مصوبات جدید مسکنی دولت

مصوبات جدید مسکنی دولت

http://www.bananews.ir/نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه مسکن، با پرداخت ۳۰۰ هزار تسهیلات برای مقاوم سازی مسکن روستایی و مسکن مهر روستایی، ۱۰۰هزار تسهیلات جدید احیای بافت فرسوده و ۷۵ هزار واحد مسکونی در هشت شهر بزرگ موافقت کردند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، بر اساس تصمیم نمایندگان رئیس جمهور و به استناد اصل ۱۲۷ قانون اساسی ، بانک های عامل ملی ، ملت ،رفاه کارگران ،تجارت ، صادرات و سپه موظفند نسبت به انعقاد قرار داد مانده سهمیه سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به تعداد (۲۰۰) هزار واحد برای مسکن روستایی تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۱ با قبول ضمانت به صورت سفته زنجیره ای اقدام کنند.

بر اساس این مصوبه، تسهیلات مسکن مقاوم سازی روستایی به ازاء هر واحد یکصد وبیست وپنج میلیون (۰۰۰/۰۰۰/ ۱۲۵ )ریال است.

بر این اساس، مسئولیت پیگیری موضوع یاد شده با بانک مرکزی ایران است .

معرفی ۱۰۰ هزار متقاضی مسکن روستایی به بانکهای عامل

بر اساس این مصوبه ،بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است در اسرع وقت نسبت به معرفی یکصد هزار (۱۰۰۰۰۰)متقاضی مسکن روستایی سهمیه سال ۱۳۹۰ به بانکهای عامل (به استثناء بانک مسکن ) اقدام کند .

همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به ابلاغ نرخ ۴%برای مسکن مهر روستایی (مقاوم سازی مسکن روستایی) و مسکن ایثارگران با لحاظ بخشنامه رئیس جمهور ، به بانک های عامل اقدام کند.

توزیع ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات جدید احیای بافت فرسوده

براین اساس، بانک مرکزی موظف است نسبت به توزیع یکصد هزار فقره تسهیلات جدید احیای بافت فرسوده بین بانکهای عامل ملی ،ملت ، تجارت، رفاه کارگران، صادرات و سپه در سال ۱۳۹۱ اقدام کند.

بر این اساس ، نرخ سود دوران مشارکت این تسهیلات (۲۰%) و نرخ سود فروش اقساطی این تسهیلات (۱۵%) است؛مبلغ تسهیلات یاد شده برای هر واحد مسکونی سیصد میلیون ریال است

همچنین مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی این تسهیلات (۱۵) سال است.

ساخت ۷۵ هزار واحد مسکونی در هشت شهر بزرگ کشور

بانک مرکزی موظف است ترتیبی اتخاذ کند که بانکهای عامل ( به استثناء بانک مسکن) پنجاه درصد از (۲۰%) سهم بخش مسکن از منابع تسهیلات بانکی را با معرفی وزارت راه و شهرسازی و (۵۰%) توسط بانکهای عامل رأسا به متقاضیان پرداخت شود؛سقف این تسهیلات جهت ساخت، حداکثر چهارصد میلیون ریال است. نرخ مشارکت مدنی این تسهیلات (۲۰%) و فروش اقساطی آن (۱۵%) است که حداکثر چهار صد میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی آن فروش اقساطی می شود.

همچنین بیست و پنج هزار واحد از محل این تسهیلات توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پنجاه هزار واحد توسط وزارت راه و شهرسازی در هشت شهر بزرگ کشور احداث می شود.

لازم به ذکر است ، بانک مرکزی موظف است مصوبه مجمع عمومی در خصوص بانک مسکن را در اسرع وقت ابلاغ و اجرایی کند.

بر این اساس، بانک مسکن موظف است در سال ۱۳۹۱ نسبت به پذیرش و انعقاد قرارداد پروژه های جدید مسکن مهر شهری به میزان شصت هزار میلیارد ریال علاوه بر مجوز قبلی اقدام کند.

ابلاغ نرخ های سود(۹%)، (۷%) و (۴%) برای تسهیلات مسکن مهر شهری

همچنین، بانک مرکزی موظف است در اسرع وقت نسبت به ابلاغ نرخ های سود(۹%)، (۷%) و (۴%) به ترتیب برای تسهیلات پرداختی به مسکن مهر شهری در شهر تهران، مرکز استانها و سایر شهرها به بانکهای عامل ( ملی، ملت، تجارت، رفاه کارگران، صادرات و مسکن) در مرحله مشارکت مدنی و فروش اقساطی اقدام کند.

براساس این مصوبه ، وزیران راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی و مدیر عامل بانک مسکن موظفند راهکار اجرایی شدن پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن به شرکتهای خارجی از محل منابع صندوق توسعه ملی به صورت ارزی و بازپرداخت آن به صورت ریالی را تعیین کنند.

این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

 

    نظرات