ضرورت تدوین طرحی برای محور گردشگری قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان تاکید شد:

ضرورت تدوین طرحی برای محور گردشگری قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، بر ضرورت استفاده از تولیدات سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری در پروژه‌های عمرانی تاکید شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، علیرضا نادری، رییس شورا در ابتدای این نشست که با حضور اعضای شورا و معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، برگزار شد، ضمن تبریک سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر، شهادت شهید «صیاد خدایی» از مدافعان حرم در یک عملیات تروریستی را تسلیت گفت.

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، مصوبات این کمیسیون را اعلام و بیان کرد: نامه‌ای از شهرداری مبنی بر تقاضای کمک نقدی به مبلغ ۱۵ میلیون تومان به موسسه خیریه «حضرت زینب(س)» با توجه به خدمات این خیریه مطرح شد که مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

حسین چناریان، به نامه شهرداری درخصوص بدهی‌های مربوط به تامین اجتماعی، اشاره کرد و گفت: شهرداری بابت قرارداد سال ۱۳۹۹ سازمان مدیریت پسماند شهرداری درخصوص دفن زباله کارخانه لاستیک بارز و فیش‌های ارسالی ازسوی تامین اجتماعی، درخواست کرده با پرداخت مبلغ ۲۵۳ میلیون و ۸۲۱ هزار ریال تحت عنوان دیون بابت بدهی‌های تامین اجتماعی موافقت شود که تصویب شد.

وی بیان کرد: بدهی شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان استان کرمان، مبلغ پنج میلیارد و ۳۰۹ میلیون ریال بوده که تقاضا داشتند به‌صورت اقساط بدون پیش‌پرداخت باشد و در کمیسیون موافقت شد به‌صورت اقساط بلندمدت اخذ شود.

سپس، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا، با بیان اینکه در زمینه آسفالت، مشکل داریم و امکانات شهرداری جوابگوی نیاز موجود نیست، خاطرنشان کرد: شهرداری در ادوار مختلف با استفاده از پیمانکار، امور مربوط به آسفالت را انجام می‌داده و شرکت راهسازی «کرمان فراراه» هم قراردادی از دوره قبل داشته که ۵۰ درصد تعهدات آن انجام شده و ۵۰ درصد باقی مانده است.

منصور ایرانمنش ادامه داد: در حال حاضر، پیمانکار با توجه به تورم و نبود نقدینگی لازم جهت تهیه مصالح موردنیاز و پرداخت حقوق نیروها، درخواست خاتمه قرارداد را داده است.

وی با بیان اینکه قرارداد پیمانکار یادشده به‌صورت ترکیبی در قالب پرداخت وجه نقد و صدور پروانه بوده، یادآور شد: در کمیسیون مقرر شد با توجه به اینکه پیمانکار صورت‌وضعیت مانده‌ای در شهرداری نداشته و از شهرداری بستانکار است، شرایطی در نظر گرفته شود که پیمانکار به فعالیت خود ادامه دهد و کار را به پایان برساند.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا بیان کرد: با توجه به نیاز ضروری شهر در زمینه آسفالت و با توجه به اینکه پیمانکار حدود پنج میلیارد تومان بابت پروانه ساختمانی از شهرداری طلب دارد، پیشنهاد کمیسیون این است که شهرداری سه میلیارد از این مبلغ را بلوکه کند و به‌نوعی ضمانت پیش‌پرداخت قرار دهد و مبلغ سه میلیارد کمک کند تا کار به پایان برسد؛ به این شرط که تا پایان قرارداد، بیشتر از مبلغ قرارداد نشود.

اکثریت اعضای شورا، ادامه فعالیت پیمانکار را به نفع شهرداری دانستند، اما نادری، رییس شورا خاطرنشان کرد: باید مواردی در نظر گرفته شود ازجمله اینکه قرارداد چه زمانی بسته شده، چه مقدار آسفالت انجام شده و چه مقدار باقی مانده و ما چقدر در سال می‌خواهیم آسفالت در سطح شهر اجرا کنیم؟

وی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم امکانات شهرداری برای آسفالت به‌کار گرفته شود، می‌گویند پول نداریم؛ اما چطور برای پیمانکار پول وجود دارد؟ اگر مدیریت شهری صحیح بر سازمان عمران شهرداری اعمال شود، خود شهرداری توان انجام این کار را دارد.

فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز در این رابطه بیان کرد: سازمان عمران باید درآمدزا باشد.

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی شورا نیز بیان کرد: الآن بحث این است که ادامه این قرارداد به نفع شهرداری است یا نه و وضعیت سازمان عمران به این مسئله ارتباطی ندارد.

