روشهای جایگزین برای پرداخت غیرنقدی جوایزصادراتی عملی نیست

روشهای جایگزین برای پرداخت غیرنقدی جوایزصادراتی عملی نیست

www.BanaNews.irرئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران گفت :حذف پرداخت نقدی جوایز صادراتی روشی نادرست است ، زیرا شیوه های غیرنقدی شکل عملی به خود نمی گیرد .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد رضا انصاری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت : اختصاص جوایز نقدی در دوره ۹۰- ۱۳۸۱ موجب رشد متوسط سالانه صادرات خدمات فنی ومهندسی به میزان ۴۵ درصد شد .

وی افزود: اکنون که صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با موانع مختلف در خارج از کشور مواجه هستند ، از جمله فشارهای ناشی از تحریم ، انتظار می رود مسئولان اجرایی و ذیربط از این بخش حمایت های بیش از پیش به عمل آورند ، نه اینکه محدودیت آنها را افزایش دهند.

کیومرث فتح اله کرمانشاهی معاون سازمان توسعه تجارت ایران به تازگی اعلام کرد : پرداخت جوایز صادراتی در سال جاری متوقف نمی شود ،بلکه جوایز صادراتی در قالب بسته‌های حمایتی ساماندهی شده است .

سازمان توسعه تجارت ایران وابسته به وزارت صنعت ،معدن و تجارت در چارچوب سیاست های سال ۱۳۹۱ پرداخت جوایز صادراتی را به صورت غیرمستقیم و غیرنقدی در اختیار صادرکنندگان قرار خواهد داد.

رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران افزود:ابزار جوایز نقدی صادراتی که مبلغ قابل توجهی هم نبود ، نباید مورد چشم پوشی قرار گیرد ، زیرا تا پیش از تخصیص جوایز نقدی به صادرکنندگان رشد صدورخدمات فنی ومهندسی به طور متوسط ۱۲ درصد بود .

انصاری خاطرنشان ساخت : صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران در بازارهای بین المللی و در مناقصات به اتکای جوایز صادراتی به کشورهای متقاضی خدمات تخفیف می دادند و در رقابت با شرکتهای خارجی ، برنده می شدند .

وی تاکید کرد : بررسی جوایز تخصیص یافته به صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی در دوره مذکور هیچگاه از رقم ۵۰ میلیارد تومان فراتر نرفته است .

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت در ارتباط با تخصیص جوایز غیرنقدی به صادرکنندگان معتقد است : با نظر فعالان بخش‌خصوصی و صادرکنندگان اینکار را انجام خواهیم داد و نظرسنجی جمع بندی در این ارتباط در حال انجام است.

سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده که اختصاص جوایز صادراتی غیرنقدی مشمول جوایز صادراتی معوقه نمی‌شود، بلکه تمام معوقات جوایز صادراتی سال گذشته صادرکنندگان، به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

کمک هزینه‌ حمل و نقل، بسته‌بندی کالا ، حضور در نمایشگاهها در کنار منابع و تسهیلات بانکی به عنوان بخشی از جوایز غیرنقدی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است .

انصاری افزود : اکنون ۷۵ شرکت دولتی و خصوصی عضو انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران در خارج از کشور سرگرم اجرای پروژه های فنی ومهندسی هستند .

مجموع صادرات خدمات فنی ، مهندسی ایران در سال گذشته بیش از چهار میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۸۹ رشد ۷٫ ۲۴ درصدی داشت .

 

 

    نظرات