا و کهن در خاورمیانه و ژاپن نیز کشوری زیبا و با قدمت در انتهای شرقی آسیا است. ایران بیش از یک هزار سال پیش فرهنگ‌های بسیاری را به ژاپن صادر کرده است که بسیاری از آنها به گنجینه ژاپن تبدیل شده‌اند.

اگیرا وادا ادامه داد: زمین از بدو تولد خود برای همیشه در حال حرکت است. ایران و ژاپن گسل‌ها و زلزله‌های زیادی دارند و به همین دلیل به مهندسی زلزله و طراحی لرزه‌ای نیازمندیم.

رئیس جامعه جداگرهای لرزه‌ای ژاپن با قدردانی از تلاش‌های انجام یافته برای آماده سازی و برگزاری این کارگاه آنلاین، افزود: از جناب آقای دکتر یعقوب هوشیار شهردار تبریز، جناب آقای دکتر سید حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و همه اعضای مرکز مدیریت بحران شهر تبریز تشکر و قدردانی می‌کنم.

اگیرا وادا ادامه داد: این کارگاه برای هر دو کشور بسیار مهم است و مایل هستیم در مورد بسیاری از مباحث با محققان و مهندسان شما صحبت کنیم.

تبریز را به شهری امن برای ساکنانش بدل کنیم

در ادامه جلسه صبح امروز وبینار میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای یعقوب هوشیار شهردار تبریز نیز به سخنرانی پرداخت. هوشیار با ابراز خرسندی از برگزاری این وبینار، گفت: با توجه به شرایط استقرار کلانشهر تبریز در مجاورت گسل‌های فعال و مشکلات عدیده امدادرسانی در برخی مناطق آن، خواسته‌ایم با تبادل اطلاعات داخلی و خارجی از طریق برگزاری این وبینار تخصصی به افزایش آگاهی مهندسان کمک کرده و پذیرای تجارب بین المللی باشیم تا بتوانیم نهایتا با نگاهی بلند مدت تبریز را به شهری امن برای ساکنانش بدل کنیم.

هوشیار افزود: آماده برگزاری هرچه بیشتر جلسات فنی و علمی هستیم تا شاهد دستیابی به دستاوردهای علمی و عملی جهت استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی باشیم.

او با بیان اینکه امید است این وبینار مقدمه همکاری بلند مدت با سایر موسسات خصوصا موسسات ژاپنی باشد، خاطرنشان کرد: ضمن تشکر ویژه از جناب آقای پروفسور اگیرا وادا، رئیس جامعه جداگرهای لرزه ای ژاپن درخواست داریم در آینده نزدیک بتوانیم همکاری بسیار خوبی را با آن نهاد داشته باشیم.

شهردار تبریز ادامه داد: روش‌های مدیریت خطر بلایا، مقاوم‌سازی و توان‌بخشی با تاکید بر سیستم جداگرهای لرزه‌ای در ساختمان‌ها و ارتقای آمادگی اجتماعی و دانش برای واکنش‌های اضطراری در کنار انتقال تکنولوژی می‌تواند از موارد این همکاری باشد.

هوشیار اظهار امیدواری کرد: امیدوارم در این سمینار و ورکشاپ تخصصی با بررسی تجارب مشترک دو کشور ایران و ژاپن از نگاه مهندسِ سازه و زلزله‌شناس برجسته ژاپنی پروفسور آگیرا وادا و متخصصان برجسته خارجی و داخلی و همچنین با ارائه راهکارهای عملی به دست آمده، بتوانیم به راهکارها و پیشنهادهای مفیدی جهت مدیریت بهینه حوادث غیر قابل پیش‌بینی در کشورمان دست یابیم.

طراحی لرزه‌ای و مهندسی سازه، مطالعه‌ای برای کاربرد میرایی در سازه‌های کنترل شده با پاسخ، مباحث طراحی ساختمان‌های جدا شده از زلزله و سوابق رصد زلزله، تحلیل پاسخ لرزه‌ای ساختمان‌های جداساز لرزه‌ای و کنترل ارتعاش، ارتقای لرزه‌ای و انرژی ساختمان‌های موجود با استفاده از مصالح پیشرفته، رفتار لرزه‌ای قاب‌های مهربندی کمانش تاب، مقاوم سازی لرزه‌ای سازه‌های شهری، بررسی ساختمان‌های جداسازی لرزه‌ای پس از زلزله، نمایش پیشرفته از زمین لغزش‌های همزمان لرزه ای، سیستم‌های کنترل لرزش ساختمان‌ها و طراحی سازه‌های فولادی عناوین سخنرانی‌های این کارگاه سه روزه را تشکیل می‌دهند.

این وبینار طی سه روز از ساعت ۹ تا ۱۶ برگزار می‌شود که در دو روز اول اساتید ژاپنی (به زبان انگلیسی) و در روز سوم اساتید داخلی نسبت به ارائه مطالب تخصصی در حوزه طراحی لرزه‌ای و مهندسی سازه می پردازند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات