چشم‌پوشی شهرداری اصفهان از حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد ناسالم/ اصفهانی‌ها با هزینه کمتر صاحبخانه می‌شوند

چشم‌پوشی شهرداری اصفهان از حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد ناسالم/ اصفهانی‌ها با هزینه کمتر صاحبخانه می‌شوند

    چشم‌پوشی شهرداری اصفهان از حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد ناسالم/ اصفهانی‌ها با هزینه کمتر صاحبخانه می‌شوند

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان باید چشم پوشی می‌کردیم تا هم حق مردم ضایع نشود و هم درآمد شهرداری سالم باشد که به لطف خدا این اتفاق افتاد و کسب درآمد غیرسالم در شهرداری متوقف شد.

    به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، علی صالحی در برنامه رادیویی صدای شهر اظهار کرد: یک سالگی شورا در دوره ششم را پشت سر گذاشتیم و لازم است به این یک سال نگاهی متفاوت داشته باشیم.

    وی افزود: در یک سال گذشته ۵۱ جلسه علنی، ۱۷۲ کمیته نظارتی در مناطق شهرداری و ۴۸۱ جلسه کمیسیون‌های تخصصی برای سیاست‌گذاری و نظارت بر امور شهر و ۳۶ جلسه ملاقات مردمی رئیس شورا برگزار و ۲۱۸ مصوبه، شامل ۱۷۸ لایحه و ۸ طرح نیز حاصل شد.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: ۴ شاخصه جدی مدنظر شورای شهر در دوره ششم است. نخست مردم باوری، دوم عدالت و توزیع عادلانه خدمات و منابع، سوم موضوع شفافیت در همه امور و در نهایت سلامت اداری و تسهیل فرآیندها که شورا تلاش کرد این رویکردها را در مصوبات و اقدامات خود ببیند و دنبال کند.

    وی گفت: دومین تصمیم، که مربوط به یک دوره چهار ساله بود اما در یک سال با جسارت همکاران اخذ شد پایان اخذ وجوه غیر مصوب در بحث ساخت و ساز بود. به علت به روز نشدن عوارض و منطقه بندی قیمت‌ها، شهرداری برای پر کردن شکاف‌های درآمدی به سمت توافقات رفته بود که مشی هماهنگی در این زمینه وجود نداشت و باعث تبعیض و رانت می‌شد.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: از ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان باید چشم پوشی می‌کردیم تا هم حق مردم ضایع نشود و هم درآمد شهرداری سالم باشد که به لطف خدا این اتفاق افتاد و کسب درآمد غیرسالم در شهرداری متوقف شد.

    وی با اشاره به طرح اخذ عادلانه عوارض صدور پروانه ساختمانی گفت: جهش قیمت مسکن در سال‌های اخیر روالی غیرمعمول داشت و شکاف بین محلات و پولی که هر سال باید پرداخت می‌شد بیشتر شده بود و رشد عوارض بین محلات برخوردار و کم برخوردار با وجود تفاوت خدمت رسانی، عادلانه نبود.

    صالحی ادامه داد: بنا بر تصمیماتی که گرفته شد عوارض در محلات کم برخوردار به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد که ۳۰ درصد از تورم سالیانه نیز کمتر است. به این ترتیب شکاف بین محلات کاهش پیدا می‌کند.

    وی گفت: غیرحضوری شدن فرآیندهای شهرسازی گام مهم و دشواری بود که صورت گرفت و در راستای آن ایجاد سلامت اداری، مردم باوری، شفافیت و عدالت محقق می‌شود.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برنامه‌های شورا برای حمایت از مناطق محروم بیان کرد: شهردار و اعضای شورا در مناطق کم برخوردار حضور پیدا کرده‌اند تا مسائل از نزدیک بررسی و با تصویب طرح‌هایی شکاف میان محلات کاهش پیدا کند.

    وی ادامه داد: شورای شهر، ۱۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای محلات کم برخوردار را تصویب کرد. در این راستا پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، ترافیکی و... تعریف شد و کار در این خصوص در حال دنبال است که امیدواریم تا پایان سال تحولی جدی در محلات کم برخوردار رخ دهد.

    صالحی با اشاره به اقدامات انجام شده در برخی محلات محروم مانند حصه و عمان سامانی گفت: در حصه، ایجاد بازی‌کده برای کودکان و نوجوانان، بهسازی معابر، ایجاد تقاطع غیر همسطح آیت‌الله غفاری، تکمیل بخشی از حلقه چهارم ترافیکی و همکاری برای استقرار کلانتری صورت گرفت.

    وی افزود: در عمان سامانی نیز عرصه ۴ و نیم هکتاری صحرای سودان تعیین تکلیف و تملک شد که به زودی یک باغ غدیر کوچک نیز در این منطقه ایجاد خواهد شد.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در این منطقه همچنین، جاده‌ای در ادامه خیابان عاشق اصفهانی و میدان جوان معروف به جاده مرگ بود، چون خارج از محدوده قرار داشت شهرداری اجازه ورود نداشت اما با پیگیری‌های انجام شده راه چندین ساله در شش ماه طی شد و شورای برنامه ریزی استان مصوبه‌ای برای ورود شهرداری به این منطقه داد و به زودی شاهد تعریض این جاده خواهیم بود که نتیجه آن ساماندهی مشکلات این منطقه است.

    وی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز خیزش خوبی رخ داده و امیدواریم در ادامه امسال و سه سال آینده نیز تعداد محلاتی که تمرکز روی آن‌ها رخ می‌دهد بیشتر شود تا تصمیمات اتخاذ شده به کاهش شکاف میان محلات کمک کند.

    صالحی گفت: تیمی متشکل از مشاور و دستیار شهردار در امور محلات، به طور جدی مطالبات مردم در این محلات را احصا کرده‌اند و امیدواریم آنچه اجرا می‌شود سبب افزایش رضایت مردم شود.

    وی درباره عملکرد و نتایج سامانه سوت زنی گفت: یکی از اتفاقاتی که در قالب طرح شفافیت رخ داد ایجاد سامانه سوت زنی در شهرداری بود. تا امروز ۱۸۲۰ تماس و گزارش به شماره ۳۸۹۰ داشتیم که در حوزه نظارت و بازرسی شهرداری در حال پیگیری است.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین به مرحله تقدیر از۱۵ نفر از سوت زنان که گزارش‌های صحیح داده‌اند رسیده‌ایم و امیدواریم با کمک این ناظران مردمی شرایط بهتری پیدا کنیم. فکر می‌کنم این سامانه به اهداف خود رسیده و با تقویت زیرساخت‌ها می‌تواند کارایی مدیریت شهری را افزایش دهد.

    وی در پاسخ به سوال شهروندی درباره بهسازی مادی‌های شهری گفت: به ظرفیت مادی‌ها و ویژگی‌های هر محله توجه خواهیم کرد. در بودجه سال جاری نیز تاکید شده که ترمیم مادی‌ها به عنوان یک فضای شهری انجام شود.

    صالحی در ادامه افزود: در ابتدای کار شعار اصفهان شهر زندگی را مطرح و انتخاب یک شهردار فرهنگی را مطرح کردیم، چون احساس می‌کردیم شهر علاوه بر مسائل عمرانی نیاز به روح فرهنگی دارد. در همین مسیر، افزایش ۴ برابری حمایت از مراکز فرهنگی را داشتیم، مشارکت مجموعه‌های فرهنگی در اداره شهر نیز از ۴۰ مرکز به ۳۵۰ مرکز رسیده که رشدی قابل توجه است.

    وی با بیان اینکه ایجاد دبیرخانه فرهنگی زاینده رود نیز گامی جدی در خصوص مطالبه حقوق اصفهان در حوزه آب است، گفت: با توجه به اینکه مدیریت شهری تکلیفی در حوزه زاینده رود ندارد اما برای ایجاد گفتمانی واحد این دبیرخانه فعال شد.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این دبیرخانه کار ایجابی می‌کند و ثمره شکایت‌های حقوقی در این خصوص را خواهیم دید. همچنین عملکرد دبیرخانه در سفر رئیس جمهور برای پیگیری حقوق مردم اصفهان در بخش آب موثر بود.

    وی خاطرنشان کرد: ایجاد فرصت تفریح و نشاط برای مردم نیز مدنظر شورای ششم هست که در نوروز و ماه مبارک رمضان اتفاقات خوبی در این خصوص رخ داد. زیرساخت‌های تفریحی مانند شهر رویاها، صفه و ناژوان نیز بعد از دو سال تعطیلی اکنون در حال خدمت رسانی به مردم است.

    صالحی تصریح کرد: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان نیز در قالب یک طرح پیگیری می‌شود زیرا معتقدیم به شرکت‌های دانش بنیان برای مدیریت شهر در حوزه‌های مختلف مانند ترافیک، تولید بذر، محیط زیست و حتی تفریح و سرگرمی نیاز داریم.

    وی ادامه داد: در رابطه با رفع مسائل کهنه شهر تلاش‌های زیادی شد، مسائلی که گاهی بیش از ۵۰ سال مردم را درگیر کرده بود. در همین زمینه با تعامل مدیران استان، تصویب طرح تعیین تکلیف اراضی علی آباد کلنگان صورت گرفت. همچنین طرح ۱۳۰ هکتاری شهید کشوری پس از ۲۰ سال تعیین تکلیف و ۱۶ هزار خانوار از بلاتکلیفی خارج شدند. در منطقه پرتمان نیز وضعیت مالکیت بیش از ۵۰ هزار خانوار اصفهانی بر زمین‌های منطقه مشخص شد.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه احیای بافت تاریخی و فرسوده شهر نیز اقدامات خوبی انجام شده که با تصویب بهسازی ورودی‌های میدان امام (ره) کار را در این زمینه شروع کرده‌ایم.

    صالحی با اشاره به فعالیت‌های حوزه حمل و نقل بیان کرد: در حوزه حمل و نقل، شورا در یک سال ۱۷۳ اتوبوس خریداری کرد که در حال اضافه شدن به ناوگا است. ۱۰۰ دستگاه میدل باس نیز خریداری شده که عددی قابل توجه است. هزینه‌های این اتوبوس‌ها پرداخت شده و به مرور وارد ناوگان می‌شوند.

    وی ادامه داد: در ۴ سال گذشته برای شهر اصفهان ۱۹۹ اتوبوس خریداری شده بود و در این یک سال به تنهایی ۲۷۳ اتوبوس خریداری شد که به زودی وارد ناوگان می‌شوند.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توسعه خطوط مترو مدنظر شورای ششم است، گفت: همزمان حفاری از دو سمت تونل خط دو در حال انجام است. قرارداد ۱۶ ایستگاه نیز منعقد و در حال ساخت است. قرارداد خوبی نیز با شرکت مپنا امضا شده تا فناوری مترو را دنبال کند و در زمانی کوتاه ساخت خط دو دنبال شود.

    وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی نیز تلاش کردیم از روش‌های جدید استفاده کنیم تا بار مالی کمتری به مردم وارد شود، تصریح کرد: تامین مالی خارجی به میزان ۶۸۰ میلیون یورو با تصویب شورای اقتصاد صورت گرفت که عددی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است و ما را ۳ تا ۵ سال در تامین مالی پروژه مترو جلو می‌اندازد.

    صالحی خاطرنشان کرد: استفاده از برات کارت برای ایجاد نقدینگی پروژه‌ها نیز مد نظر قرار گرفت. ۷ ماه تخفیف عوارض ساختمانی به خصوص برای بخش مردم ساخت مسکن نیز درنظر گرفته شد تا مردم با هزینه کمتر صاحب خانه شوند.

    وی ادامه داد: ما سهم سرمایه گذاری را در بودجه شهر دو برابر کرده و وابستگی خود به درآمدهای ساختمانی را کاهش دادیم تا به سمت شهر پایدار برویم. در حوزه گردشگری نیز گامی جدی برداشتیم و آن تخفیف ۹۹ درصدی به تعرفه هتل سازی است.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره طرح‌های شورا در حوزه محیط زیست گفت: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق در ۱۵ سال گذشته ۶۰۰ کیلووات بود در حالی که همین میزان فقط طی امسال همین اضافه خواهد شد. تولید انرژی از پسماند و رشد دو برابری در استفاده از پساب نیز از دیگر برنامه‌های ما در حوزه محیط زیست است.

    انتهای پیام/

    لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

      منبع خبر

      شورای شهر اصفهان

      شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

        نظرات