نفوذ آب به دیوارهای حمام فین

نفوذ آب به دیوارهای حمام فین

http://www.bananews.ir/سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان از نم‌زدگی گسترده در حمام قاجاریه باغ فین کاشان خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین یزدان‌مهر در کاشان اظهار داشت: مرمت این حمام که در حال فرسودگی بود به پیمانکاری مجرب سپرد اما بر اثر بی‌توجهی طی چند روز گذشته، شیر آب در پشت بام بنا بازمانده و آب به داخل حمام نفوذ کرده است.

وی افزود: پیمانکار مجرب است اما این اتفاق که باعث آسیب و خسارت در این بنای تاریخی شده تنها بر اثر بی‌توجهی رخ داده است.

یزدان‌مهر تاکید کرد: با توجه به اینکه پشت بام حمام در حال سبک سازی بوده در اثر بازماندن شیر آب از شب تا صبح، آب به دیواره‌های حمام نفوذ و آن را دچار نم‌زدگی و آسیب کرده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان اظهار داشت: یگان حفاظت میراث فرهنگی بلافاصله با مطلع شدن از این موضوع جهت جلوگیری از آسیب بیشتر در محل حاضر شده و مانع از تخریب بیشتر این بنای تاریخی شدند.

وی از برخورد شدید با پیمانکار به صورت کتبی و شفاهی خبر داد و گفت: پیمانکار متعهد شد که جهت پرداخت خسارت با هزینه شخصی خود اقدام ‌کند.

یزدان مهر، با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی حمام تاریخی فین کاشان از ۱۵ فروردین ماه بعد از تعطیلات نوروزی آغاز شد و تا از قبل ایجاد این مشکل ادامه داشت، اظهار داشت: متاسفانه این بنای تاریخی برای چندمین بار مورد آسیب‌دیدگی و بی‌احتیاطی قرا گرقته است.

باغ تاریخی فین کاشان با وجود درختان سر به فلک کشیده سرو فینی که هم ردیف با سرو شیرازی است و نمونه ستودنی باغ‌های اصیل ایرانی که تمام مشخصات و جنبه‌های مختلف باغ‌های ایرانی در آن جمع شده است، از بناهای ارزشمند تاریخی ایران است که شهرت اصلی آن علاوه بر دارا بودن باغ ایرانی به سبب قتل امیرکبیر صدراعظم شایسته ناصرالدین شاه در حمام آن است.

قرینه‌سازی محور باغ، خیابان‌ها و نهرهای متعدد با کفپوش‌های آبی رنگ و فواره‌های تعبیه شده در باغ فین آن را به عروس باغ‌های ایرانی معروف کرده است.

تپه‌ای باستانی در گلشهر شهرستان گلپایگان شناسایی و کشف شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: در این تپه با ۵۰۰ متر مربع مساحت و هفت متر ارتفاع بقایایی از ساختمان قدیمی با خشت‌هایی با ابعاد بزرگ مشاهده شده است.

نوبخت افزود: در این تپه باستانی آثاری همچون سفال و دالانهایی که به زیر تپه منتهی می‌شود، وجود دارد.

وی گفت: آثار شناسایی شده در این تپه نشان می‌دهد که این تپه مربوط به اواخر دوره ساسانی است و از دیدگاه کارشناسان میراث فرهنگی نشانه‌هایی از اوایل دوره اسلامی در آن نمایان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلپایگان افزود: تحقیقات و کاوش بر روی این تپه برای شناسایی بهتر و بررسی آثار آن همچنان ادامه دارد.

 

 

    نظرات