کتاب سیستم ‏های مقاوم سازه ‏ای در ساختمان‏های بلند

کتاب سیستم ‏های مقاوم سازه ‏ای در ساختمان‏های بلند

www.bananews.irبنانیوز- کتاب «سیستم‏ های مقاوم سازه ‏ای در ساختمان‏های بلند» تالیف دکتر علی خیرالدین استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان و مهندس سیما آرامش کارشناس ارشد سازه، در شمارگان یک هزار نسخه توسط انتشارات دانشگاه سمنان منتشر گردید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هدف از چاپ این کتاب، بررسی سیستم‏های مقاوم جانبی در ساختمان‏های بلند مرتبه و درک بهتر از رفتار آن‏ها می‏باشد. در این کتاب که در ۱۳ فصل به رشته تحریر در آمده است؛ نکات اساسی طراحی و ساخت ساختمان‏های بلند مرتبه، عملکرد سازه‏ای انواع سیستم‏های مقاوم جانبی و تأثیرگذاری آن‏ها بر طرح معماری سازه‏ ها از ابتدای شکل‌گیری ساختمان‏های بلند تاکنون مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

نویسندگان کتاب تلاش کرده ‏اند آخرین دستآورد تحقیقات خود را در زمینه عملکرد و رفتار سازه ‏ای سیستم‏های نوین ساختمان‏های بلند مرتبه در اختیار کلیه اندیشمندان، اساتید، مهندسین و دانشجویان رشته ‏های مهندسی عمران و معماری، قرار دهند. همچنین سیر تحول ساختمان‌های بلند مرتبه در جهان، مسائل معماری، سازه‏ای، طراحی و تأثیر فرم و عملکرد آن‏ها بر ساختمان‏های بلند موضوعاتی هستند که در فصول ۱۳ ‌گانه این کتاب به بحث گذاشته شده‌اند. لازم به ذکر است علاقه نویسندگان آن بوده است که جزئیات بیشتری از معماری و سازه بسیاری از برج‏های بلند برجسته و زیبای جهان ارائه گردد.

موضوعات ۱۳ فصل کتاب عبارتند از:

فصل اول: طبقه بندی سیستم‏های مقاوم جانبی در ساختمان‏های بلند

در این فصل در ابتدا تعریف ساختمان‏های بلند و تاریخچه آن‏ها و سپس انواع سیستم‏های مقاوم جانبی در ساختمان‏های بلند و آخرین طبقه‏ بندی آن‏ها مطرح شده است.

فصل دوم: معرفی سیستم‏های سازه ‏ای داخلی (قاب صلب-قاب مهاربندی شده و دیوارهای برشی)

فصل دوم به معرفی سیستم‏های سازه‏ ای داخلی که المان‏های باربر آن‏ها درون ساختمان توزیع می‏گردند؛ اختصاص دارد. در این فصل سیستم‏هایی همچون قاب خمشی، قاب مهاربندی شده و دیوار برشی مورد توجه قرار می‏گیرند و در هر مورد نمونه ای از جدیدترین ساختمان‏های بلند که با این سیستم‏ها ساخته شده ‏اند؛ ذکر می‏گردند.

فصل سوم: سیستم‏های سازه ‏ای کمربندهای خرپایی و هسته‏ های مقاوم

فصل سوم به بررسی سایر سیستم‏های داخلی همانند کمربندهای خرپایی و هسته‏ های مقاوم می‏پردازد.

فصل چهارم: سیستم‏های سازه ‏ای کمربندهای خرپایی و هسته ‏های مقاوم

فصل چهارم به بررسی اولین دسته از سیستم‏های مقاوم سازه‏ای خارجی که المان‏های باربر آن‏ها در خطوط پیرامونی ساختمان توزیع می‏گردند، تخصیص یافته است. در این فصل سیستم لوله قابی مورد مطالعه قرار می‏گیرد و همچنین به معایب و مزایای سیستم‏های سازه ‏ای لوله ‏ای همچون پدیده لنگی برش اشاره می‏شود. سایر سیستم‏های لوله ‏ای در فصل‏های پنجم و ششم مورد بحث قرار می‏گیرند.

