ساده‌ترین راه فروش مسکن در اوضاع کنونی

ساده‌ترین راه فروش مسکن در اوضاع کنونی

بازار معاوضه املاک، راه دوم برای فروش و همچنین خرید ملک مورد نظر به حساب می‌آید.

فعالان در بازار مسکن در این باره به دنیای اقتصاد اظهار کردند: در مواقعی که بازار مسکن از لحاظ میزان معاملات شرایط مطلوب و دلخواه خریداران و فروشندگان را تامین نکند آنها به بازار معاوضه املاک روی می‌آوردند، زیرا براین باورند که از این طریق سریع‌تر می‌توانند به هدف خود برسند.

شواهد در بازار معاوضه مسکن نشان می‌دهد که تنها مصرف‌کننده‌ها در آن حضور ندارند، بلکه سرمایه‌گذاران هم در این بخش از بازار رفت و آمد دارند.

برخی از مشاوران املاک فعال در مناطق مختلف تهران در این رابطه ابراز کردند: معمولا متقاضیان در بازار معاوضه املاک‌ترجیح می‌دهند ملک خود را با ملک دیگری که از لحاظ قیمت برابری یا اینکه با ملک ارزان‌تر معاوضه کنند تا مبلغی به عنوان سرمایه ریالی در جریان معاوضه نصیب آنها شود، اما در شرایطی برخی از مالکان املاک کلنگی مجبور می‌شوند تا ملک خود را کمتر از ارزش واقعی عرضه کنند، چراکه این دسته از املاک کلنگی از متراژ زیادی برخوردار هستند و به سادگی هر خریداری توانایی خرید آن را ندارد، به همین خاطر تعدادی از فروشندگان چاره‌ای جز ارزان فروشی ندارند.

در حال حاضر در بازار مسکن تهران مالکی در محدوده خیابان مفتح ملک کلنگی خود را که ۶۵۰ متر مربع است با ۲۵ متر بر و ۲۰ متر گذر به همراه جواز ساخت با کاربری اداری به بازار معاوضه عرضه کرده است.

مالک این ملک کلنگی درباره اینکه چرا ملک خود را به بازار معاوضه معرفی کرده است، افزود: در ابتدا این ملک به بازار فروش پیشنهاد شده بود، اما با گذشت زمان و عدم استقبال خریداران مجبور به معرفی این ملک به بازار معاوضه شدیم.

وی در رابطه با قیمت معاوضه ملکش گفت: برابر بودن قیمت ملک پیشنهادی با ملک یا واحدهای قابل معاوضه و همچنین گران‌تر بودن ملک پیشنهادی در مقایسه با ملک یا واحدهای معاوضه، بیشتر مورد پسند است.

این فروشنده دلیل اینکه چرا ملک خود را مستقیم به بازار فروش عرضه نمی‌کند، اذعان کرد: به علت اینکه متراژ ملک در نظر گرفته شده زیاد است به همین خاطر هر خریداری قدرت مالی کافی برای خرید ملک مورد نظر را ندارد، به همین دلیل به نظر می‌رسد که در بازار معاوضه شاید متقاضی با واگذاری ملکی یا واحدی، مقداری از مبلغ خرید را تسویه کند و مابقی مبلغ خرید را نقدی پرداخت کند.

همچنین در منطقه تهرانپارس یک ملک کلنگی با متراژ ۱۰۰۰ متر مربع با موقعیت اداری و تجاری به بازار معاوضه، عرضه شده است، البته مالک شرایط پرداخت مبلغ خرید این ملک را ۶۰ درصد آپارتمان و ۴۰ درصد به‌طور نقدی اعلام کرده است.

مشاور فروش این ملک کلنگی درباره این پیشنهاد این ملک معاوضه ای گفت: در اغلب مواقع آن دسته از فروشندگانی که صاحب املاک کلنگی با متراژ زیاد آن هم با کاربری اداری یا تجاری هستند برای فروش ملک خود به بازار معاوضه روی می‌آورند زیرا به این مساله واقف هستند که چنین املاکی به راحتی در بازار مسکن خرید و فروش نمی‌شود و باید زمان زیادی را خرج این نوع معاملات کرد.

وی در ادامه یادآور شد: مالکان چنین املاکی بطور یقین در بازار به عنوان سرمایه گذار شناخته می‌شوند، زیرا بطور قطع مبلغ خریدی که از فروش این ملک بدست می‌آید تنها برای خرید یک واحد مصرفی خرج نمی‌شود بلکه دوباره این سرمایه به بازار ملک باز خواهد گشت.

علاوه براین فروشنده دیگری که قصد دارد املاک نوساز ۴۰ تا ۹۰ متر مربعی خود در منطقه پیروزی را با ملک کلنگی معاوضه کند، اظهار کرد: هم اکنون وضعیت بازار اقتصادی در شرایطی نیست که بتوان ملک خود را آن‌طور که انتظار داریم از لحاظ قیمت و زمان به متقاضی واگذار کرد به همین خاطر می‌توان این روزها نسبت به بازار معاوضه املاک خوش بین بود.

وی به این مساله اشاره کرد: در حال حاضر در بازار معاوضه نسبت به بازار خرید و فروش بهتر می‌توان کار کرد زیرا از این طریق هم ملک خود را برای فروش به بازار عرضه کرده‌ایم و از طرف دیگر احتمال اینکه واحدهایمان سریعتر دوباره به سرمایه تبدیل شود، بیشتر است و همچنین فعالیت سازنده در بازار متوقف نمی‌شود و به نحوی چرخه ساخت، فروش و خرید در بازار مسکن بدون حرکت نمی‌ماند.

در همین راستا تعدادی از مصرف کننده‌های واقعی در بازار معاوضه املاک درباره اینکه به چه دلیل ملک خود را در بازار مسکن نمی‌فروشند و واحد دیگری را خریداری نمی‌کنند، ابراز کردند: برای جلوگیری از هزینه‌هایی که باید در بنگاه‌های مسکن به لحاظ ثبت معاملات خرید و فروش پرداخت کرد و عدم صرف زمان در بازار برای جست‌وجوی واحد مورد نظر‌ترجیح می‌دهند ملک فروشی خود را به بازار معاوضه پیشنهاد کنند و از طرف دیگر واحد مورد نظر خود را خریداری کنند.

    نظرات