نقش و هویت زیارتی مشهدالرضا(ع) باید تقویت شود/  ...

نقش و هویت زیارتی مشهدالرضا(ع) باید تقویت شود/ ...

نقش و هویت زیارتی مشهدالرضا(ع) باید تقویت شود/ «هوشمندسازی» از محوری‌ترین فعالیت‌های معاونت شهرسازی باشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، حمید ضمیری در مراسم تکریم و معارفه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ضمن تسلیت شهادت دکتر بهشتی و گرامیداشت روز قوه قضاییه، اظهار کرد: از زحمات 8 ساله آقای "حسین‌نژاد" در شهرداری مشهد مقدس کمال تقدیر و تشکر را داریم؛ شخصیت باتجربه و تحصیل‌کرده‌ای امروز عهده‌دار این مسئولیت شده که شایستگی خود را در عرصه‌های مختلف، از جمله ساماندهی اراضی پادگان ارتش نشان داده است.

وی افزود: توقع و انتظار شورای شهر از معاونت شهرسازی، توجه به نقش و هویت زیارتی مشهدالرضا(ع) است؛ زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی انتظار دارند که در راستای تقویت این نقش تلاش‌های اساسی صورت گیرد.

ضمیری با بیان اینکه احیاء محورهای زیارت یکی از دغدغه‌های مدیران شهری است، گفت: درحال حاضر فضاهای شهری زیارت‌محور در شهر کمرنگ شده که باید در این زمینه اقداماتی صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد از اهمیت ایجاد پیوند اجتماعی و فرهنگی بین هسته و سکونتگاه‌های شکل گرفته با حرم مطهر رضوی سخن گفت و تصریح کرد: این گسستگی باید از بین رفته و شاهد هم‌پیوندی باشیم.

وی با اشاره به پروژه ساماندهی اراضی ارتش، گفت: ساماندهی پادگان، محصول کار تیمی درون و برون سازمانی بود و انتظار است این مسیر تعاملی ادامه داشته باشد و کلان پروژه‌های دیگر به ثمر نشسته و اجرایی شوند؛ آنچه در پادگان ارتش شاهد بودیم، به حدی بزرگ بود که در بیانیه اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی کشور به عنوان «کار الگویی» از آن یاد شد و شهرداری‌های سایر شهرها تشویق به الگوبرداری شدند.

ضمیری در تشریح اولویت‌های مورد تاکید در حوزه شهرسازی، گفت: در قوانین مختلف به هوشمندسازی و ارائه خدمت در بستر الکترونیک پرداخته شده که در این زمینه نشستی با ادارات کل شهرسازی، نظارت و مطالعات برگزار و مقرر شد تا پایان مرداد ماه هوشمندسازی معاونت شهرسازی به ۱۰۰ درصد برسد.

وی اضافه کرد: شاخص‌محوری به جای سلیقه‌محوری، حذف کمیته‌های مربوطه و پاسخگویی بر مبنای شاخص در بستر هوشمند، از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر است و تا زمانی که پشت درهای بسته افراد محدودی برای سرنوشت افراد دیگر تصمیم بگیرند، امکان خطا و اعمال نفوذ وجود دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شناسایی و حدف گلوگاه‌های فساد که راهکار آن هوشمندسازی است، تعیین تکلیف طرح‌های تفصیلی مبتنی بر مشارکت حداکثری کلیه ذی‌نفعان و تاثیرگذاران نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ضمیری با اشاره به بلندمرتبه‌سازی در شهر، اظهارکرد: در زمینه بلندمرتبه‌سازی نیز دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و امید است سند بلندمرتبه‌سازی با سرعت به تصویب رسیده و این ظرفیت بزرگ در اختیار شهر مشهد قرار گیرد.

وی در ادامه از بازآفرینی شهری به عنوان یکی از دغدغه‌های کلانشهرها یاد کرد و گفت: ‌درحال حاضر حدود 6 هزار هکتار بافت فرسوده و غیررسمی در شهر وجود دارد که باید برای آن فکری شود؛ در اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، تهیه بسته‌های شهرسازی خاص بافت فرسوده بود تا براساس شرایط این بافت‌ها، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

ضمیری افزود: این اقدام به صورت پایلوت در حال حاضر در تهران آغاز شده که باید ابعاد مختلف آن بررسی و سپس در مشهد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: تولید مسکن در جهت جابه‌جایی جمعیت و ایجاد فضای شهری در بافت‌های شکل گرفته و ایجاد سرانه‌های خدماتی، توسعه شهر به شرق مبتنی بر محوریت حرم مطهر رضوی و استفاده از ظرفیت اراضی موجود با رویکرد جابه‌جایی جمعیت و ممانعت از توسعه جمعیت، ایمن‌سازی ساختمان‌ها، استفاده از ظرفیت نظام مهندسی، آتش‌نشانی و کمیسیون‌‎های ماده 100، فرونشست و اقدامات پیشگیرانه، تهیه نقشه ریسک قنوات مشهد، ساماندهی سیما و منظر شهری، استفاده از شیوه حق انتقال توسعه برای حفاظت از باغات سطح شهر و احیا اماکن تاریخی و کاهش نابرابری از دیگر موضوعات مورد توجه است که معاونت شهرسازی شهرداری مشهد مقدس باید نسبت به آنها اهتمام ویژه داشته باشد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات