فراخوان ساخت مسکن ویژه

فراخوان ساخت مسکن ویژه

http://www.bananews.ir/رییس سازمان مسکن‌و‌شهرسازی استان تهران اولین فراخوان مربوط به «مسکن‌ویژه» را ابلاغ کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در قالب این فراخوان، انبوه‌سازان متقاضی ساخت مسکن، یک هفته(تا هفتم اردیبهشت) فرصت دارند برای پذیرش مسوولیت احداث مسکن‌ویژه در محله تهرانسر به ظرفیت ۱۰ هزار واحد، مطابق شرایطی که وزارت راه‌وشهرسازی تعیین کرده، اعلام آمادگی کنند و درخواست خود را به صورت مکتوب به سازمان مسکن‌وشهرسازی ارائه دهند.

رییس سازمان مسکن‌وشهرسازی استان تهران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد از نهایی شدن شیوه‌نامه ساخت واحدهای مسکونی طرح «مسکن‌ویژه» در داخل شهر تهران خبر داد و گفت: کمیته‌ای که در وزارت‌ راه‌وشهرسازی به ریاست علی نیکزاد اجرای طرح «مسکن‌ویژه» را مدیریت می‌کند، ۴ روز پیش دستورالعمل ساخت این واحدها را مشخص کرد.

تقی رضایی افزود: در حال حاضر شیوه‌نامه ساخت مسکن‌ویژه در پروژه ۱۰ هزار واحدی تهرانسر به عنوان اولین پروژه از مسکن‌ویژه، تنظیم شده است؛ به طوری که این واحدها با قیمت مقطوع مترمربعی ۳۳۰ هزار تومان باید ساخته شود.رضایی تصریح کرد: ساختمان‌های طرح مسکن‌ویژه در محله تهرانسر به صورت ۱۰ طبقه ساخته می‌شود و قرارداد ساخت با انبوه‌ساز به قیمت ۳۳۰ هزار تومان برای هر مترمربع زیربنای ناخالص مسکونی، منعقد خواهد شد.

رییس سازمان مسکن استان تهران با تاکید بر اینکه این فراخوان فقط برای ساخت واحدها است و هنوز درباره نحوه فروش یا واگذاری آنها به متقاضیان مسکن، دستورالعملی نوشته نشده است، گفت: در حال حاضر هیچ نهاد دولتی یا خصوصی مجوزی برای فروش «مسکن‌ویژه» ندارد و تهرانی‌ها باید از پرداخت پول به شرکت‌هایی که ادعای فروش مسکن‌ویژه در تهران را دارند، خودداری کنند.رضایی در عین حال تاکید کرد: جزئیات نحوه واگذاری این واحدها به متقاضیان مسکن بعد از جمع‌بندی و تصویب، از طریق وزارت راه‌وشهرسازی یا سازمان مسکن استان تهران به صورت فراخوان یا اطلاعیه رسمی اعلام می‌شود، اما تا آن زمان هر نوع ادعا درباره فروش مسکن‌ویژه، غیرمعتبر خواهد بود.

رقابت در انبوه‌سازان برای اخذ مجوز

انبوه‌سازان بزرگ و دارای برند از یک ماه پیش همزمان با جدی‌شدن طرح ساخت مسکن‌ویژه، چشم دوخته بودند به پنجره جلساتی که وزیر با معاونانش دو روز در هفته در طبقه پانزدهم وزارت راه‌وشهرسازی برای تدوین این طرح برگزار می‌کرد.

حتی بعضی از انبوه‌سازانی که هم‌اکنون در طرح مسکن‌مهر برای ساخت بیش از ۱۰ هزار واحد تعهد داده‌اند اما یک واحد هم تحویل دولت نداده‌اند، تصور می‌کردند با ارتباطاتی که دارند می‌توانند مسوولیت طرح مسکن‌ویژه را نیز در اختیار بگیرند!این در حالی است که وزارت راه‌وشهرسازی ضوابط مشخصی را برای ساخت این واحدها درنظر گرفته و مسوولیت احداث آنها را فقط به شرکت‌هایی که از مسیر فراخوان وارد می‌شوند، تحویل می‌دهد.

رییس سازمان مسکن‌و‌شهرسازی استان تهران در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره شرط اصلی انتخاب انبوه‌ساز برای اجرای طرح «مسکن‌ویژه» گفت: اولویت واگذاری با انبوه‌سازانی خواهد بود که در پروژه‌های قبلی که برای دولت انجام داده‌اند، «خوشنام» باشند.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص این پروژه، انبوه‌سازانی که در کارنامه‌شان ساخت بدون تاخیر حداقل ۱۰۰۰ واحد مسکونی وجود داشته باشد، در اولویت خواهند بود.

قیمت بدون آیتم

قیمت مقطوع مترمربعی ۳۳۰ هزار تومان برای ساخت مسکن‌ویژه، بدون محاسبه ۲۰ فاکتور هزینه‌ای، تعیین شده است که این فاکتورها در متن فراخوان آمده است.

به این ترتیب از امروز تا پایان روز هفتم اردیبهشت، رقابت تنگاتنگی بین انبوه‌سازان مستقر در تهران برای تصاحب مسوولیت ساخت مسکن‌ویژه به وجود می‌آید.

