گزارش جدید وضع خرید و فروش در بازار مسکن

گزارش جدید وضع خرید و فروش در بازار مسکن

تازه‌ترین گزارش درباره نوسان قیمت مسکن، از همسوشدن «قیمت‌های پیشنهادی» با «ارزش معاملاتی» املاک مسکونی حکایت دارد. فروشنده‌های ملک که همواره برای تعیین قیمت و پیشنهاد به مشتری، روند کاهشی قیمت‌ها را کمتر مد نظر قرار می‌دهند، طی نیمه اول امسال نزدیک به ۲۰درصد سطح ریالی پیشنهادها را کاهش داده‌اند؛ به طوری که میانگین قیمت پیشنهادی فروش هر متر مربع آپارتمان در مناطق مرکزی و شمالی تهران به مرز ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

تنزل «قیمت‌ معاملاتی» آپارتمان در تهران به «قیمت‌های ‌پیشنهادی» نیز سرایت کرده به‌طوری‌که هم‌اکنون مالکان املاک مسکونی در نوبت فروش، قیمت‌های پیشنهادی را نسبت به مدت مشابه سال قبل متر مربعی متوسط ۸۰۰ هزار تومان کاهش داده‌اند که این رقم از افت حداقل ۲۰ درصدی نرخ‌های پیشنهادی فروش ملک حکایت دارد.

در حال حاضر فاصله بین قیمت پیشنهادی تا ارزش قطعی قراردادهای فروش مسکن به کمتر از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

این برای اولین بار است که فروشنده‌های ملک تصمیم می‌گیرند قبل از نشستن پای میز مذاکره، قیمت واقعی و نزدیک به عرف بازار را به خریدار پیشنهاد دهند، در حالی‌که در گذشته همواره قیمت پیشنهادی ۱۵ تا ۲۰ درصد از ارزش روز ملک بالاتر تعیین می‌شد.

مشاوران املاک در این باره می‌گویند در ماه‌های اخیر فاصله بین قیمت‌ پیشنهاد و قیمت قطعی معامله مسکن به هم نزدیک شده و این اتفاق به عنوان عامل افزایش حجم معاملات می‌تواند مطرح باشد. روز گذشته نتایج تحلیل نوسان قیمت مسکن منتشر شده از سوی سایت رسمی اینترنتی خرید و فروش ملک در تهران –بازار مجازی ایران‌فایل- در اختیار دنیای‌اقتصاد قرار گرفت که به عنوان گزارش سوم درباره اوضاع قیمت در تابستان، مطرح است.

این گزارش که به تحلیل قیمت‌های پیشنهادی فروشنده‌های ملک در نیمه شمالی تهران- از خیابان انقلاب به بالا- پرداخته نشان می‌دهد در ۶ ماهه اول امسال آرامش نسبی در قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان در مناطق ۱ تا ۸ و ۱۳ شهرداری تهران حاکم بوده است. این در حالی است که میانگین این قیمت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

در شهریور ماه پارسال میانگین نرخی که مالکان آپارتمان‌های فروشی در تهران پیشنهاد کرده بودند متری ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برآورد شده بود، اما این نرخ در شهریور امسال به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تنزل پیدا کرده است.

همچنین مقایسه نقطه به نقطه تغییرات قیمت پیشنهادی در ماه‌های اخیر حاکی از کاهش خفیف –کمتر از ۵ درصد- نرخ در اوایل پاییز نسبت به اواسط تابستان امسال دارد.

میزان کاهش نقطه به نقطه قیمت پیشنهادی فروش ملک در ماه‌های اخیر با میزان کاهش ارزش معاملات ملک همخوانی دارد. طبق گزارش اخیر مرکز آمار، متوسط قیمت معاملاتی هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران در تابستان امسال در مقایسه با بهار حدود ۳ درصد کاهش پیدا کرده و از یک‌میلیون و ۷۹۰ هزار به یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسیده است.

حرکت ضربدری اجاره‌بها

در حالی‌که قیمت‌های پیشنهادی فروش مسکن همسو با قیمت‌های معاملاتی مسیر نزولی را در پیش‌ گرفته، نرخ‌های پیشنهادی اجاره‌بها نیز همچون اجاره‌بهای واقعی، خیال آرامش یا کاهش را ندارد.

آمارهای بازار مجازی خرید و اجاره آپارتمان در تهران –ایران‌فایل- گویای این است که نرخ‌های پیشنهادی اجاره در مقایسه با سال قبل ۱۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در ابتدای پاییز امسال مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای، نرخ رهن کامل هر متر مربع آپارتمان مسکونی در نیمه شمالی تهران را به‌طور میانگین ۴۰۰ هزار تومان پیشنهاد کرده‌ بودند که این نرخ در مدت مشابه سال قبل ۳۵۰ هزار تومان بود. نرخ‌های پیشنهادی اجاره درست در انتهای شهریور حرکت متفاوتی را تجربه کرده، به‌طوری‌که در شروع پاییز پارسال نرخ‌ها کاهش پیدا کرد، اما در ابتدای نیمه دوم امسال، این مسیر روند افزایشی به خود گرفت.

بازار مجازی خرید و فروش و اجاره مسکن در تهران به نشانی www.iranfile.ir از روی رفتار متقاضیان خرید و اجاره که در طول ۶ ماه اول امسال به این سایت مراجعه کرده‌اند، اسامی ۵ محله پرطرفدار در تهران را نیز معرفی کرده که سعادت‌آباد، تهرانپارس، نارمک، پیروزی و بلوار فردوس جذاب‌ترین محله‌ها در نگاه خریداران و سعادت‌آباد، تهرانپارس، جنت‌آباد، نارمک و اشرفی‌اصفهانی جذاب‌ترین از نگاه مستاجران است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

    نظرات