آب‌پاشی خیابان‌ها برای مقابله با ریزگردها کاملا علمی است

آب‌پاشی خیابان‌ها برای مقابله با ریزگردها کاملا علمی است

http://www.bananews.ir/معاون عمرانی استاندار تهران با تاکید بر این که آب‌پاشی معابر تهران برای مقابله با پدیده ریزگردها موضوعی کاملا علمی است گفت: اینکه برخی بخواهند اظهارات علمی را با عناوین مضحک و خنده‌دار جلوه دهند مشکلی حل نمی‌شود، لذا پیشنهاد می‌کنیم کسانی که استدلالی در ابن باره دارند با مستندات علمی آن را بیان کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی اظهارات در خصوص بی‌تاثیر بودن آب پاشی خیابانهای پایتخت در کاهش ریزگردهای تهران افزود: مستندات علمی تاثیر آب‌پاشی خیابان‌ها در کاهش ریزگردها را ارائه می کنیم چرا که این بحث دارای پشتوانه علمی است.

وی با اشاره به این که در بحث آب‌پاشی تهران منظور ریزگردهایی با منشا عربی نیست افزود: در شرایطی که ریزگردها با منشا عربی هم وجود نداشته باشد معمولا ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون در هوای تهران وجود دارد و غلظت آنها در شرایط «ناسالم» است لذا می‌توان گفت که تهران در شرایط عادی نیز با مشکل ریزگردها مواجه است.

وی افزود: لاستیک وسایط نقلیه، لنت ترمز خودروها و همچنین آسفالت بی‌کیفیت خیابان‌ها و معابر از مهمترین علل ایجاد و بروز ریزگردها در تهران است از سوی دیگر تخریب ساختمانها و عملیات‌های عمرانی شهرداری نیز بخشی از منابع این آلودگی را تشکیل می‌دهند.

محمودی با بیان اینکه بر اساس مستندات علمی معتقدیم آب‌پاشی خیابان‌ها تا ۸۰ درصد از میزان ریزگردها در تهران می‌کاهد اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که در دنیا برای مقابله با ریزگردها مطرح است افزودن مواد چسبنده به آب در هنگام آب‌پاشی خیابانها و معابر است که این اقدامات از وظایف شهرداری‌هاست.

وی با تاکید بر این که موضوع فقط مربوط به شهرداری تهران نیست خاطرنشان کرد: شهرداری‌های سایر شهرستان‌های استان تهران نیز باد طرح آب‌پاشی معابر خود را اجرا کنند.

معاون استانداری تهران با اشاره به علت اجرایی نشدن طرح باروی ابرها در زمان بروز ریزگردها به ایسنا گفت: اجرای این طرح نیازمند زمان مناسب است و کاری که انجام می‌شود باید مطمئن باشیم که بارندگی آن در شهر تهران اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: بحث در خصوص حل معضل ریزگردها به این معنا نیست که توپ را در زمین یکدیگر بیندازیم بلکه باید به دنبال حل مشکل باشیم همانگونه برای ریزگردهایی با منشاءعربی دولت باید راهکاری را در سطح بین‌الملل و با همکاری کشورهای همسایه انجام دهد اما در سطح شهر باید اقدامات لازم را انجام دهیم.

محمودی عنوان کرد: همان طوری که شهرداری در زمان ساخت و ساز ساختمان‌ها حضور دارد باید در زمان تخریب نیز در محل حاضر باشد و بر آب پاشی محل تخریب و حمل مناسب نخاله‌ها با استفاده از حفاظ و پوشش مناسب نظارت کند.

 

    نظرات