تمامی منابع سازمان بنادر فقط صرف توسعه بنادر شود

تمامی منابع سازمان بنادر فقط صرف توسعه بنادر شود

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تمامی منابع و اعتبارات سازمان بنادر باید فقط برای توسعه بنادر هزینه ‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد در بیستمین همایش ارگانهای دریایی در کیش با اشاره به سابقه ۳ هزار ساله دریانوردی در ایران، گفت: سواحل چند هزار کیلومتری در شمال و جنوب و کریدورهای شمال و جنوب و شرق غرب موقعیت استراتژیکی به ایران در منطقه خاورمیانه داده است.

وی با بیان اینکه از این قابلیتها می توان در توسعه حمل و نقل دریایی و ترکیبی و گسترش ترانزیت استفاده کرد، گفت: شعار امسال همایش با عنوان جهان پس از یکصد سال تجارب گذشته و قابلیتهای موجود را برای رسیدن به اهداف چشم انداز حمل و نقل دریایی مورد توجه قرار می دهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: توسعه پایدار، بهبود وضعیت منابع انسانی ، توانمندسازی آن و نقش و جایگاه دریانوردی در رونق اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و کاهش سوانح دریایی در برنامه پنجم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و در این خصوص کارهای بزرگی را پیش رو داریم.

نیکزاد به توسعه بنادر، شیلات و صنایع دریایی ساحلی و فراساحلی در امر اشتغال اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ترانزیت در کشور به ۱۰٫۱۳ میلیون تن رسیده است در حالی که در برنامه پنجم تکلیف ما ۷٫۹ میلیون تن بوده است و قصد داریم امسال ترانزیت را به ۱۲ میلیون تن برسانیم.

وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی با صرفه ترین، ارزانترین و کارآمدترین نوع حمل ونقل کالا در دنیا شناخته می شود، گفت: هم اکنون سهم جابه جایی کالا از طریق ترانزیت در کل جهان ۹۰ درصد است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشور ما موفقیت زیادی در بخش ریل و هوایی نداشته است، گفت: عمده کار ما باید در حمل و نقل جاده ای و دریایی انجام شود و ترانزیت را از طریق جابه جایی دریایی افزایش دهیم.

نیکزاد به گسترش ترانزیت از ایران به کشورهای آسیای میانه و توسعه محور شرق اشاره کرد و گفت: موقعیت استراتژیک ایران در ترانزیت شمال به جنوب و قرار گرفتن در مسیر دیگر کریدورها امکان گسترش ترانزیت را می دهد.

وی با بیان اینکه این موضوع مورد تاکید معاون اول رئیس جمهور قرار دارد، گفت: حضور گسترده و قدرتمند در آبهای بین المللی و فرصت بازنگری در عرصه منطقه ای و بین المللی به عنوان یکی از اهداف مهم کشور به شمار می رود و هم اکنون هم ایران به عنوان یک کشور قدرتمند و نقش آفرین در منطقه حضور دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بحران اقتصاد جهانی و اثرات آن بر فعالیت کشتیرانی تجاری فعالیت ما را دشوار کرده است اما تا امروز بر این مشکلات غلبه کرده ایم و امیدواریم که این موضوع به یک فرصت بزرگ تبدیل شود.

وی با اشاره به پدیده زشت دزدی دریایی در سواحل سومالی و خلیج عدن اظهار داشت: از فرماندهان شجاع نیروی دریایی تشکر می کنیم که امکان فعالیت آزاد کشتیرانی ما را در دریا به وجود آوردند.

نیکزاد بر گسترش سرمایه گذاری خارجی در بنادر ایران تاکید کرد و گفت: کشورهای همسایه در تلاش هستند و اگر بخواهیم سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد اقدامات زیادی بر علیه ما صورت می گیرد اما نباید فرصت را از دست بدهیم تا بنادر ما در آینده توان مقابله با رقیبان ایران را داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه منابع داخلی سازمان بنادر در جهت توسعه بنادر هزینه شود، گفت: در گذشته بنادر باید برای دسترسی جاده ا به وزارت راه و ترابری کمک می کردند اما به اعتقاد بنده، توان دولتی و منابع سازمان بنادر باید فقط به توسعه بنادر با اولویت بنادری که در مواجهه با بنادر رقیب هستند، قرار گیرد و هیچ اعتباری در اختیار وزارتخانه برای راههای دسترسی به بنادر قرار نمی گیرد.

 

    نظرات