مسکن مهر؛ آنچه گفتند، آنچه شد، آنچه باید می‌شد

مسکن مهر؛ آنچه گفتند، آنچه شد، آنچه باید می‌شد

http://www.bananews.ir/دو سالی است که طرح مسکن مهر با هدف تامین مسکن مناسب برای مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه در حال اجرا است و بنا بر اظهارات مسئولان، تاثیر بسزایی در کاهش قیمت مسکن داشته‌ است و البته این درحالی است که بازار حرف دیگری می‌زند و مراجعه به بنگاه‌های مسکن از رشد نسبی قیمتها خبر می‌دهد و شاید این وضعیت سبب شده است که کارشناسان این طرح را در بازار مسکن کلان‌شهر‌ها چندان موثر ندانند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرح مسکن مهر تاکید بسیاری بر تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه دارد، اقشاری که به‌طور قطع جزو تاثیرگذاران واقعی بر بازار مسکن نیستند. این در حالی است که قیمت مسکن و تورم در بازار آن مربوط به کلان‌شهرها است.

در شهر‌های کوچک قیمت مسکن مسئله مشکل‌سازی نیست و آنچه که به‌عنوان رکود در بازار مسکن و عدم تعدیل و افزایش قیمت آن مطح می‌شود در کلان‌شهرها و به‌خصوص شهر تهران دیده‌ می‌شود. این در حالی است که متقاضیان مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت این توقع را دارند که با مبالغی در حد پنج تا ۱۰میلیون تومان صاحب خانهایی در شهرهای جدید شوند.

احمدرضا سرحدی -کارشناس اقتصاد مسکن- در این باره معتقد است که متقاضی مسکن مهر خود می‌دانند با این مبالغ ورود ‌کننده به بازار مسکن کلان‌شهرها نخواهند بود. مسکن‌های مهر هیچ نقش و وجود فیزیکی در کلان‌شهر‌ها ندارند و از این رو نمی‌توان توقع تاثیر و تعدبل در بازار مسکن را صرفا به دلیل اجرای این پروژه‌ها داشت.

این کارشناس اظهار می‌کند: اجرای طرح ویژه مسکن نیز به موازات مسکن مهر که قرار است در داخل شهر تهران اجرا شود، قطعا تاثیر چندانی در تعدیل بازار مسکن ندارد و قیمت واحد‌های آن نیز اگر گران‌تر از قیمت هر متر خانه در تهران نباشد قطعا ارزان‌تر هم نیست.

به گفته وی متقاضیان مسکن مهر هیچ وابستگی به بازار مسکن ندارند و نمی‌توان آنان را خریداران تاثیرگزار بر بازار مسکن دانست.

کارشناس دیگری با تاکید بر اینکه مسکن مهر به نتیجه‌ای نرسیده است، معتقد است کسانی که در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده بودند، درحال حاضر تقاضای خود را پس گرفته و مجددا متقاضی مسکن‌های داخل شهر شده‌اند.

به گفته بیت‌الله ستاریان متقاضیانی که تقاضای خود را از مسکن مهر پس گرفته‌اند مجددا خواهان مسکنی در داخل شهر‌ها بوده و این امر خود موجب بالا رفتن سرعت در افزایش قیمت مسکن می‌شود و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

هر چند به اعتقاد این کارشناسان در طول ساخت مسکن مهر با کاهش قیمت خانه در کلان‌شهرها مواجه نشده‌ایم، ولی علی نیکزاد معاون وزیر راه و شهرسازی، مسکن مهر را عاملی تاثیرگذار در کاهش قیمت مسکن می‌داند.

این در حالی است که قیمت مسکن در فروردین و اردیبهشت سال جاری بنا بر اظهارات بنگاه‌های معاملاتی سطح شهر تهران از رشد قیمت حکایت داشته‌ است.

از سوی دیگر رستمیان ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ وعده کرده است تا پایان نیمه اول سال ۹۲ تمامی پروژه‌های مسکن مهر افتتاح می‌شود، از این رو باید منتظر ماند تا تاثیر ساخت مسکن مهر بر قیمت خانه در کلانشهر را پس از سکونت متقاضیان مورد بررسی قرار داد.

ایرنا

    نظرات