نامه تعلیق طرح‌تفصیلی تهران

نامه تعلیق طرح‌تفصیلی تهران

http://www.bananews.ir/اعضای شورای‌شهر تهران با اکثریت آرا از رییس خواستند طرح‌تفصیلی خط‌خورده را برای اصلاح، به شورا برگرداند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شورای‌شهر چندروز پیش -بعد از نامه‌ای که دو هفته پیش به رییس‌جمهور نوشت- نامه دومی را برای تعلیق طرح‌تفصیلی تنظیم کرد؛ طوری‌که اعضا در نامه از رییس شورا که رابطه نزدیکی با شهردار دارد، درخواست کردند اجرای طرح تفصیلی را تا زمانی که تکلیف تغییرات دولتی اعمال شده در آن روشن نشده، متوقف کند.

شورای‌شهر هم‌اکنون بیشتر از آنچه به مصوبه «تعیین کاربری مسکونی برای زمین‌های دولتی» معترض باشد، مجوز «افزایش سه‌طبقه تراکم در پهنه مسکونی» را زیر سوال برده است؛ طوری که تصویب این دو مجوز در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور (نهاد دولتی) بدون هماهنگی با شورای‌شهر باعث شده شورا برای حذف این دو مجوز از متن طرح‌تفصیلی، همه توان خود را به کار گیرد.

شورای عالی معماری و شهرسازی کشور چند روز قبل از رونمایی طرح تفصیلی از اختیار خود استفاده کرد و پیش‌از آنکه تاییدیه طرح را صادر کند، دو مسیر میان‌بر یکی برای زمین‌های دولت و دیگری برای انبوه‌سازان را ایجاد کرد. براساس مصوبه شورای‌عالی که هم‌اکنون ضمیمه طرح شده، کاربری کلیه زمین‌های وزارت راه‌وشهرسازی از پهنه‌ سبز به مسکونی تبدیل شده و زیرپهنه‌های R111 و R112 و R121 به زیرپهنه R122 تبدیل شده که با این تغییر پهنه‌ای، در محله‌ای که طرح‌تفصیلی ابتدایی (آنچه در شورای‌شهر تصویب شده بود) حداکثر سقف تراکم در آنجا را ۲طبقه تعیین کرده بود، هم‌اکنون به ۵ طبقه افزایش پیدا کرده است. تحت تاثیر این ازدیاد تراکم، برای محله‌هایی که کشش ساخت ساختمان‌های پر طبقه را ندارند، تراکم بیش‌از اندازه اعمال می‌شود که این موضوع نگرانی اعضای شورای شهر را برانگیخته‌است. اکنون پس از گذشت یک هفته از برگزاری مراسم رونمایی رسمی طرح تفصیلی جدید حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر از تنظیم نامه‌ای مجدد به رییس شورای شهر خبر داد و اظهار کرد: در این نامه اعضای شورای شهر تهران به عنوان نمایندگان مردم خواستار بازگشت «طرح تفصیلی خط خورده» به شورا و اصلاح موارد تغییر داده شده و غیر کارشناسی آن شدند. شکیب در خصوص احتمال نتیجه دادن اعتراض شورا به مصوبات شورای‌عالی شهرسازی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا طرح تفصیلی خط خورده دوباره به شورا بازگردد و اگر چنین نشود در پنج سال آینده باید منتظر تبعات اجرای طرح در بازار ساخت‌وساز پایتخت باشیم. رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر از تنظیم نامه این کمیسیون در روز گذشته برای درخواست بررسی دو فوریت تغییرات اعمال شده در طرح تفصیلی تهران خبر داد و به «دنیای‌اقتصاد» گفت: این نامه در دوبند اصلی تنظیم شده است. بند اول آن درخواست کاهش تعداد طبقات پس از تغییر و افزایش آن در کمیسیون ماده پنج و بر خلاف اصول شهرسازی داده شده است. و در بند دوم خواستار اصلاح تغییر کاربری زمین‌های وزارت راه و شهرسازی را هستیم. حمزه شکیب ادامه داد: در هر دو نامه هدف ما بازگرداندن طرح تفصیلی خط خورده به شورای شهر است چرا که طرح تفصیلی به این شکل و با تغییرات غیرکارشناسی فاجعه است.

او در پاسخ به این سوال که «کدام یک از دو بند اشاره شده در نامه ایراد جدی به اجرای طرح وارد می‌کند؟ »تصریح کرد: بند دوم(تغییر کاربری زمین‌های وزارت راه وشهرسازی) هنوز بر روی کاغذ است و به مرحله اجرا نرسیده و به نظر می‌رسد ایراد جدی، بیشتر در زمینه «تغییر حداکثر تعداد طبقات در برخی پهنه‌های مسکونی» باشد چون این بخش از تغییرات اعمال شده در حال حاضر در قالب صدور پروانه ساخت برای متقاضیان در حال اجرایی شدن است.

او افزود: به عنوان مثال در برخی محله‌ها بدون توجه به عرض معبر تعداد طبقات را افزایش داده‌اند این در حالی است که نمی‌توان در کوچه‌ای با عرض دو متر خانه‌ای با تعداد طبقات بالا ساخت.

 

    نظرات