تشریح کلیاتی از طرح تفصیلی تهران

تشریح کلیاتی از طرح تفصیلی تهران

http://www.bananews.ir/رییس کمیسیون عمران شورای‌شهر تهران به تشریح کلیاتی از طرح تفصیلی تهران پرداخته، بدون آنکه نکات کلیدی این طرح و موارد فنی آن را اعلام کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمزه شکیب از استانداردسازی سیستم شهرسازی در تهران به واسطه اجرای طرح تفصیلی خبر داده و گفته است: با اجرای این طرح ارتفاع نقاطی از تهران کوتاه‌، نقاطی دیگر متوسط و نقاطی که پتانسیل بلندمرتبه‌سازی را داشته باشد، بلند می‌شود.

شکیب در گفت‌وگو با ‌فارس، تصریح کرد: چیزی حدود ۸ سال مشاوران کمیسیون‌های شورای شهر و شهرداری، استانداری و کمیسیون ماده ۵ بر روی طرح جامع و تفصیلی کار کردند و کلیات آن اینگونه شده که متوسط تراکم در واحدهای مسکونی و در واحدهای تجاری بیشتر از طرح تفصیلی ملاک عمل است. یعنی به طور متوسط نباید نگران طرح جامع و تفصیلی بود. چون شهرسازی یک علم و یک دانش است و یکسری ضوابطی دارد که به ما می‌گوید در محلات مختلف متناسب با کاربری‌ها و تاریخ محله و متناسب با موقعیت جغرافیایی و جمعیت‌پذیری محله باید تصمیم به ساخت‌و‌ساز بگیریم، یک محله پتانسیل بلند‌مرتبه‌سازی دارد و یک محله پتانسیل بلندمرتبه‌سازی ندارد یا باید ساختمان‌های متوسط در آنجا احداث کرد، به عنوان مثال بیش از ۱۲ طبقه را بلند‌مرتبه، بین ۵ طبقه تا ۱۲ طبقه را متوسط و کمتر از ۵ طبقه را کوتاه‌مرتبه می‌گوییم. ضوابط شهرسازی به ما می‌گوید که یک نقطه‌ای از شهر کوتاه، یک نقطه‌ای متوسط و یک نقطه‌ای از شهر را بلند مرتبه‌سازی کنید؛ بنابراین ضوابط شهرسازی تأکید دارد که باید به شهر هویت داد.

تبصره خاص

رییس کمیسیون عمران شورای‌شهر تهران به وجود تبصره‌ای در طرح تفصیلی اشاره کرده که سازنده‌ها با استناد به آن می‌توانند مقررات طرح تفصیلی برای محله‌ای که قصد ساخت‌وساز در آنجا را دارند، کنار بگذارند. شکیب در این باره گفت: تبصره‌ای در طرح جامع تفصیلی آمده است که اگر یک واحد کلنگی۵۰ متری در یک کوچه‌ای که عرض آن ۶ متر است بخواهد ساخت و ساز کند اگر ۵۰ درصد بیشتر آنجا شکل گرفته باشد و در آن کوچه قبلا مجوز ۵ طبقه یا ۴ طبقه داده شده باشد مجبور هستند که مثل آن ۵۰ درصد قبلی مجوز ساخت بدهند. وی افزود: اگر در کوچه‌ای ۱۰۰ پلاک وجود داشته باشد مثلا ۵۰ پلاک را قبلا مجوز چهار طبقه ساخت داده باشند، اما ضابطه‌ آن کوچه در طرح تفصیلی تهران ۳ طبقه است سازندگان می‌توانند در این کوچه مجوز چهار طبقه هم بگیرند.این وضعیت ۵۰ درصد در کوچه‌ای که ۱۰۰ پلاک دارد چندان خوب نیست،اما شرایط این را به ما تحمیل می‌کند. وقتی که شرایط به ما تحمیل شده است باید این وضعیت را پذیرفت.

شهرداری طرح را اجرا می‌کند؟

شکیب درباره اینکه «آیا واقعا طرح تفصیلی تهران به اجرا درمی‌آید یا نه؟» گفت: بنده که چشمم آب نمی‌خورد، البته خدای ناکرده منظورم این نیست که شهردار فعلی نمی‌خواهد، نه این گونه نیست. اگر دو دهه قبلی بررسی شود تهران همیشه ضوابط و طرح‌تفصیلی داشته است و شاید هم به این دقیقی این طرح جامع و تفصیلی که ارائه شده، نبوده است، اما هیچ شهرداری مقید به اجرای این طرح‌ها نبوده است. تنها امیدوار بودن به اجرای طرح جامع و تفصیلی در ۲۰ سال آینده کافی نیست، چرا که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود و تا زمانی که مساله درآمدی شهرداری حل نشود به نظر من طرح جامع و تفصیلی قابلیت اجرایی ندارد. وی افزود: تا زمانی که درآمدهای شهرداری پایدار نباشد و این درآمدها از فروش تراکم و تغییر کاربری باشد بنده بعید می‌دانم که طرح جامع و تفصیلی تهران قابلیت اجرایی داشته باشد و همواره باید به آن الحاقیه‌‌هایی افزوده شود.

 

 

    نظرات