بی‌اطلاعی شورای ‌شهر از «مسکن‌ویژه»؟

بی‌اطلاعی شورای ‌شهر از «مسکن‌ویژه»؟

http://www.bananews.ir/در جلسه علنی روز گذشته شورای‌شهر تهران، برخی اعضا با اظهار بی‌اطلاعی درباره مهم‌ترین مصوبه کمیسیون ماده۵ شورای‌ عالی شهرسازی و معماری کشور، نسبت به اینکه چرا برای برنامه‌های مربوط به شهر تهران با شورا هماهنگی نمی‌شود، اعتراض کردند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کمیسیون ماده۵ که ترکیبی از وزرا و شهردار تهران در آنجا عضو هستند در روزهای آخر اسفند سال گذشته، طرحی را با عنوان مسکن‌ویژه تصویب کرد که به دولت اجازه می‌دهد روی زمین‌های دولتی، مسکن بسازد. اما ظاهرا تعدادی از اعضای شورای‌شهر از این طرح خبر ندارند!این در حالی است که شورای‌شهر علی‌القاعده باید نسبت به آنچه در کمیسیون ماده۵ تصمیم‌گیری می‌شود مطلع باشد و حتی درباره آن، نظرات کارشناسی ارائه کند. اعتراض اعضای شورا در حالی است که طبق اطلاع خبرنگار «دنیای اقتصاد» این طرح به امضای تمامی اعضای کمیسیون ماده ۵ از جمله شهردار تهران رسیده است و این طرح با هماهنگی کامل شهرداری برای اجرا در نقاطی از غرب و شرق پایتخت به تصویب رسیده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران در صحن علنی دیروز شورا از رییس شورای‌شهر خواست تا در مورد طرح مسکن ویژه تهران به اعضای شورای شهر به عنوان نهاد سیاست گذار پایتخت توضیح دهد.

ابتکار اظهار کرد: طرحی به نام مسکن ویژه در قالب ساخت‌وساز مسکونی در تهران در حال اجرایی شدن است، اما اعضای شورای شهر اطلاعی از آن ندارند. این در حالی است که شورا اختیار سیاست‌گذاری دارد، اما طرح‌های دولت با طرح‌های نهاد ما هماهنگ نیست.

او با انتقاد از اجرای این طرح بدون هماهنگی شورای شهر تهران، تاکید کرد: اجرای طرح ساخت مسکن ویژه در مناطقی از شهر تهران در حالی است که دولت به وظایف خود در بافت‌فرسوده عمل نمی‌کند.

او تصریح کرد: شهرداری طرح‌های زیادی در حوزه بافت‌‌فرسوده دارد و باید طرح مسکن ویژه با این طرح‌ها هماهنگ شود و بهتر است در این رابطه از وزیر مسکن سوال پرسیده شود.

«مسکن‌ویژه» ترمز قیمت را می‌کشد

در جلسه علنی دیروز شورا بعد از اظهارات ابتکار، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در توضیح علت اجرای طرح‌تفصیلی گفت: ساخت مسکن مهر در خارج از شهر تهران تاثیری در کاهش قیمت مسکن و اجاره ندارد به همین دلیل چون پیش‌بینی می‌شد که با اجرای طرح تفصیلی قیمت مسکن بالا رود این طرح برای کنترل قیمت مسکن بعد از اجرای این طرح وارد شد.

او افزود: براساس تصویب کمیسیون ماده ۵ قرار شد تا طرحی به نام ساخت مسکن ویژه در غرب و شرق تهران اجرایی شود که بتواند در کاهش قیمت مسکن و اجاره موثر باشد.

چمران ادامه داد: میزان تراکم در ساخت خانه‌های این طرح براساس طرح تفصیلی است و قیمت ساخت آن پایین تر از حد معمول خواهد بود.

چمران به موضوع پیشنهاد ساخت مسکن ویژه در بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: البته پیشنهادی برای ساخت مسکن ویژه در قالب بافت فرسوده ارائه کردیم تا به جای ساخت مسکن در شهرک‌های دور دست، احیا و نوسازی بافت فرسوده در قالب این طرح در دستور کار قرار بگیرد.

نیازی به اطلاع‌رسانی نیست!

رییس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه علنی شورای شهر در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در خصوص نحوه اطلاع رسانی شهرداری تهران از اجرای طرح تفصیلی در سه هفته گذشته اظهار کرد: ۱۰ سال است که شهرداری تهران از اجرای طرح تفصیلی خبر می‌دهد؛ بنابراین چه اطلاع رسانی دیگری باید انجام دهد.چمران اظهار کرد: هر فردی که اطلاعات بیشتری نیاز دارد می‌تواند به سایت شهرداری تهران مراجعه کند و اطلاعات ملک خود را بگیرد.

تراکم مجانی است!

چمران در خصوص تاکید وزیر راه‌وشهرسازی درباره تعهد شهرداری تهران بابت عدم دریافت تراکم مجاز از شهروندان نیز اظهار کرد: شهرداری پیش از این هم بابت «تراکم مجاز» مبلغی دریافت نمی‌کرد.

برخی مسائل طرح‌تفصیلی باید روشن شود

رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر از بروز ابهام جدید در طرح تفصیلی تهران خبر داد که اعضای شورای شهر در حال بررسی تاثیر آن بر روی شهر تهران هستند. حمزه شکیب در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: گزارشی از اتفاقات تازه در طرح تفصیلی به ما رسیده است که به نظر می‌رسد طرح تفصیلی تهران در کمیسیون ماده پنج با طرح مورد تصویب ما تغییراتی کرده است؛ به همین دلیل در حال انجام مطالعات جدیدی از طرح تفصیلی تهران هستیم. او تاکید کرد: مسائلی به تازگی اتفاق افتاده که باید آنها را روشن کنیم و باید تاثیر آن را در شهر تهران بررسی کنیم. او ادامه داد: امیدواریم تا هفته آینده بتوانیم این گزارش را در صحن ارائه کنیم؛ اما فعلا برای قضاوت زود است.

 

 

    نظرات