قم؛ کارگاه بزرگ عمرانی با پایه اعتباری ضعیف

قم؛ کارگاه بزرگ عمرانی با پایه اعتباری ضعیف

http://www.bananews.ir/اجرای همزمان ده‌ها پروژه عمرانی در قم، این کلانشهر مذهبی ایران را به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل کرده است اما پایه بودجه عمرانی این استان از زمان تبدیل قم به استان تاکنون در رتبه انتهایی جدول اعتبارات عمرانی استان‌های کشور قرار دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  بودجه عمرانی استان قم در سال گذشته حدود ۹۴ میلیارد تومان بود که با احتساب جمعیت بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفری قم، سرانه بودجه عمرانی در این استان کمتر از ۸۲ هزار تومان محاسبه می‌شود.

بر اساس برآورد انجام شده سر جمع اعتبارات استانی شامل عمرانی و جاری در ۳۱ استان کشور به ازای هر ایرانی به طور متوسط معادل ۲۲۵ هزار تومان است که در مقایسه با ۱۷۸ هزار تومان سال ۹۰ در لایحه، حدود ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

میزان سرانه بودجه عمرانی قم در لایحه بودجه سال ۹۱ تنها ۱۵۸ هزار تومان برآورد شده که از متوسط کشور حدود ۳۰ درصد پائین‌تر است و قم با یک پله صعود در جدول سرانه بودجه استان‌های کشور به رتبه ۲۶ رسیده که این جایگاه شایسته این استان محروم نیست.

البته سرانه بودجه استان‌های کشور در لایحه بودجه سال ۹۱ بر اساس میزان جمعیت کشور در سال ۸۹ محاسبه شده است و اگر اعتبار پیش بینی شده برای استان قم را با جمعیت یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفری این استان محاسبه کنیم میزان سرانه بودجه استان کمتر از ۱۵۸ هزار تومان خواهد بود.

از سویی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که در راستای بررسی لایحه بودجه سال ۹۱ منتشر ساخته اعلام کرده که با وجود عزم دولت برای ارتقای سطح رفاهی و عمرانی در استان‌های محروم اما همچنان ۸ استان کشور سهم بیشتری در فقدان پیشرفت و به ثمر رسیدن پروژه‌های عمرانی ملی در قیاس با سایر استان‌ها دارند که قم جزو یکی از این استان‌هاست.

واکنش معاون استاندار به گزارش مجلس

این در حالی است که سید رضا دهناد معاون برنامه‌ریزی استاندار قم نسبت به این ادعای مرکز پژوهش‌های مجلس واکنش نشان داد و گفت: این آمار مشکوک است و معلوم نیست چه کسی این پژوهش‌ها را انجام داده است.

به گفته وی در سال گذشته در مجموع جداول هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه از منابع عمومی عمرانی به استان قم اختصاص داده شد.

دهناد گفت: پروژه‌های تعریض جاده قم - گرمسار، تقاطع غیرهمسطح ۷۲ تن، انتقال آب از سرشاخه‌های دز، جاده قم - نیزار، میدان بزرگ امام خمینی(ره) و... از پروژه‌های ملی استان است که روند اجرای آنها شتاب و سرعت قابل قبولی دارد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار قم تاکید کرد: در سال‌های اخیر پروژه‌های عمرانی قم از نظر بهره برداری و اجرا قابل قیاس با استان‌های دیگر نیست.

به گفته دهناد در سال ۹۱ نیز صرفنظر از اینکه چه کسی و یا ارگانی بودجه‌ها را هزینه می‌کند، بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات به استان قم اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از این اعتبارات برای پروژه‌هایی هزینه می‌شود که به صورت مشترک با استان های دیگر اجرا می‌شود.

توجه به قم بیشتر شد

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اشاره مقام معظم رهبری مبنی بر عقب ماندگی ۱۵۰ ساله قم، چه اقداماتی باید انجام داد تا قم از این عقب ماندگی نجات یابد؟ اظهار کرد: بعد از سفر پربرکت مقام معظم رهبری به قم نگاه مسئولان کشور به قم بهتر شده و مسئولان در اختصاص اعتبارات به این استان نگاه بازتری دارند.

دهناد گفت: اگر روند اجرای پروژه‌های عمرانی با همین سرعت ادامه داشته باشد و یا اندگی تندتر باشد قم در افق پنچ ساله شرایط بهتری خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی پروژه‌های مهم در دست اقدام گفت: پروژه آزادراه قم - اراک امسال شروع می‌شود و امیدواریم پروژه حرم تا حرم که از قم تا مشهد در نظر گرفته شد در مدت ۱۸ ماه آینده در حوزه استحفاظی قم به اتمام برسد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار احداث راه آهن سریع السیر تهران - قم، احداث فرودگاه بین ‌المللی، چهار خطه کردن جاده قدیم قم - تهران و... را از جمله پروژه‌هایی دانست که با بهره‌بردازی از آنها تحولات عظیمی در بخش راه ایجاد می‌شود.

دهناد افزود: در حوزه بهداشت و درمان نیز قم در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های درمانی منطقه است و بیمارستان تامین اجتماعی، بیمارستان ۱۲۸ تختخوابی نیروگاه، بیمارستان پردیسان و چندین پروژه مهم در این بخش در دست اقدام قرار گرفته است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی استاندار تحولات بی‌نظیری در بخش مسکن در قم رخ داده که این جهش ساخت و ساز در طول تاریخ قم بی‌نظیر بوده است.

