شهرسازی الکترونیک و احیای بافت ناکارآمد شهری از اولویت‌های اصلی شورای شهر اصفهان

شهرسازی الکترونیک و احیای بافت ناکارآمد شهری از اولویت‌های اصلی شورای شهر اصفهان

    شهرسازی الکترونیک و احیای بافت ناکارآمد شهری از اولویت‌های اصلی شورای شهر اصفهان

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان شهرسازی الکترونیک و احیای بافت ناکارآمد شهری را از اولویت‌های اصلی شورای شهر اصفهان در دوره ششم برشمرد.

    به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، رسول میرباقری در برنامه رادیویی صدای شهر با بیان اینکه در حوزه معماری و شهرسازی با دغدغه‌های زیادی مواجه هستیم که برای مدیریت آن‌ها، اولویت‌بندی کرده‌ایم، اظهار کرد: در این راستا شهرسازی الکترونیک که عدالت، شفافیت و تکریم ارباب رجوع را به همراه دارد در اولویت ما قرار دارد.

    وی با اشاره به جایگاه اصفهان در میان شهرهای تاریخی جهان گفت: بافت فرسوده شامل دو بخش بافت تاریخی و غیر تاریخی است که با تشکیل کارگروهی در حال بررسی مسائل مرتبط با این حوزه هستیم.

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه به دنبال ایجاد مدیریت واحد در حوزه بافت فرسوده هستیم، گفت: مناطق مختلفی در اصفهان شامل بافت فرسوده می‌شوند. برای مدیریت این مناطق، تصمیم بلندمدت ما ایجاد معاونت بافت تاریخی و گردشگری در شهرداری و تصمیم کوتاه‌مدت ایجاد شورای عالی و مدیری برای سیاست‌‌گذاری متمرکز در این حوزه است.

    وی با بیان اینکه بودجه خوبی در سال ۱۴۰۱ برای رفع گلوگاه‌های شهری در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تعریف مطلوب پروژه‌های بازآفرینی می‌تواند ما را در راستای احیای بافت فرسوده یاری کند.

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه عزم ما این است که در هر پانزده منطقه اصفهان پروژه‌های بازآفرینی اجرا شود، خاطرنشان کرد: در این میان مدیران مناطق مختلف باید در یک رقابت با هم قرار گیرند و ما نیز از منابع لازم برای حمایت از این پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.

    وی افزود: معتقد هستیم اگر متولی بافت فرسوده مشخص شود، بسیاری از مشکلات در این حوزه برطرف خواهد شد. بنابراین ابتدا مدیریت شهری و مسئولان استانی باید قدر و منزلت این سرمایه تاریخی را بشناسند و سپس مردم در این زمینه وارد شوند.
    میرباقری خاطرنشان کرد: در بافت تاریخی ساخت و سازها قوانین و محدودیت‌های بیشتری دارد، ساخت و ساز در این مناطق باید به گونه‌ای باشد که ساختمان جدید وصله ناجوری برای بافت تاریخی نباشد.

    وی درباره ساماندهی حرم حضرت زینب (س) بنت موسی‌بن جعفر (ع) در شمال شهر اصفهان، در راستای گردشگری مذهبی گفت: ده‌ها خیابان و چندین ورزشگاه در این منطقه افتتاح شده و برنامه‌های توسعه حرم نیز در دستور کار است. یکی از موضوعات حوزه بازآفرینی مربوط به همین منطقه زینبیه است.

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به دنبال تبدیل ریزدانه‌ها و بافت‌های ناکارآمد به بافت کارآمد هستیم، پهنه‌هایی در این منطقه وجود دارد که با مجوز اداره کل راه و شهرسازی طرح‌های جدید در این منطقه اجرا خواهد شد.

    وی با اشاره به راه اندازی محور سلامت بیان کرد: ابن سینا بیش از ۱۴ سال در اصفهان زندگی کرده و مدرس ابن سینا محل تفکر و تدریس این دانشمند ایرانی در اصفهان است. برای احیای محور سلامت که از خیابان ابن سینا و مدرس ابن سینا شروع می‌شود برنامه‌ریزی کرده‌ایم، بازارچه دردشت، مسجد جامع آقانور و حمام تاریخی نیز در این محور قرار دارند.

    میرباقری اظهار کرد: محور خواجه نظام الملک، باغ سلوجقیان و خانه سلمان فارسی نیز از دیگر طرح‌هایی است که در میان مردم شناخته شده نیست و باید احیا شود.

    وی درباره تصمیم جدید مدیریت شهری برای ارگ جهان‌نما بیان کرد: چند کاربری برای این ارگ درنظر گرفته شده است از جمله انتقال شهرداری یا راه اندازی هتل در طبقات فوقانی که بررسی آن باید در کمیسیون اقتصادی شورا بررسی شود و در نهایت تصمیم نهایی برعهده شهردار است.
    تشکیل کارگروه نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهر خبر داد و گفت: این کارگروه هفته‌ای دو روز از مناطق مختلف بازدید و اشکالات لازم را مطرح می‌کنند. در پی تقویت علمی و تجربی کارشناسان این حوزه هستیم و هماهنگی‌هایی نیز در همین ارتباط با معاونت عمران و شهرسازی شهرداری انجام شده است.

    انتهای پیام/

    لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

      منبع خبر

      شورای شهر اصفهان

      شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

        نظرات