طرح تفصیلی شهر تهران به طور نمادین رونمایی شد

طرح تفصیلی شهر تهران به طور نمادین رونمایی شد

http://www.bananews.ir/طرح تفصیلی شهر تهران که از ابتدای سال جاری اجرایی شده است امروز به طور نمادین با حضور شهردار تهران و جمعی از مسئولان کشوری رونمایی شد.

به گزارش بنانیوز (Bananews.ir) علیرضا جاوید معاون شهرسازی و معماری شهر تهران در مراسم رونمایی از طرح تفصیلی شهر تهران که صبح دوشنبه در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد با اشاره به طرح های تفصیلی گذشته شهر تهران گفت: این طرح سومین تجربه از طرح های توسعه شهری است. نخستین طرح تفصیلی در دهه ۴۰ پایه گذاری شد که شبکه معابر و بزرگراهی ما در سالهای اخیر بر اساس آن طرح ساخته می شود.

جاوید با بیان اینکه طرح جامع شهر تهران در سال ۸۷ تصویب و اجرایی شد، گفت: پس از آن تدوین طرح تفصیلی آغاز و از ۵ فروردین ماه این طرح به تمام واحدهای اجرایی شهرداری ابلاغ شد که تحولی چشمگیر در برنامه های توسعه ای شهری است.

معاون شهردار با تاکید بر اینکه طرح تفصیلی جدید رویکردی متفاوت با طرح های قبلی دارد گفت: یکی از این تفاوتها نگرش به نوع پلاک و املاک است. در طرح های گذشته کاربریها بر اساس تک پلاک ها تعریف می شد اما در طرح فعلی پلاک ها در کنار هم و در قالب پهنه تعریف می شود.

وی با اشاره به ۴ پهنه طرح تفصیلی گفت: هر ۴ پهنه ۱۰ زیر مجموعه تک رقمی دارند و ۲۵ زیر مجموعه دو کدی و در مقیاس طرح تفصیلی این زیرمجموعه ها به ۵۵ زیر مجموعه سه کدی تعریف شده است. همچنین طرح تفصیلی فعلی قابلیت استفاده در محیط های نرم افزاری و فناوری های جدید را دارد.

جاوید ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ شهر تهران تمامی اطلاعات طرح تفصیلی بدون مراجعه به شهرداری در سایت فراهم است. همچنین ضوابط آن نیز برای آشنایی بیشتر شهروندان بر روی سایت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: افق اجرایی طرح تفصیلی ۱۵ ساله است که ۵ سال اول آن بسیار حساس و حیاتی است و ضمانت حسن اجرای آن در سالهای آینده را رقم می زند.

جاوید انعطاف پذیری و ساختاری راهبردی بودن طرح تفصیلی را یکی دیگر از تفاوت های طرح تفصیلی دانست و گفت: در سال اول امکان پایش، اصلاح و تطبیق طرح وجود دارد و طرح هر ۵ سال امکان اصلاح و بازپیرایی اساسی دارد.

وی با اشاره به اصلاح محدوده شهر تهران در طرح تفصیلی جدید گفت: در طرح تفصیلی نخست محدوده تهران ۶۵۰ کیلومتر ذکرشده بود که در طرح ساماندهی به ۷۶۵کیلومتر مربع افزایش پیدا کرد و در حال حاضر با اصلاح محدوده این میزان به ۶۳۰کیلومتر محدود شده است.

معاون شهردار تاکید کرد: طرح تفصیلی بی عیب و نقص نیست و برای همین امکان پایش در طرح پیش بینی شده است.

مراجعه ۱۱ هزار شهروند تهرانی به سامانه طرح تفصیلی

در ادامه این مراسم علی اصغر قائمی مدیرعامل فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه سیستم شهرسازی و معماری شهر تهران از بزرگترین سیستم های آی تی در مجموعه شهرداری است گفت: این سیستم ۱۰۰ زیر مجموعه دارد.

به گفته وی، هدف از قرار گرفتن طرح تفصیلی در سامانه اینترنتی شهرداری یکپارچه سازی نقشه های پایه ، خودکارسازی و جلوگیری از اعمال سلیقه، دسترسی مردمی و تولید ابزار کنترلی و گزارشات مدیریتی است.

وی با بیان اینکه در ۵۰ روز گذشته روزانه ۱۱ هزار نفر به سامانه اطلاعاتی طرح تفصیلی ورود پیدا کرده اند گفت: مجموعه ضوابط و مقررات طرح تفصیلی به طور کامل در سامانه قرار گرفته است. همچنین تاکنون ۲۲ هزار استعلام از طرح تفصیلی گرفته شده ، ۳ هزار و ۹۵۸ دستور نقشه بر اساس طرح تفصیلی صادر شده و ۳۵۶ هزار بار استعلام مردمی از سامانه گرفته شده که این میزان استعلام در دفاتر الکترونیکی ۳ هزار بار است.

گفتنی است دراین مراسم مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، نایبی فرماندار تهران و ارشادمنش معاون عمرانی وزیر کشور و جمعی از سفرای کشورهای مختلف حضور دارند. اما هیربد معصمومی معاون سابق شهرسازی که طرح جامع در زمان وی به تایید کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی رسید و اعضای کمیسیون عمران شورای شهر حضور نداشتند.

 

 

    نظرات