زوجهای جوان مشهدی رویای خانه دار شدن را بیرون شهر جستجو می کنند

زوجهای جوان مشهدی رویای خانه دار شدن را بیرون شهر جستجو می کنند

http://www.bananews.ir/گرانی اجاره بهای مسکن در مشهد که زوجهای جوان را از لحاظ اقتصادی به مرز بحران نزدیک می کند موجب شده که این افراد برای پوشاندن جامه واقعیت به رویاهای خود ساخت بناهای ارزان را در حاشیه شهر آغاز کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی که با افزایش شمار حاشیه نشینان و افزایش وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی، مسئولان شهری مشهد این مناطق را به رسمیت می شناسد رهایی از مشکلات مستاجر بودن و گرانی مسکن موجب بنای هزاران واحد مسکونی در حاشیه این شهر می شود.

این روزها در فصل نقل وانتقالات در مشهد رهن یک طبقه با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر در محلات پایین شهر مشهد رقمی بالغ بر ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان را شامل می شود که برای زوج ها و خانواده هایی که در آغاز راه زندگی هستند مانع بزرگی محسوب می شود.

البته این رقم در مناطق متوسط شهر بین ۲۰ تا ۱۵ میلیون تومان است که همراه با مبلغی اجاره البته تنها برای زوج های جوان که به گفته صاحبخانه ها مصرف کمی دارند از آنها دریافت می شود.

افزایش سرسام آور نرخ‌های اجاره و کاهش چشمگیر قدرت مالی مستاجران باعث شده تا آنها به واحدهای قدیمی‌ تر با امکانات کمتر و همچنین متراژ کوچک تر نقل مکان کنند یا با برداشتن اندک پولی که در دست دارند سری به حاشیه شهر مشهد بزنند و با خرید قطعه زمینی کوچک و بدون سند اقدام به ساخت شبانه چهار دیواری برای خانواده اشان کنند.

تبدیل زمین های حاشیه شهر مشهد به معدن گنج

سقفی برای ماندن و خوابیدن بدون دغدغه افزایش اجاره بها آنهم در زمانی که صاحبخانه ها با هزار دلیل ترازوی انصاف را کنار گذاشته و نان به نرخ روز می خورند آرزویی است که این روزها زمین های حاشیه شهر مشهد را به معدن گنجی تبدیل کرده که هر کسی اندک اندوخته ای دارد در صدد است تا از آن بهره ای برای خود بردارد.

وسعت حاشیه شهر مشهد در حالی افزایش می یابد که مسئولان در صدد هستند با شناسایی مناطق و کانونهای آسیب زا و در راستای کاهش فقر و محرومیت دسترسی مردمان این مناطق را به خدمات اجتماعی بیشتر کنند و چه بسا برای مقابله و ساماندهی حاشیه نشینی بخش زیادی از این مناطق را همچون گذشته وارد محدوده شهری کنند.

خریدن زمین های کشاورزی و قولنامه ای

این خود عاملی است که جوانان مشهدی را به خریدن زمین های کشاورزی و قولنامه ای تشویق می کند چون آنها معتقدند به زودی با گسترش شهر این مناطق وارد محدوده شهری می شود.

تابوی حاشیه نشینی که سالهاست در این شهر با حاشیه هایی نظیر فقر و اعتیاد همراه بوده امروز با افزایش بی رویه قیمت ها در بازار مسکن شکسته شده و توجه مسئولین به این مناطق نیز چهره موجهی به این مسئله داده است.

حامد خدیوپور که ۱۴ سال است در مشهد مستاجر است با بیان اینکه دخل و خرج زندگی سه نفره او با مستاجری جور در نمی آید میگوید: اجاره بها هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می کند و با این رقم های نجومی که صاحبخانه ها هر روز به مبلغ قبلی اجاره خود می افزایند پرداخت این هزینه دیگر برای من امکان پذیر نیست.

وی می افزاید: با وجود تورم و بی ارزش شدن پول، مطمئنم با پنج میلیون تومان رهنی که الان به همراه ۲۰۰ هزارتومان برای اجاره خانه ای در محدوه پایین شهر پرداخت می کنم سال دیگر هیچ دردی از من دوا نمی شود.

وی می گوید: دنبال خرید زمینی در حاشیه شهر هستم تا کم کم با کمک وام و تسهیلاتی از موسسات قرض الحسنه بتوانم سرپناهی برای خودم درست کنم.

محمد هوشمند نیز که شش سال است در خانه های استیجاری روزگار می گذارند می گوید: با وجود دو فرزند هر سال پرداخت اجاره خانه و بتازگی حتی پیدا کردن خانه ای برای اجاره برای من سخت شده است.

وی می گوید: رهن یک خانه دو خوابه در محدوده پنجراه حدود ۱۷ میلیون تومان است که این رقم معادل پولی است که می شود با آن در منطقه سیس آباد و یا دروی مشهد یک خانه یا زمین کوچک ۵۰ متری خرید.

وی می افزاید: درست است که زندگی در این مناطق کمی سخت است و تربیت بچه ها را هم مشکل می کند ولی به هر حال با پرداخت این پول به خانه خیالمان راحت می شود که سرپناهی برای خودمان داریم و شاید توانستیم کم کم با بهتر شدن وضعیت منطقه، آن را فروخته و به جای بهتری نقل مکان کنیم.

افزایش تب خرید در مناطق حاشیه ای

در حال حاضر ساخت وساز غیر قانونی در ۶۶ محله از سمت جنوب شرقی تا جاده قدیم قوچان در مشهد درحال گسترش است و با شایعه های مبنی بر افزایش قیمت خانه در سال های آینده تب خرید در این مناطق هر روز بیشتر از گذشته می شود.

طبق آمار رسمی هم اکنون حدود یک میلیون نفر در مشهد حاشیه نشین هستند که یک سوم جمعیت این شهر را تشکیل می دهد این در حالی است که هم اکنون در روز بیش از ۳۵ خانه در حاشیه مشهد به صورت غیر مجاز ساخته می شود که اگر به آن توجه نشود به معظلی برای این شهر تبدیل خواهد شد.

مدیر بافت های فرسوده و حاشیه شهر مشهد اظهار می کند: حاشیه نشینان مشهد شامل سه گروه افراد محروم و کم بضاعت، افراد سودجو و دلال و زوج های جوان و نیازمند مسکن هستند.

سعید اکبریان می گوید: افراد مستضعف به سبب ارزانی زمین و تقاضای اشتغال وارد مشهد شده و در زمین های بدون صاحب و مدیریت نشده که اغلب توسط دلالان به صورت غیرمجاز تفکیک شده ساخت و ساز کرده اند.

۹۵ درصد بناهای حاشیه فاقد استحکام است

وی می افزاید: عده ای هم افراد سودجو هستند که به سبب ارزش افزوده این بافت ها اقدام به تفکیک و خرید و فروش غیرقانونی اراضی می کنند و از طریق بنگاه های غیرمجاز و انتقال یا فروش غیرقانونی، آنها را به خریداران عرضه می کنند.

وی می گوید: دسته سوم هم زوج های جوانی هستند که پس از تشکیل خانواده با توجه به نیاز مسکن از مرکز شهر به حاشیه ها مهاجرت کرده و در این نقاط ساکن شده اند.

وی با اشاره به وجود ۱۰۶ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر مشهد می گوید: بیش از ۹۵ درصد این بناها فاقد استحکام است و به صورت قولنامه ای خرید و فروش می شود.

وی می افزاید: ۷۵ درصد این املاک زیر ۱۰۰ مترمربع و ۲۸ درصد زیر ۵۰ مترمربع مساحت دارند در حالی که ملاک ریزدانه بودن مسکن در شهرها ۲۰۰ مترمربع است.

