چهارشنبه و پنج‌شنبه تعطیل شد!

چهارشنبه و پنج‌شنبه تعطیل شد!

آلودگی هوا در آستانه وضعیت «بحران»

اعلام تعطیلی ادارات دولتی و مدارس در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه

آخرین اخبار از نشست اضطراری کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران حاکی از آن است که به دلیل انباشت‌ آلاینده‌ها و استمرار وارونگی هوا روز سه‌شنبه و چهارشنبه وضعیت هوای پایتخت به مرز بحران نزدیک می‌شود.

به گزارش مهر، نشست اضطراری کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران بعداز ظهر دیروز با حضور رییس سازمان محیط زیست، استاندار و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در سازمان محیط زیست برگزار شد. بر اساس تصمیم هیات‌وزیران چهارشنبه و پنج شنبه ادارات دولتی و مدارس در شهر تهران، شهر ری و شمیرانات تعطیل است.

همچنین در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا با ارائه نظرات کارشناسی بر استمرار وضعیت اضطرار در هوای تهران تاکید و اعلام کردند طبق مطالعات هواشناسی به دلیل انباشت‌ آلاینده‌ها و استمرار وارونگی هوا روز سه‌شنبه و چهارشنبه وضعیت هوای تهران به مرز بحران نزدیک می‌شود.

استاندار تهران در حاشیه این نشست به مهر گفت: با وجود پایداری هوا و تشدید آلودگی کمیته اضطرار تا کنون هیچ تصمیمی برای تعطیلی نگرفته است؛ چرا که معتقدیم برای تعطیل کردن باید همه جوانب سنجیده شود.

تمدن اظهار داشت: ۳۰ مصوبه برای کاستن از خطرات آلودگی هوا برای سلامتی شهروندان در کمیته اضطرار تصویب شده که از سوی سازمان محیط‌زیست در هیات دولت برای بررسی ارائه می‌شود. محمدجواد محمدی‌زاده رییس سازمان محیط‌زیست نیز در این نشست تاکید کرد: هر تصمیمی که در کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گرفته شود در هیات دولت مطرح و نتایج آن به اطلاع مردم می‌رسد.

وی همچنین از جلسه فوق‌العاده در هیات دولت برای بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد.

همچنین یوسف رشیدی مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این نشست با اشاره به ضرورت خروج مینی بوس های فرسوده از چرخه رفت و آمد در شهر تهران تاکید کرد: این مینی‌بوس‌ها طبق مطالعات انجام شده بیشترین نقش را در تولید آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون دارند. در ادامه سومین نشست کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، نماینده سازمان هواشناسی تاکید کرد: وضعیت جوی از روز دهم آبان ماه که بارندگی نسبتا مطلوبی رخ داد و باعث کاهش دما در تهران شد به سمت پایداری رفت و میانگین سرعت باد به کمتر از یک متر در ساعت کاهش پیدا کرد.

وی اظهار داشت: سطوح فوقانی جو در تمام روزهای گذشته حالت اینورژن یا وارونگی دما را داشته و ارتفاعی معادل ۳۰۰ تا ۹۰۰ را نشان می‌دهد. نماینده سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه روزهای سه شنبه و چهارشنبه به دلیل پایداری جو و کاهش دما شرایط ویژه‌ای در هوای تهران حاکم خواهد شد؛ تصریح کرد: این شرایط وضعیت آلودگی را تشدید می‌کند به همین دلیل نیازمند تصمیمات اساسی از سوی مسوولان هستیم. به گفته وی، وضعیت آلاینده‌ها از اوایل آذر پایین‌تر از ۱۵۰ ISP نیامده است.

وضعیت اضطرار در هوای پایتخت

همچنین وحدتی نماینده مرکز پایش آلودگی هوا از وضعیت اضطرار در هوای پایتخت خبر داد و از رییس سازمان محیط زیست خواست دولت را نسبت به جدیت در کنترل آلودگی هوا ملزم کند. وی اظهار داشت: هوای آلوده تهران به طرز عجیبی به سمت ارتفاعات (شمال) در حرکت است و استمرار شرایط اضطراری تا اواخر هفته و حتی اواسط هفته آینده ادامه دارد.

مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران همچنین در این نشست با اشاره به شرایط ویژه در هوای تهران طی سه هفته گذشته اظهار داشت: ماندگاری هوا در تهران منجر به افزایش غلظت آلاینده‌ها در حدود ۱۵ تا ۱۶ روز قبل شده و مراتب به صورت مناسب از سوی مرکز مهار کنترل آلودگی هوا و دفاتر سنجش آلودگی در محیط زیست رصد و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. اشرفی‌پور اضافه کرد: بنا به دستور استاندار تهران کمیته اضطرار آلودگی هوا در تاریخ اول آبان و ۵ آبان دو نشست فوق‌العاده برگزار و تصمیمات منطقی در خصوص وضعیت هوا و سلامتی شهروندان اتخاذ کرده است.

توضیحات استاندار

همچنین مرتضی تمدن ـ استاندار تهران ـ در پایان این جلسه با اشاره به این که جلسه دیروز سه دستور کار داشت، به ایسنا گفت: در بحث تعطیلی‌ها در جلسه دیروز چیزی مصوب نشد، چرا که معتقدیم تعطیلی‌ها مشکلی را حل نمی‌کند. وی با اشاره به این که پایداری هوا تا پایان هفته ادامه خواهد داشت، افزود: تعطیلی همیشه گره‌گشا نیست، چرا که تعداد زیادی از خانواده‌ها تماس می‌گیرند که مهدهای کودک و مدارس را تعطیل نکنید، چرا که والدین هر دو کارمندند و لذا اگر می‌خواهید تعطیل کنید، کلا تعطیل کنید.

استاندار تهران تاکید کرد: اگر به ضرورت و اضطرار برسیم که رفع آلودگی هوا در تهران نیازمند تعطیلی است، قطعا زودتر خبر می‌دهیم.

وی با اشاره به تصویب اجرای طرح زوج و فرد خودروها و موتورسیکلت‌ها در کل تهران از مبدا در جلسه دیروز گفت: بر این اساس این مصوبه جهت تایید نهایی به هیات دولت ارائه می‌شود.

استاندار تهران گفت: در صورت تصویب نهایی در کل شهر تهران تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها بر اساس رقم سمت راست آنها به صورت زوج و فرد بوده و محدوده طرح ترافیک همچون روزهای قبل از مرز زوج و فرد اجرا می‌شود. وی خاطرنشان کرد: افرادی که دارای آرم طرح ترافیک هستند، می‌توانند جدا از این محدودیت در تهران تردد کنند. استاندار تهران با اشاره به تعطیلی ۶۱۵ کارخانه شن و ماسه در تهران و اطراف آن به ایسنا گفت: در جلسه دیروز مجوز ادامه تعطیلی این مراکز تا رفع آلودگی صادر شد و اداره کل محیط زیست استان تهران و اداره کل صنایع و معادن استان مقرر کردند که هر گونه واحد صنعتی آلاینده در تهران در اسرع وقت تعطیل شود. وی با اشاره به این که کاهش یک ساعته ساعات کاری ادارات همچنان در تهران تا اطلاع ثانوی اجرا خواهد شد، از شهروندان خواست با توجه به وضعیت آلودگی هوا از ترددهای غیرضروری جدا خودداری کرده و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

محدودیت‌های ترافیکی برای کاهش آلودگی هوای تهران

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: برای کاهش آلودگی هوای تهران، از تردد موتورسیکلت‌ها و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، با جدیت بیشتر جلوگیری می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ اسکندر مومنی در حاشیه نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: در یک روز، بیش از دو هزار موتورسیکلت دودزا و ۵۰۰ خودرو دودزای فاقد معاینه فنی توقیف و به پارکینگ منتقل شد. وی گفت: پلیس تهران بزرگ، دو موضوع عمده گسترش محدوده طرح ترافیک و محدوده طرح زوج و فرد را از روز شنبه اجرایی کرده است. سردار مومنی ابراز امیدواری کرد: با اجرای مصوبات کمیته مواقع اضطرارآلودگی هوای تهران و همکاری مردم برای پرهیز از سفرهای غیرضرور، شاهد کاهش آلایندگی در تهران باشیم. وی با اشاره به اینکه پایداری هوا و وارونگی از نظر زمان طولانی‌تر شده و آلایندگی به وضع هشدار و اضطرار رسیده است، از شهروندان تهرانی خواست: از خودروی شخصی استفاده نکنند. سردار مومنی درباره روند خروج خودروهای فرسوده گفت: این موضوع در دستور کار است و امسال با پیگیری راهنمایی و رانندگی، اسقاط نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و دو برابر شده، اما به میزان مورد انتظار نرسیده است. وی افزود: در سال گذشته، باید ۶۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج می‌شد.

    نظرات