وی به برخی از پروژه‌های شهرداری قم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پروژه‌های بلوار پیامبر اعظم(ص)، منوریل و... پیشرفت خوبی دارد.

وی ادامه داد: قم در همه شاخص‌های سنجش توسعه با شتاب قابل قبولی در حال پیشرفت است ولی تا رسیدن به یک شهر بین‌المللی فاصله زیادی دارد.

دهناد با بیان اینکه منابع و امکانات قم محدود نیست، اظهار کرد: باید این منابع را خوب مدیریت کنیم تا نیازهای قم برطرف شود.

اظهارات معاون برنامه ریزی استاندار قم در حالی است که به اعتقاد حجت‌الاسلام علی بنایی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی سازوکار مناسب برای ارتقای بودجه عمرانی قم ایجاد نشده است.

بودجه عمرانی در شان قم نیست

وی با بیان اینکه قرارگرفتن در رده‌های پایانی جدول اعتبارات عمرانی استان‌های کشور در شان و جایگاه قم نیست، اظهار کرد: برخی از استان‌ها سازوکارهای مناسبی برای جذب اعتبارات عمرانی بیشتر ایجاد کردند و هر سال بودجه کلانی در بخش عمرانی جذب می‌کنند.

حجت‌الاسلام بنایی بخش قابل توجهی از برنامه‌های توسعه‌ای قم را مرهون سفر پربرکت مقام معظم رهبری و عنایت ایشان به قم دانست و تاکید کرد: متاسفانه بخشی از اعتبارات این سفر هنوز جذب نشده و اگر مسئولان اجرایی در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند شاهد تسریع در عمران و توسعه قم خواهیم بود.

نماینده قم در خانه ملت اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که قم دارای عقب ماندگی ۱۵۰ ساله است. از این رو برای رفع این عقب ماندگی نیاز به اختصاص اعتبارات کلان است.

وی با بیان اینکه قم تنها استانی است که از دور سوم سفر هیئت دولت محروم مانده است، گفت: طرح‌های پیشنهادی برای تصویب در دور سوم سفرهای استانی به قم آماده شده بود ولی این سفر انجام نشد و قم ۶ هزار میلیارد تومان متضرر شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: جهش عمرانی قم در سال‌های اخیر بیشتر شده و پروژه‌های نیمه کاره زیادی در این استان وجود دارد، بنابراین دولت باید توجه ویژه‌ای به قم داشته باشد تا این پروژه‌ها که بعضا چندین سال در حال اجراست به نتیجه برسد.

به گفته حجت‌الاسلام بنایی اگر این اعتبار به قم تزریق می‌شد جهش بزرگی در بخش‌های مختلف استان صورت می گرفت.

دولت به پروژه‌های شهری کمک نکرد

علاوه بر این دولت در سال گذشته هیچ گونه کمک ویژه‌ای به پروژه‌های عمرانی شهرداری نکرده که این موضوع مورد انتقاد اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان شهری قرار گرفت.

حسن بختیاری سخنگوی شورای اسلامی شهر قم چندی پیش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهرداری بدون کمک دولت با چالش جدی مواجه می‌شود گفت: سال جاری سال عمران شهرداری خواهد بود اما این خیز شهرداری برای عمران شهری نیازمند کمک جدی است.

وی گفت: اولین کمک برای اجرای سریع و به موقع پروژه‌های شهری به ویژه در زمینه تملک‌ها، باید از جانب مردم قم صورت گیرد اما تحقق برنامه‌ها و اجرای پروژه‌های شهرداری در سال جاری نیازمند حمایت جدی دولت است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: واقعیت این است که دولت در سال ۹۰ هیچ گونه کمک ویژه‌ای به شهرداری قم نکرده و در حالی که می‌بایست مبلغی از محل منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به شهرداری اختصاص می‌گرفت که محقق نشد.

بختیاری اظهار کرد: شهرداری در سال گذشته با افزایش بهای قیمت سوخت، قیر و دستمزدها و تغییر فهرست بهای کارها مواجه بود و در مقابل تغییر خاصی در نرخ پرداخت عوارض شهرداری ایجاد نشد اما با این وجود دولت کمک زیادی نکرد و شهرداری در مضیقه بود.

به گفته وی در صورتی که شهرداری قم با این حجم کارها مورد حمایت جدی دولت قرار نگیرد در سال آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

بدهی دولت به شهرداری

محمد دلبری شهردار قم نیز به حجم بدهی‌های دولت به شهرداری قم اشاره کرد و گفت: شهرداری قم تا سال ۸۸ از دولت ۱۲۵ میلیارد تومان طلب دارد.

وی اظهار کرد: شهرداری همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان در سال‌های ۸۹ و ۹۰ از دولت طلبکار است که تاکنون تنها ۵۰ میلیارد تومان، آن هم به صورت سهام دریافت شده تا در آینده تبدیل به پول شود.

دلبری با بیان اینکه در مورد سود اوراق مشارکت طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) نیز با رئیس جمهور مذاکراتی صورت گرفته اظهار کرد: اگر اصل و سود این اوراق در اختیار شهرداری قرار گیرد بدهی‌های استان پرداخت می‌شود.

 

 

 

    نظرات