وی می گوید: ۶۰ هسته جمعیتی در ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار در اطراف شهر مشهد به صورت غیرمجاز ایجاد شده و اراضی این محدوده مستعد توسعه شهری نبوده ولی با ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرف افراد به سکونت گاه های غیررسمی تبدیل شده است.

وی با یادآوری این مهم که مسئله حاشیه نشینی یک موضوع ملی و دارای مشکلات و ابعاد پیچیده ای است اظهار می کند: برای جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی و مدیریت حاشیه ها حتما باید یک تصمیم ملی در چارچوب سیاست های توسعه منطقه اتخاذ شود.

ساماندهی واحدهای مسکونی حاشیه

شهردار مشهد در این رابطه می گوید: تا پایان سال جاری ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد به پایان می رسد.

محمد پژمان می افزاید: به منظور ساماندهی حاشیه شهر ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در سیس آباد، هزار واحد در بولوار بهمن، ۲ هزار واحد در پنجتن و گلشهر در حال اجرا است که سبب خانه دار شدن اقشار کمتر برخوردار می شود.

وی ادامه داد: این واحدها در اختیار افراد همجوار قرار می گیرد تا با جابه جا شدن به این مکان های جدید ساخته شده امکان ساماندهی حاشیه شهر را فراهم کنند.

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد نیز در رابطه ساخت و سازها در منطقه حاشیه شهر می گوید: مجتمع مسکونی دو هزار و ۵۰۰ در محله سیس آباد با هدف ساماندهی مناطق حاشیه شهر در حال آماده سازی است.

مرتضی حقیقی می گوید: این منطقه حاشیه‌نشین جمعیتی بالغ بر بیست هزار نفر دارد که هرچند به لحاظ جغرافیایی همجوار مشهد است اما از نظر امکانات و خدمات شهری در وضعیت بدی قرار دارد به طوری که بیساری آن را منطقه ای خارج از نقشه مشهدمی دانند.

وی با اشاره به این موضوع که این مجموعه با زمینی بالغ بر ۲۰ هکتاراست، می افزاید: در مجموعه مسکونی رسالت ۱۰هزار نفر ساکن خواهند شد که مجتمع مسکونی، تفریحی، ورزشی، تجاری، فضای سبز و مسجد برای تامین نیاز ساکنان این مجموعه تعریف شده است.

مدیر عامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد بیان داشت: ۴۵درصد از ۲۰ هکتار مجتمع مسکونی بوده و مابقی کاربری های دیگری خواهد داشت تا سطح دسترسی شهروندان ساکن در مجموعه فراهم باشد و این مجتمع تبدیل به یکی از قطب های گردشگری در سطح منطقه شود.

افزایش حاشیه نشینی در خراسان رضوی

دبیر ستاد توانمند سازی سکونتگاه های غیر رسمی خراسان رضوی می گوید: فقدان خدمات زیرساختی، وضعیت نامناسب ساختمان ها، مقاوم نبودن سازه ها، نامشخص بودن وضعیت مالکیت و تصرف افراد، تغییر کاربری و غیرمسکونی بودن محله ها از مهم ترین مشکلات حاشیه شهر مشهد است.

عباس افچنگی به حاشیه نشینی دیگر شهرهای خراسان رضوی اشاره کرده و می افزاید: شهرهای سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور بعد از مشهد به ترتیب بیشترین حاشیه نشینی را در استان دارند.

وی ادامه می دهد: شهرهای سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور به ترتیب رتبه های ۲۲، ۳۳ و ۳۵ را در کشور درخصوص بیشترین حاشیه نشینی را دارند.

در حالی که اجاره خانه ها بدون ضابطه و قانون مشخصی مطابق میل صاحب خانه ها سر به فلک می کشند و خانه دار شدن آن هم در دورترین مناطق حاشیه به عنوان اولویت اول در بین جوانان این شهر مطرح می شود، حدیث مفصل اجاره نشینی با دلهره های خاص خودش در مشهد همچنان ادامه دارد.

گزارش: زهرا طوسی- مهر

 

 

    نظرات