برخورد با تبلیغ قیمت مسکن !

برخورد با تبلیغ قیمت مسکن !

http://www.bananews.irدولت در شرایطی که فضای موجود در بازار مسکن را طبیعی گزارش می‌کند و به شدت بر این موضوع که «قیمت مسکن هیچ افزایش غیرطبیعی پیدا نکرده و همه چیز در این بازار آرام است» تاکید می‌کند، فضای مصنوعی و تحریک‌کننده خاصی را برای خرید‌وفروش مسکن در تهران تدارک دیده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مسوولان کنترل بازار‌ درصدد هستند جلوی اعلام قیمت مسکن توسط مالکان یا عواملی که فروش املاک آنها را با شیوه‌های مدرن برعهده دارند، بگیرند و عملا فقط به مشاوران‌املاک اجازه دهند در داخل بنگاه‌ها، قیمت‌ها را به خریدار و فروشنده اعلام کنند. هر چند این اقدام از سر خیرخواهی قرار است در بازار مسکن اجرا شود اما آنطور که هفته گذشته خبر اجرای آن در قالب تهدید روانه بازار مسکن شد، با ایجاد انحصار برای مشاوران‌املاک، به رقابتی که طی دو سال گذشته در اعلام «قیمت پیشنهادی کمتر» به وجود آمده بود، مهر پایان می‌زند و زمینه را برای اعلام قیمت‌های کاذب و حبابی توسط برخی از سوداگران، فراهم می‌کند.

بزرگترین خطای نامحسوسی که در پس این اقدام مسوولان کنترل بازار، نهفته است، گل‌آلودشدن بیشتر بازار مسکن و ناآگاه شدن بیشتر خریداران آپارتمان از ارزش واقعی آپارتمان‌هایی است که قصد خرید آن را دارند. در بازار مسکن، هیچ ملاک و مقرراتی برای تعیین قیمت فروش واحدمسکونی وجود ندارد اما سامانه‌های مجازی اعلام قیمت مسکن طی دو سال گذشته موفق شده بودند با نمایش همزمان قیمت واحدهای فروشی در یک صفحه اینترنتی، فروشنده‌ها را به رقابت با یکدیگر بر سر ارائه قیمت پایین‌تر، دعوت کنند.

اما حالا که قرار است جلوی فعالیت این بازارهای مجازی گرفته شود، معلوم نیست چگونه قیمت مسکن در تهران کنترل خواهد شد.ظاهرا مسوولان تصور کرده‌اند بازار مسکن را هم می‌شود همچون بازارهای لبنیات و گوشت و مرغ کنترل کرد.کارشناسان در این باره هشدار می‌دهند و معتقدند: هر نوع اقدام محدودکننده در بازار مسکن که بدترین آن «جلوگیری از اعلام عمومی قیمت مسکن» است، اثر منفی بر قیمت مسکن خواهد داشت و لازم است مسوولان در این باره قبل از اجرای چنین طرح‌هایی تجدیدنظر کنند.

 

    نظرات