بارورسازی ابرها به روش ژنراتور زمینی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه

بارورسازی ابرها به روش ژنراتور زمینی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه

http://www.bananews.ir/معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: برای نخستین بار در کشور طرح بارورسازی ابرها به روش ژنراتور زمینی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سجاد برشنده با اعلام این خبر افزود: این طرح شامل حوزه دریاچه ارومیه در سه زیر حوزه رودخانه شهرچای، نازلو و باراندوز چای است که در صورت تامین اعتبار، در سال آبی ۹۱ اجرا می شود.

وی با بیان اینکه بارورسازی ابرها به روش ژنراتور زمینی برای اولین بار در کشور صورت می گیرد، گفت: با اتمام مرحله اول مطالعات این طرح، محل های نصب ژنراتورها شناسایی شده و مابقی مطالعات نیز همزمان با اجرای طرح انجام خواهد شد.

وی اعلام کرد: برای اجرای این طرح در سال آبی ۹۱، با توجه به شرایط جوی این استان، کلیه تجهیزات باید تا پایان شهریور سال جاری خریداری و در محل های مورد نظر نصب شوند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در صورتی که اعتبار مورد نیاز تخصیص نیابد بارورسازی ابرها در استان، یک سال به عقب می افتد.

برشنده در رابطه با نحوه بارورسازی به روش ژنراتور زمینی گفت: دستگاههای ژنراتور زمینی در نقاط ورودی جبهه های مرطوب به کشور که در مرزهای استان و کشور ترکیه قرار دارد، در ارتفاعات نصب خواهند شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نصب تجهیزات به طور دقیق در محل عبور ابرها صورت می گیرد، دیگر نیازی به شلیک یا پرواز هوایی وجود ندارد و بارورسازی از طریق تزریق مواد بارور کننده انجام می شود.

برشنده گفت: بر اثر این بارورسازی، در حوزه های اجرای این طرح، ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش بارندگی را به صورت سالانه خواهیم داشت.

وی یادآور شد: برخی از کشور ها از جمله چین، روسیه، ترکیه، کانادا و آمریکا به سرعت به این شیوه بارورسازی روی آورده اند و سازمان های گسترده ای را جهت اجرای آن تشکیل داده اند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یک نمونه از ژنراتور های مورد استفاده در این شیوه توسط یک مبتکر ارومیه ای با نصف هزینه خارجی مشابه سازی شده است، افزود: قسمت عمده ای از بارورسازی به روش ژنراتور زمینی در داخل کشور قابل انجام است که به کاهش خروج ارز از کشور کمک می کند.

 

 

    نظرات