تحلیلی بر آسیب‌پذیری بر بافت تاریخی بازار و محیط پیرامونی آن

تحلیلی بر آسیب‌پذیری بر بافت تاریخی بازار و محیط پیرامونی آن

    تحلیلی بر آسیب‌پذیری بر بافت تاریخی بازار و محیط پیرامونی آن

    گزارشی با موضوع تحلیلی بر آسیب‌پذیری بر بافت تاریخی بازار و محیط پیرامونی آن به همت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان انجام و منتشر شد.

    به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان،  مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در گزارشی تحلیلی بر آسیب‌پذیری بر بافت تاریخی بازار و محیط پیرامونی آن ارائه کرد، این گزارش  خلاصه‌ای از مسائل و معضلات بازار از منظر امنیت بازار و شیوه انجام مطالعه، بررسی اسنادی و مشاهده عینی است.

    در ابتدای پروژه با ایجاد اتاق فکری از معاونین عمران، فرهنگی، خدمات شهری، ترافیک، کنترل و نظارت و روابط عمومی منطقه تشکیل و به شناسایی چارچوب مسائل بازار و اقدامات انجام شده توسط منطقه پرداخته شد. سپس در چارچوب کلی تعیین شده به شیوه مشاهده عینی و مصاحبه به جمع آوری مسائل و مشکلات بازار پرداخته شد.

    با مشخص شدن رویکرد و هدف اصلی در شناسایی آسیب‌های بازار که همان امنیت بود در ابعاد مختلف کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به شناسایی مساله و تعیین متولیان حل مساله اقدام شد و بر اساس اهمیت موضوعات و هدف اصلی شناسایی که همان امنیت بازار بود، ۴۵ مورد گروه مساله شناسایی شد که ۲۷ مورد آن موضوعات کالبدی، ۷ مورد مسائل اقتصادی، ۶ مورد آسیب‌های مربوط به حوزه اجتماعی و سیاسی و ۵ مورد آن مربوط به مسائل فرهنگی بود.

    به عنوان مثال سازمان آتشنشانی گزارشی از حوادث در روند ۵ ساله با عنوان علت حادثه و محل وقوع حادثه ارائه شد که به طور کلی عمده این حوادث مربوط به واحدهای تجاری و گذر و حریم‌ها بود و بیشترین علل حادثه هم مربوط به آتش‌سوزی ضایعات، حوادث برق و ریزش و فرونشست بوده است.

    در قسمت دیگری از گزارش به دلیل اینکه محدوده مورد مطالعه را بازار تا شعاع ۵۰۰ متر مربعی تعیین شده بود به دنبال بررسی این موضوع بودیم که در صورت بروز حوادث احتمالی، تاب‌آوری محیط‌های پیرامونی بازار تا چه اندازه است، بنابراین بر اساس گزارش سرشماری سال ۱۳۹۵ و پروانه‌های صادر شده در  طی  این سال‌ها به بررسی وضعیت بناها از لحاظ کیفیت ابنیه محور بازار و اطراف آن و همچنین کاربری‌های آن پرداخته شد که نتایج حاصل از این بررسی نشان می‌داد که در صورت وقوع هر گونه حادثه‌ای تا شعاع ۵۰۰ متر مربعی دارای کمترین تاب‌آوری خواهد بود.

    همچنین بر اساس آمار جمعیتی اطراف بازار، سرانه تعداد خانوار در این منطقه در حال کاهش و جایگزین شده با خانوار اتباع خارجه بود که به نوعی محیط پیرامونی اطراف بازار در حال تبدیل شدن به مکانی بی‌دفاع در شهر می‌شد که صحت و تایید این موضوع در ردیف درآمدی شهرداری در تعداد پروانه صادره طی ۳ سال مشهود بود.

    در فصلی دیگر از گزارش به بررسی اقدامات و عملکردهای منطقه ۳ در خصوص مسائل مربوط به بازار پرداخته شده که به دلیل اینکه عدم اثربخشی اقدامات انجام شده توسط شهرداری مربوط به عواملی خارج از اختیارات شهرداری بود گزارش ریالی آن آورده نشد و صرفا به ارائه گزارش کیفی بسنده شد.

    در پایان گزارش هم بنابر اعلام نظر نخبگان و ذینفعان بازار که قسمتی از معضلات بازار را مربوط به رقبات وقفی و مسائل مرتبط با اداره اوقاف مرتبط می‌دیدند گزارشی کلی از رقبات داخل بازار آورده شد.

    انتهای پیام/

    لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

      منبع خبر

      شورای شهر اصفهان

      شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

        نظرات