فصل پنجم: معرفی سیستم سازه ‏ای لوله مهاربندی شده

فصل ششم: معرفی سیستم سازه ‏ای لوله در لوله و لوله دسته بندی شده

لازم به ذکر است در پایان این فصل مقایسه‏ای بر روی انواع سیستم‏های سازه‏ای لوله ‏ای انجام شده است.

فصل هفتم: سیستم سازه‏ای شبکه قطری

در فصل هفتم سیستم‏های مقاوم سازه‏ای شبکه قطری که تکامل یافته سیستم‏های لوله ‏ای‏ اند، تشریح شده‏ اند.

فصل هشتم: سیستم سازه‏ای شبکه خارجی

فصل هشتم خواننده با جدیدترین سیستم سازه‏ای برای ساختمان‏های بلند آشنا می‏شود. این سیستم که شبکه خارجی نام دارد؛ هم در سازه‏ های فولادی و هم در سازه‏ های بتنی به کار می‏رود و تکامل یافته سیستم شبکه قطری است.

فصل نهم: سیستم‏های سازه‏ ای در ساختمان‏های بسیار بلند

در فصل نهم به بررسی سیستم‏های مقاوم جانبی برای سازه ‏های بسیار بلند پرداخته می‏شود. در این فصل سیستم‏هایی همچون قاب با خرپای فضایی، ابرسازه‏ ها و فناوری سوپر فریم ها مطرح می‏گردد.

فصل دهم: اثر نیروی جانبی باد بر روی ساختمان‏های بلند

در فصل دهم خوانندگان این کتاب با ماهیت نیروی جانبی باد و مهندسی تونل باد آشنا می‏گردند. از آنجائیکه اهمیت اثر نیروهای جانبی به ویژه نیروی جانبی باد با افزایش ارتفاع ساختمان به سرعت افزایش می‏یابد؛ در فصل دهم اثرات نیروهای باد بر روی ساختمان‏های بلند را مورد بررسی قرار می‏دهد. در این فصل راهکارهایی پیشنهاد شده است که می‏توان با اصلاحات ایرودینامیک بر روی فرم ساختمان‏های بلند و سطح مقطع آن‏ها، اثرات نیروی جانبی باد را کاهش داد.

فصل یازدهم: معرفی بلندترین ساختمان جهان، برج دبی (برج خلیفه)

در این فصل طرح معماری، طرح سازه ‏ای و مدیریت پروژه و ساخت بلندترین ساختمان دنیا (برج خلیفه) مطرح می‏گردد.

فصل دوازدهم: ساختمان‏های بلند هزاره سوم (آینده)

فصل دوازدهم به معرفی ساختمان‏های بلند هزاره سوم (آینده) می‏پردازد. مشخصات بیست برج بسیار بلند و ویژه دنیا که در قرن سوم ساخته خواهند شد؛ مورد مطالعه قرار گرفته ‏اند. اگرچه بعضی از ساختمان‏های مذکور تخیلی و رویایی به نظر می‏رسند؛ ولی با پیشرفت چشمگیر در بخش‏های آنالیز، طراحی، مصالح و روش های ساخت، اجرای اینگونه ساختمان‏ها دور از دسترس نیست.

فصل سیزدهم: معرفی ۲۰ ساختمان بلند سال ۲۰۲۰

در فصل سیزدهم ۲۰ ساختمان بلندی که تا سال ۲۰۲۰ معرفی می‏گردند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه کتاب می‏توانید با مهندس پویان فخاریان (۰۹۱۲۷۵۶۳۶۸۱، pouyanfakharian@gmail.com) تماس حاصل فرمایید.

    نظرات