محمدرضا کمساری، سخنگوی شورا و رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا نیز در این رابطه یادآور شد: ابتدا باید موضوع این قرارداد و ادامه فعالیت پیمانکار، تعیین تکلیف شود و سپس در مورد اینکه شهرداری، استفاده از امکانات و تجهیزات خود را در اولویت قرار دهد، بحث شود.

وی افزود: این رقم در ازای اتمام قرارداد پیمانکار با توجه به نیاز شهر به آسفالت، در مقایسه با قراردادی که امروز بخواهد منعقد شود، به نفع شهرداری است.

کمساری با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های شهرداری درست استفاده شود، تاکید کرد: لازم است مصوبه‌ای داشته باشیم که مناطق شهرداری مکلف شوند شن و سایر مصالح موردنیازشان را از سازمان عمران شهرداری تامین کنند و سازمان هم مکلف به تامینِ بدون تاخیر این مصالح باشد.

درنهایت با مصوبه کمیسیون عمران و شهرسازی شورا مبنی بر اینکه سه میلیارد تومان از طلب پنج میلیارد تومانی پیمانکار در زمینه صدور پروانه، بلوکه شود و ضمانت پرداخت نقدی تا سقف سه میلیارد تومان به ایشان قرار گیرد، با قید اینکه میزان روکش آسفالت مقرر تا پایان موعد قرارداد، اجرا شود، با رای اکثریت اعضا موافقت شد.

در ادامه این نشست، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به حضور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری در کمیسیون و ارائه گزارش عملکرد این سازمان، خاطرنشان کرد: کارهای خوبی در زمینه جمع‌آوری پسماند و تفکیک زباله از مبدا انجام شده و براساس گزارش ارائه‌شده، در منطقه یک ۴۳ درصد، در منطقه دو ۲۶ درصد، در منطقه سه ۳۷ درصد، در منطقه چهار ۲۹ درصد و در منطقه پنج شهری ۲۲ درصد و در مجموع ۳۲ درصد در زمینه جمع‌آوری پسماند و تفکیک از مبدا زباله، پیشرفت داشته‌اند.

مویدی با اشاره به مصوبه شورا در زمینه جمع‌آوری دکه‌ها و غرفه‌های عرضه محصول در آرامستان، به نامه‌ای ازسوی شهرداری، اشاره و خاطرنشان کرد: این غرفه‌ها بخشی از پارکینگ آرامستان را اشغال کرده‌اند که شهروندان را به‌ویژه در پایان هفته دچار مشکل می‌کند؛ به همین دلیل، شورا، انتقال غرفه‌ها به میدان «شهدا» و بلوار «۲۲ بهمن» را تصویب کرده بود.

وی ادامه داد: شهردار محترم در نامه‌ای بیان کرده که به‌دلیل حضور زائران و اهمیت خدمات‌دهی به آن‌ها در محدوده گلزار شهدا و مسجد صاحب‌الزمان(عج)، فعالیت‌ دکه‌ها ضرورت دارد و نمی‌توان این غرفه‌ها را یک‌باره جمع کرد؛ بنابراین، درخواست داشته تا زمان تصویب و اجرای طرح گلزار شهدا به فعالیت خود ادامه دهند؛ اما اعضای شورا با این پیشنهادها مخالفت کرده و خواهان اجرای مصوبه قبلی شورا هستند.

نادری، رییس شورا نیز در این رابطه بیان کرد: برای ادامه فعالیت این افراد در نقاط دیگر سطح شهر چاره‌اندیشی شده و به صلاح آن‌هاست که به مکان جدید بروند.

چناریان نیز در این خصوص تصریح کرد: فعالیت این غرفه‌ها نابسامانی‌هایی ایجاد کرده که در شان گلزار شهدا نیست؛ اگر قرار است در گلزار شهدا ارائه خدمات داشته باشیم، مکان فعلی، مناسب نیست و باید ساماندهی شود و مشخص باشد چه اصنافی و به چه نحوی در این محدوده فعالیت داشته باشند.

سپس، معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان در این مورد بیان کرد: درخصوص غرفه‌های گلزار شهدا خیلی بحث شد و درنهایت قرار شد جمع‌آوری شوند؛ شهردار پیشنهاد دادند این غرفه‌ها که تعدادشان ۲۰ غرفه است، به بازارچه دست‌فروش‌های واقع در بلوار «۲۲ بهمن» بروند یا به شهربازی منتقل شوند؛ ما مشکلی در جابه‌جایی و جمع‌آوری غرفه‌ها از گلزار شهدا نداریم و هرچه شورا تصمیم بگیرد اجرا خواهیم کرد.

