اجرای طرح تفصیلی شهر تهران مانع از افزایش کاذب قیمت مسکن می شود

اجرای طرح تفصیلی شهر تهران مانع از افزایش کاذب قیمت مسکن می شود

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح تفصیلی شهر تهران از افزایش کاذب قیمت مسکن جلوگیری می کند و نیازمندیهای جمعیت ساکن این شهر را تا افق ۱۴۰۵ پایه ریزی خواهد کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) 'میرمحمد غراوی' عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ویژگی طرحهای توسعه و عمران در شهرها برای یک دوره زمانی هدف گذاری شده و اکنون بر اساس طرح تفصیلی پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۵ جمعیت تهران به هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که پرسید، اجرای طرح تفصیلی چه پیامدی برای ساخت و سازهای جدید دارد و آیا محدودیتی از نظر تعداد طبقات وجود خواهد داشت، اظهار داشت: امکان دارد برخی از اعضای صنف مشاوران املاک از طرح تفصیلی استفاده ابزاری در ارتباط با قیمت مسکن بکنند، اما احتمال دارد در مواقعی این طرح پیامد رشد هم داشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: بر اساس طرح تفصیلی محدوده شهر تهران از ۷۷ هزار هکتار به ۶۶ هزار هکتار کاهش یافته و تمامی فضاهای مسکونی، عمومی، ورزشی، تجاری و دیگر نیازها در آن مشخص و تعریف شده است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: طرح جامع تهران در سال ۱۳۸۶ ابلاغ شده و به دنبال آن طرح تفصیلی باید شکل اجرایی به خود می گرفت، اما به موقع این مهم تحقق نیافت و تا پایان سال گذشته به طول انجامید و از فروردین ماه امسال به اجرا درآمد.

وی در تشریح جزئیات طرح تفصیلی افزود: بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران خیابان انقلاب اسلامی به عنوان محور اصلی شهر مورد توجه قرار گرفته و تراکم پایه در بخش شمالی ۱۲۰ درصد و جنوب این محور تراکم پایه ۱۸۰ درصد در نظر گرفته شده است.

غراوی در خصوص ممنوعیت ساخت و ساز در مناطقی که در بالای ارتفاع ۱۸۰۰ متر قرار گرفته اند، گفت: محدوده هایی از مناطق یک و دو ساخت و ساز در ارتفاع بالای این رقم ممنوع است و آنهایی که پیشتر مجوز اخذ کرده اند دارای حقوقی هستند، اما آنها که مجوز ندارند، باید خود را با شرایط کنونی تطبیق دهند.

وی تاکید کرد: ارتفاع ۱۸۰۰ متر مرز شهر و حریم آن است و اجازه توسعه شهر به سمت شمال داده نمی شود.

غراوی افزود: مقیاس طرح تفصیلی در گذشته یک ۱۰ هزارم بود و این موضوع مشکل آفرین شد، بنا بر این در بازنگری لازم تبدیل به یک دو هزارم شد تا امکان توضیح دقیق و بر پایه ضوابط و مقررات به صاحبان املاک داده شود.

وی خاطر نشان کرد: طرح تفصیلی قطعا بدون اشکال نیست و در حین اجرا در دوره های یک ساله یا ۱۸ ماهه امکان بازنگری و اصلاح دارد و مسایل مربوطه در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، در بررسی و تصویب طرح تفصیلی شهر تهران با نگاهی سنتی به این موضوع توجه نشده، بلکه بر اساس نیازهای روز و روشهای نوین به ابعاد آن توجه شده است.

وی توضیح داد: در طرح تفصیلی چهار پهنه برای کلان شهر تهران تعریف شده که بر اساس آن مناطق مسکونی، صنعتی، مسکونی تجاری و کاربریهای فضای سبز و غیره در نظر گرفته شده و چنانچه در محدوده هایی واحد مسکونی دو طبقه بوده، اکنون امکان ساخت سه طبقه دارد و به همین ترتیب به واحدهای مسکونی یک طبقه اضافه شده است.

 

 

    نظرات