فاز اول بندر چندمنظوره آستارا هفته دولت امسال بهره برداری می شود

فاز اول بندر چندمنظوره آستارا هفته دولت امسال بهره برداری می شود

www.BanaNews.irوزیر راه و شهرسازی بر تسریع در عملیات ساخت و تکمیل بندر چندمنظوره آستارا تاکید کرد و گفت: فاز اول بندر چندمنظوره آستارا هفته دولت امسال بهره برداری می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد روز شنبه در جریان بازدید از عملیات اجرایی و مراحل ساخت بندر چند منظوره شهرستان آستارا ، این بندر را تکمیل کننده حلقه تجارت دریایی در شمال کشور دانست.

وی توسعه برخی خدمات از قبیل ارایه خدمات حمل و نقل ، بارگیری و تخلیه و نیز توسعه فعالیت شرکتهای تجاری و بازرگانی را از جمله تاثیرات غیرمستقیم فعال شدن این بندر در غرب استان گیلان برشمرد.

وی بیان کرد: بندر تجاری و دریایی آستارا احیا کننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزر خواهد بود.

وی اظهار داشت: با بهره گیری از این بندرگاه و مسیر دریایی آن ، مسافت حمل کالا به مقاصد خارجی در میان بنادر شمال کشور حدود ۱۶۰ کیلومتر در خشکی و ۱۵۰ کیلومتر در مسافتهای دریایی کاهش می یابد که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور خواهد داشت.

وی بیان کرد: احداث بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استانهای شمال و شمالغرب کشور از اهمیتی ویژه برخوردار است چرا که راه اندازی این بندر موجب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا برای بازرگانان ایرانی می شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این راه اندازی این بندر موجب کاهش هزینه ترانزیت سوخت به کشور عراق به علت کاهش مسافت و تسهیل در ترانزیت می شود.

وی صادرات ، واردات و ترانزیت غلات را یکی از اهداف احداث این بندر ذکر کرد و گفت: ذخیره موقت غلات با توجه به ساخت یک سیلوی ۵۰ هزار تنی در بندر چند منظوره آستارا از جمله ویژگی های کاربردی این بندرگاه مهم محسوب می شود که برای این امر اقدامات عملی آغاز شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از مراحل ساخت بندر چند منظوره آستارا گفت: فاز نخست این بندر تا هفته دولت امسال تکمیل شده و به بهره برداری می رسد.

فرهاد منتصرکوهساری با اشاره به لایروبی یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعبی حوضچه ۲۲ هکتاری این بندر به منظور پهلوگیری کشتی ها افزود: مرکز مخابراتی و ناوبری این بندر در حال ساخت است و یک فروند یدک کش اختصاصی نیز به نام آستارای یک ساخته شده و به کار گرفته می شود.

وی مجموع سرمایه گذاری انجام شده برای فاز نخست این بندر را ۳۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و اظهار داشت: با توجه به ساخت موج شکن ها و سایر زیرساختهای بندری ، فازهای بعدی با سرعت تکمیل شده و به بهره برداری می رسد.

وی بیان کرد: احداث بندر چندمنظوره آستارا در مجموع با احتساب اراضی خشکی و دریایی در ۵۵ هکتار طراحی شده و در طرح جامع این بندر ، امکان پهلوگیری ، تخلیه و بارگیری تمامی کشتی های تردد کننده دریای خزر پیش بینی شده است.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایرنا ، شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه که در حوزه مدیریت خدمات دریایی و بندری فعالیت می کند ، در اواخر سال ۸۷ توانست برنده مزایده احداث و عهده داری ۴۰ ساله بندر چندمنظوره آستارا شود و از این تاریخ عملیات ساخت این بندر آغاز شد.

این بندر با بندر انزلی ۲۰۰ کیلومتر و با بندر باکو جمهوری آذربایجان ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

بندر تجاری آستارا که به منظور حمل و بارگیری کالا و فرآورده های نفتی و مسافری در دست ساخت است ، با ظرفیت اسمی ۵ / ۳ میلیون تن بارگیری و تخلیه سالانه احداث می شود.

دو میلیون تن از محموله های تخلیه و بارگیری شده در این بندر شامل مواد سوختی و ۵ / ۱ میلیون تن دیگر نیز شامل فعالیتهای عمومی بندری خواهد بود.

شهرستان مرزی آستارا با ۸۵ هزار نفر جمعیت در شمال استان گیلان و در مجاورت مرزهای جمهوری آذربایجان واقع شده و از جمله مرزهای مهم زمینی و تجاری شمال کشور محسوب می شود

 

 

    نظرات