محمود ایرانمنش همچنین بیان کرد: درخصوص تنظیف و تفکیک از مبدا زباله، نیروهای شرکتی باید سریع‌تر توسط شورا تعیین‌تکلیف شوند.

سپس، رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا، با اشاره به برگزاری جلسه این کمیسیون، در محل معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور نماینده اداره‌کل میراث فرهنگی و اداره‌کل راه و شهرسازی درخصوص «طرح ملی محور گردشگری قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر»، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین محور این جلسه، تعیین‌تکلیف وضعیت املاک ساکنان این منطقه بود که سال‌هاست درگیر این طرح هستند.

محمدرضا کمساری ادامه داد: با پیگیری‌های شهرداری و میراث فرهنگی، بخش زیادی از این طرح که باید تملک می‌شد، از محدوده طرح خارج شده و بندهایی در نظر گرفته شده که مشکل مردم را حل کند.

وی با اشاره به اینکه در جلسه یادشده، مقرر شد اداره‌کل میراث فرهنگی، محدوده اصلاحی طرح را همراه با ضوابط مشخص‌شده در بازه زمانی یک هفته به شهرداری ارائه بدهد، افزود: مصوبه دیگر این بود که شهرداری برای اجرای طرح اصلاحی با هدف کاربریِ بهتر بخشیدن به این محدوده که برای شهروندان و شهرداری منفعت داشته باشد، هرچه سریع‌تر اقدام کند.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد شهرداری تعداد دقیق املاکی را که باید حتماً تملک شوند، در بازه زمانی یک هفته اعلام کند.

کمساری بیان کرد: درخصوص مرمت قلعه‌ها که اهمیت ویژه‌ای دارد، اداره‌کل میراث فرهنگی مکلف شد کار مرمت را آغاز کند و بودجه یک میلیاردی در سال‌جاری به این موضوع اختصاص داده شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی در این مورد این است که طرح محور گردشگری قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر باید مثل ارگ بم به‌عنوان یک طرح ملی دیده شود که این اقدام می‌تواند در احیای قلعه‌ها و ایجاد مسیر گردشگری کمک کند.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا بیان کرد: درخصوص دکل‌هایی که طی سال‌های مختلف روی قلعه‌ها احداث شده، دکل‌هایی که متعلق به نیروی انتظامی بود، جابه‌جا شده و مقرر شد دکل مربوط به صداوسیما هم جابه‌جا شود.

کمساری با تاکید بر اینکه پروژه‌هایی مثل قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر نیاز به نگاه ویژه دارند، افزود: وجود قلعه‌های ۴۰۰۰ ساله در مرکز شهر یک فرصت گردشگری ارزشمند است که متاسفانه ۴۰ سال معطل مانده و لازم است کارگروهی از افراد متخصص حتی غیرکرمانی برای آن تشکیل شود.

وی، درخصوص خانه شهر هم با اشاره به اینکه میراث فرهنگی مکلف بوده هروقت طرح ارائه شد، در بازه زمانی یک هفته نظر خود را اعلام کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرداری دو هفته است که طرح را ارائه داده و در دست مشاور است، مقرر شد مشاور تا پایان هفته طرح را بدهد و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز این قول را داده که بودجه‌ای برای مرمت خانه شهر اختصاص داده شود.

رییس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورا یادآور شد: در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ترجیح می‌دهیم یکی‌دو پروژه را با جدیت پیگیری کنیم تا نهایی شود که یکی از آن‌ها همین پروژه قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر است.

سپس، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، بیان کرد: با برداشته شدن بخش عمده‌ای از محدودیت‌های طرح محور گردشگری قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر، باید نسبت به اجرای طرح که وسعت آن ۲۷۰ هکتار است، با جدیت اقدام شود.

چناریان خاطرنشان کرد: در طرح قبلی، قرار بود آزادسازی‌ها و تملک‌ها به فضای سبز و معابر موردنیاز تبدیل شود، اما با تغییر محدودیت‌های میراث فرهنگی، سرمایه خوبی برای شهرداری ایجاد شده که باید تلاش کنیم به سمت کاربری‌های کم‌ارزش نرود.

وی تاکید کرد: شهرداری، مشاور توانمندی را به‌کار گیرد که با نگاه بازسازی مشارکتی و سرمایه‌گذاری، طرحی را برای محور گردشگری قلعه‌اردشیر و قلعه‌دختر آماده کند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات