معادله دو مجهولی در مسکن‌مهر

معادله دو مجهولی در مسکن‌مهر

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه‌وشهرسازی گزارش جدیدی از آخرین وضعیت ساخت‌وساز مسکن‌مهر در شهرهای‌ جدید را اعلام کرد اما محتوای این گزارش حکایت از دو مجهول در معادله این طرح ملی دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید که مسوولیت ساخت ۴۲۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در کل کشور – ۲۱درصد کل مسکن‌مهر- بر عهده او قرار دارد، تعداد واحدهایی که تاکنون در ۱۷ شهر جدید تحت عنوان «مسکن‌مهر» به بهره‌برداری رسیده شده را ۱۱ هزار واحدمسکونی عنوان کرد و در عین حال از صدور سندمحضری برای ۸ هزار واحد از آنها خبر داد.

با این گزارش مشخص می‌شود تاکنون فقط ۳ درصد از مسکن‌مهر در حال ساخت در شهرهای جدید، به بهره‌برداری رسیده و در ماه‌های باقیمانده از سالی که معاون اول رییس‌جمهور وعده داده پرونده مسکن‌مهر را خواهد بست، باید ۹۷ درصد مابقی واحدها تحویل متقاضیان شود.

محمدهادی رستمیان معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره نحوه تکمیل بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت ظرف کمتر از یک‌سال به عنوان یک مجهول در معادله مسکن‌مهر  گفت: «با توکل بر خدا هر طور شده کار را به سرانجام می‌رسانیم.»

مجهول دومی که هم‌اکنون در معادله مسکن‌مهر وجود دارد به وضعیت مالکیت ساکنان مسکن‌مهر مربوط می‌شود. در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که تحویل واحدها بدون پیگیری بابت صدور دفترچه اقساط و سندمحضری، منجر به عدم بازپرداخت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده به این طرح شود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در این باره نیز به دنیای‌اقتصاد گفت: از ۱۱ هزار واحد مسکونی‌مهر افتتاح شده در شهرهای جدید، برای ۸ هزار واحد سندمحضری و دفترچه اقساط صادر شده است.

اما هفته گذشته معاون رییس قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آمار واقعی از میزان صدور سندمحضری برای کل واحدهای مسکونی‌مهر –شامل شهرهای جدید و سایر شهرها- را این‌طور اعلام کرد: «تاکنون برای ۱۵ هزار واحد مسکونی‌مهر سندمحضری صادر شده است.»

این آمار به معنی آن است که از ۴۰۰ هزار واحدی که تاکنون در کل کشور تحت عنوان مسکن‌مهر صادر شده، برای ۱۵ هزار واحد سندمحضری صادر شده است.

این دو آمار یعنی اینکه از ۱۵ هزار سند، ۱۱ هزار سند مختص واحدهای شهرهای جدید است و تقریبا همه آنچه در سایر شهرها تحت عنوان مسکن‌مهر افتتاح شده، هنوز سند ندارند.

همه سند دارند!

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید روز گذشته در خصوص تعداد اسناد صادر شده مسکن مهر در شهرهای جدید کشور اظهار کرد: تاکنون ۱۱ هزار و ۳۲۸ مسکن مهر در شهرهای جدید تحویل متقاضیان شده است که از این تعداد ۸ هزار و ۲۰۴ واحد سند دارند.

محمدهادی رستمیان افزود: این آمار صدور سند تنها مربوط به شهرهای جدید است و شامل مسکن مهر خودمالک یا مسکن مهر واقع در مراکز شهر نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که دولت برای واحدهای بدون سندی که برنامه سند دار شدن آنها به دولت دهم نمی‌رسد چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: به طور قطع تا پایان دولت دهم برای کلیه واحدهای مسکن مهر که تحویل مردم شود، سند صادر می‌کنیم.

رستمیان همچنین درباره سرنوشت واحدهای نیمه کاره مسکن مهر پس از دولت دهم خاطرنشان کرد: با توکل بر خدا، تلاش و سعی همکاران واحدها را هر طور که شده چه در این دولت و چه در دولت‌های بعدی به سرانجام می‌رسانیم.

وی در خصوص نحوه و چگونگی اتمام واحدها هیچ اظهار نظری ارائه نداد.

آب و برق مسکن مهر مجانی نیست!

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص واحدهای مسکن مهر فاقد سند و همین‌طور فاقد قبض آب و برق گفت: آب و برق مسکن مهر حتی برای واحدهایی که تاکنون برای آنها قبض نیامده است، مجانی نخواهد شد و همه مالکان باید مبلغ استفاده از این انشعابات را پرداخت کنند.

رستمیان افزود: برای تمام واحدهای مسکن مهر انشعابات آب و برق و گاز به نام متقاضی خریداری شده است و درصورتی که هریک از این متقاضیان تا امروز قبضی دریافت نکرده باشند باید به ادارات مربوطه زیرمجموعه وزارت نیرو مراجعه کنند.

واحدهای پردیس آماده است؛ متقاضیان نیامدند

رستمیان همچنین در رابطه با جریان خالی از سکنه ماندن بخش قابل‌توجهی از ۴ هزار واحد آماده پردیس که دو ماه قبل افتتاح شد، اظهار کرد: تمام این واحدها آماده سکونت متقاضیان و تحویل به آنان است.

وی افزود: این واحدها قبل از نوروز ۹۱ آماده تحویل بود، اما متقاضیان تمایلی به جابه‌جایی قبل از آغاز سال نو نداشتند.

رستمیان خاطرنشان کرد: علاوه براین فرآیند تحویل واحدها به متقاضیان مستلزم طی مراحلی زمان بر است.

وی ادامه داد: هر کدام از این واحدها چک‌لیست‌های رفع نواقص دارند که پر کردن هرکدام از این چک لیست‌ها حداقل ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: اگر نقصی هم در برخی واحدها وجود داشته باشد تا زمانی که پیمانکار موظف به رفع آن شود زمان دیگری نیز مورد نیاز است.

مسکن مهر به دولت بعدی می‌رود؟

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در حالی‌که تاکید رییس‌جمهور، معاون اول وی و وزیر راه و شهرسازی همواره بر افتتاح تمام واحدهای مسکن مهر تا پایان سال ۹۱ بوده است روز گذشته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از قوت گرفتن احتمال عدم اتمام بخشی از ۴۲۰ هزار واحد تکلیف شده به شهرهای جدید خبر داد.

رستمیان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: سال گذشته تکلیف دولت برای ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید تا پایان سال از ۴۰ هزار واحد به ۳۷۰ هزار واحد افزایش یافت که این رقم برای سال ۹۱، ۴۲۰ هزار واحد تکلیف شد.

وی افزود: با برآوردهای انجام شده تا پایان سال جاری تنها موفق به افتتاح ۳۰۰ هزار واحد خواهیم شد و به احتمال زیاد مابقی واحدها در سال ۹۲ افتتاح و تحویل مردم می‌شود.

آخرین زمان‌بندی ساخت مترو پرند، پردیس و هشتگرد

در همین راستا، سعید صابونی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند با بیان اینکه در حال حاضر اولویت شرکت عمران شهر جدید پرند، تکمیل زیرساخت‌های متروی این شهر است در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تا پایان تیرماه سال‌جاری، ۵/ ۱۸ کیلومتر از طول متروی تهران به پرند که در تعهد کاری شرکت عمران این شهر است، آماده ریل گذاری و تحویل به شرکت متروی تهران خواهد شد.

احمد غلامی، مدیرعامل هشتگرد نیز به ساکنان این شهر وعده داد که تا پایان سال مالی ۹۱ – تیرماه – مسیر متروی این شهر آماده ریل‌گذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز با اعلام اینکه فراخوان جذب پیمانکار برای آماده‌سازی مسیر متروی این شهر جدید در روزهای اخیر صادر شده است، عنوان کرد: ظرف روزهای آینده قراردادهای مربوط به آماده‌سازی زیرساخت‌های مترو تهران – پردیس منعقد خواهد شد.

    نظرات