این طرح برای انبوه‌سازان طرحی به مراتب سود‌ده‌تر از مسکن‌مهر محسوب می‌شود؛ چون که آنچه قرار است در قالب «مسکن‌ویژه» در داخل شهر تهران ساخته شود از بابت «زمین» هیچ هزینه‌ای برای انبوه‌سازان ندارد. دولت زمین این پروژه را به صورت رایگان در اختیار سازنده‌ها قرار می‌دهد، اما برای فروش واحدها به متقاضی هنوز تصمیمی درباره نحوه محاسبه قیمت زمین گرفته نشده است که البته به احتمال خیلی خیلی زیاد قیمت زمین به صورت اقساط از خانوارها اخذ خواهد شد.

دورزدن مسیر فراخوان، ممنوع!

در تهران با توجه به گرانی زمین از یک‌سو و کمبود زمین مرغوب آماده ساخت از سوی دیگر، اجرای چنین طرحی فرصت طلایی برای انبوه‌سازان به حساب می‌آید. ضمن اینکه در این طرح، فروش واحدها از طرف دولت عملا تضمین شده است و از همه مهم‌تر، سیستم‌بانکی پشتیبانی کاملی از بابت پرداخت تسهیلات ساخت، انجام می‌دهد.وام بانکی قابل پرداخت به انبوه‌سازان در طرح مسکن‌ویژه ۲۵ میلیون تومان به ازای هر واحد است که بیش از ۸۰ درصد هزینه ساخت، را پوشش می‌دهد.حالا انبوه‌سازانی که در تهران هر متر مربع واحد مسکونی را بعد از ساخت حداقل ۲ میلیون تومان می‌فروشند، باید در این طرح، واحدها را به یک‌هفتم آن، بسازند. در داخل این عدد شاید به ظاهر، سود وجود نداشته باشد اما اشتیاق چند هفته اخیر آنها برای دور زدن مسیر فراخوان، نشان می‌دهد در متری ۳۳۰ هزار تومان هم سود منطقی نهفته است.

رونمایی از اطلاعیه ۷ ماده‌ای درباره مسکن ویژه

در راستای تصمیم‌نامه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور ابلاغی طی نامه شماره ۱۲۶۵۶۰/ت۴۳۱۶۵ن مورخ ۲۴ /۶/ ۱۳۸۸ و بند «ه-۲» شیوه‌نامه آن ابلاغی به شماره ۰۲ /۱۰۰/ ۳۳۱۶۳ مورخ ۵ /۷/ ۸۸ و نیز بخشنامه شماره ۰۲ /۱۰۰/ ۵۷۸۳۱ مورخ ۶ /۱۱/ ۱۳۸۹ وزیر راه و شهرسازی، اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان تهران در نظر دارد ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در منطقه تهرانسر شهر تهران را از طریق فراخوان عمومی به شرکت‌های واجد شرایط براساس دستورالعمل‌ ابلاغی شماره ۹۱/۴۰۰/۲۴۲۴ مورخ ۲۶/۱/۱۳۹۱ معاونت امور مسکن و ساختمان به شرح ذیل واگذار کند:

۱) پروژه به صورت طرح و ساخت بوده و با روش صنعتی‌سازی حداکثر یک سال واگذار می‌شود.

۲) قیمت مقطوع هر مترمربع زیربنای ناخالص مسکونی برای ۱۰ طبقه سه میلیون و سیصد هزار ریال (۳٫۳۰۰٫۰۰۰ ریال) می‌باشد. انبوه‌سازان و سازندگان مسکن می‌توانند جهت دریافت جزئیات هزینه‌های مازاد و آنالیز قیمت فوق‌الذکر به این اداره‌کل مراجعه کنند.

۳) در قیمت مقطوع ردیف ۲ هزینه آیتم‌های ذیل در نظر گرفته نشده است.

کولر – پکیج – پمپاژ آب – اعلام حریق – اطفاء حریق – آسانسور – برق‌گیر – برق اضطراری – کابینت – بیمه – مالیات – پروانه – نظام مهندسی – ترهین سند – صدور سند – ارزیابی بانک – خدمات کارگزاری – هزینه انشعابات آب، فاضلاب، برق، گاز و مخابرات – محوطه‌سازی – آماده‌سازی.

۴) تامین هزینه‌های پروژه از محل تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان صورت می‌پذیرد.

۵ ) با توجه به شرایط خاص پروژه، صرفا انبوه‌سازان دارای رتبه یک و ارشد از وزارت راه و شهرسازی و رتبه یک پیمانکاری از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری می‌توانند در فراخوان شرکت کنند.

۶) اولویت انتخاب انبوه‌ساز با سازندگانی خواهد بود که در پروژه‌های گذشته خود خوشنام بوده و حداقل یک هزار واحد مسکونی اجرا کرده یا در دست اجرا داشته باشند.

۷) کلیه سازندگان واجد شرایط می‌توانند به امور قراردادهای معاونت مسکن اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان تهران جهت دریافت اسناد و مدارک تکمیلی اقدام کنند. آخرین تاریخ تحویل پیشنهادهای سازندگان تا پایان وقت اداری مورخ ۷ /۲/ ۱۳۹۱ می‌باشد.

اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان تهران

 

    نظرات