شهرداریها به ملاحظات مذهبی در ساختمان سازی توجه کنند

شهرداریها به ملاحظات مذهبی در ساختمان سازی توجه کنند

http://www.bananews.ir/یکی از مراجع تقلید قم گفت: باید سنت اسلامی در ساختمان سازی رعایت شود و این اقدام به گونه‌ای نباشد که احداث یک ساختمان مزاحم زندگی همسایه دیگر باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تسلیت فرا رسیدن شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: نظام مهندسی تشکیلات ضروری در هر کشوری است.

وی افزود: اگر سرمایه‌ها را به صورت بناهای کم دوام و پرخطر در آورند آسیب بزرگی به جامعه می‌رساند و باید به این مسئله توجه کرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: علاوه بر دفع خطر، بالا بردن کیفیت، جالب و جاذب بودن و مفید بودن برای آن هدفی که ساختمان ساخته می‌شود از مسائلی است که در پرهیز از آسیب‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به عدم نظارت بر کار ناظرین ساختمان گفت: در موارد متعدد دیده می‌شد که مهندس ناظر می‌آمد قرارداد را امضا کرده و سهم خود را می‌گرفت و می‌رفت تا دو ماه دیگر و عملا نظارتی بر ساختمان نمی‌شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: کم کم این تفکر در جامعه ما پیدا شده بود که نظام مهندسی محل گرد آمدن عده‌ای مهندس بیکار و محل درآمد آنهاست، اما الان اینگونه نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید روی مهندسین ناظر نظارت جدی صورت گرفته و برای زمان حضور آنها، وقت تعیین شود و در آن زمان هم در محل احداث ساختمان حاضر شوند.

استاد حوزه علمیه قم وسواس در ساختمان‌سازی را نکته دیگر دانست و افزود: برخی از آقایان که به عنوان مهندس در ساختمان‌سازی دخالت دارند گرفتار وسواس هستند و مرتب تیرآهن و مصالح اضافه می‌کنند که درست نیست.

وی ادامه داد: درست است که باید محکم کاری کرد اما گاهی کار از محکم کاری عیب می‌کند. باید حد اعتدال را رعایت کرد نه وسواس داشت و نه سهل‌انگاری کرد تا بدون دلیل سرمایه اسراف نشود.

آیت‌الله مکارم شیرازی تقلید از غرب در ساختمان سازی را مسئله مهم دیگر برشمرد و افزود: تقلید از سبک غربی بلایی برای کشور و ساختمان‌های ما شده است.

وی با تاکید بر حفظ سنت ایرانی اسلامی در ساختمان‌سازی گفت: گردشگران خارجی که برای بازدید از ابنیه به ایران می‌آیند انتظار دارند سبک نو در ساختمان‌سازی ببینند که همان سبک سنتی کشور ماست، پس لازم است روی این موارد هم دقت شود.

این مرجع تقلید احداث ساختمان‌ با رعایت حریم همسایه را از دیگر نکات مورد توجه دانست و افزود: ما در تعلیمات مذهبی داریم که نباید به همسایه ضرر زد، اما امروز می‌بینیم ساختمان‌هایی احداث می‌شود که مشرف به خانه همسایه است و همسایه به زحمت می‌افتد یا در کوچه شش متری، اجازه بنای مرتفعی را دادند که تناسبی ندارد.

وی تاکید کرد: باید سنت اسلامی در ساختمان‌سازی رعایت شده و طوری نباشد که زندگی همسایه در امان نباشد ولی متاسفانه در شهرداری خیلی ملاحظه این مطلب نمی‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه برای شهرهای مذهبی باید حساب جداگانه‌ای باز کرد، ابراز داشت: در این شهرها حتی منطقه مذهبی با منطقه غیر مذهبی تفاوت دارد.

وی ادامه داد: باید بافت مذهبی را حفظ کرد و نباید اجازه داد این بافت تبدیل به بافت‌های غیر مذهبی شود چرا که این‌ها شناسنامه ما هستند که باید حفظ شوند.

استاد درس خارج فقه حوزه با اشاره به وعده‌های عمل نشده دولت در بازسازی بناهای فرسوده اذعان کرد: دولت برای این بناهای فرسوده حسابی باز کرده است اما در عمل دیدیم که به آسانی کمک نمی‌شود.

وی با اشاره به مسئله ساخت خانه‌ای در شیراز با تأکیدات این مرجع تقلید ادامه داد: یا قول ندهید یا اگر دادید عمل کنید چون بی‌توجهی به سخنان بزرگان و علما سبب بروز بدبینی در جامعه می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی بر تعامل و استفاده از تجربیات گذشتگان در ساختمان سازی تاکید کرد و گفت: لازم است در این راستا دوره‌ای برای شناخت ساختمان‌های قدیمی ایجاد شود تا مهندسین امروزی این بناها را ببینند و بفهمند چگونه با نبود مصالح فعلی چنین ساختمان‌های مقاومی ساخته شده است، هرچند نباید فراموش کرد که آن‌ها انگیزه‌های قوی‌تری نسبت به ما داشتند.

وی با بیان اینکه ساختمان سازی مانند علم طب دارای دو بخش پیشگیری و درمان است، خاطرنشان کرد: امیدوارم در هر دو قسمت موفق باشید.

 

    نظرات