سازه‌های روستای یسن دیلمان مربوط به عصر آهن و اوایل دوره اسلامی است

سازه‌های روستای یسن دیلمان مربوط به عصر آهن و اوایل دوره اسلامی است

http://www.bananews.ir/بر اساس کاوش‌های انجام شده در روستای یسن دیلمان (گیلان) سازه ها متعلق به بناهای مسکونی دایمی مزبوط به عصر آهن (اول تا چهارم) و اوایل دوره اسلامی است که برای نخستین بار در منطقه شرق استان و در ارتفاعات شهرستان سیاهکل به‌دست آمده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رییس مرکز باستان‌شناسی گیلان و سرپرست هیات کاوش محوطه روستای یسن ضمن بیان مطلب فوق افزود: با بررسی های باستان شناسی که از محوطه های این روستا انجام شده؛ آثار معماری ارزشمندی در محدوده هایی مانند اربوچال، مهدی چوری نسکوچال و زرگلو سی، تپه گردگولیسی و قاسم زیمی کشف شده است.

'ولی جهانی' روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در این فصل هیات باستان‌شناسی موفق شد علاوه بر کشف آثار معماری مربوط به دوره آهن، بقایایی از قبور باستانی مربوط به دوره‌های مختلف را کشف کند که در داخل اکثر قبور سفالینه ها و خنجرهای فلزی کشف شده است.

وی ادامه داد: محدوده روستای یسن شامل مجموعه ای از محوطه های استقراری و گورستانی باستانی واقع در ۸۰ کیلومتری شهرستان سیاهکل و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دیلمان است که قدمت تقریبی آنها از عصر آهن تا اوایل دوره اسلامی متغیر است.

به گفته جهانی: مطالعات زمین شناسی در این محدوده به طور عمده به منظور بررسی ارتباط دوسویه بستر زمین شناختی و فرایندهای فرسایشی و رسوب‌گذاری دامنه‌ای عهد حاضر با ‌گزینه محوطه های باستانی انجام گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: این منطقه از چهار هزار سال پیش تا زمان حاضر مورد سکونت اقوام مختلف بود.

وی دستیابی به آثار معماری دوره های گذشته، مستندسازی دقیق گورستان، پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده از طریق بررسی های علمی را از عمده اهداف این کاوش عنوان کرد.

رییس مرکز باستان‌شناسی گیلان و سرپرست هیات کاوش محوطه روستای یسن اضافه کرد: برنامه کاوش، گمانه زنی و لایه نگاری محوطه باستانی روستای یسن از توابع شهرستان سیاهکل با مجوز شماره ۱۳۲۹ /۲۰۸ /۹۰۲ مورخ ۱۰/ ۱۲/ ۹۰ پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی از بیستم اسفندماه سال گذشته به مدت ۴۵ شبانه‌روز ادامه دارد

 

 

    نظرات