رکود خرید و فروش مسکن عامل اصلی تغییر نرخ اجاره‌بها است

رکود خرید و فروش مسکن عامل اصلی تغییر نرخ اجاره‌بها است

http://www.bananews.ir/در حالی که قیمت خرید مسکن بسیار بالا است و افراد توان خرید آن را ندارند تقاضا به سمت خانه‌های استیجاری افزایش یافته و این خود عاملی برای افزایش نرخ اجاره‌بها است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمدرضا سرحدی –کارشناس اقتصاد مسکن—در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای طرح‌های تعزیراتی برای کنترل اجاره بها در کشور اظهار کرد: این طرح‌ها و طرح‌های مشابه آن نمی‌تواند کمکی به بازار اجاره‌بها و تعدیل نرخ‌های آن داشته باشد.

وی ادامه داد: میزان اجاره‌بها و افزایش آن به طور کامل وابسته به عرضه و تقاضای مسکن است و زمانی که قیمت مسکن آنقدر بالاست که متقاضیان توانایی خرید یک خانه را ندارند به خانه‌های استیجاری روی می‌آورند.

سرحدی با بیان این‌که رکود در بازار خرید و فروش مسکن عامل اصلی در افزایش میزان اجاره‌بها است، گفت: در حال حاضر تقاضا در زمینه اجاره‌ی خانه‌ها بالا است و این خود منجر می‌شود که تعدیلی در نرخ‌های آن صورت نگیرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: سال گذشته طرح تعزیراتی که برای کنترل اجاره‌بها در آغاز فصل نقل و انتقالات به اجرا درآمد نه تنها تاثیرگذار نبود بلکه باعث شد تا قراردادهای غیر رسمی و پشت نویس شده نیز به وجود آید که پیامدهای بسیاری داشت.

وی با تاکید بر این‌که طرح تعزیراتی سال گذشته باعث پیدایش قراردادهای غیر رسمی شد، خاطرنشان کرد: بهترین راه برای کنترل اجاره‌بها متناسب کردن عرضه و تقاضا و کاهش قیمت خرید مسکن است.

سرحدی ادامه داد: زمانی که متقاضیان خرید یک خانه بتواند خانه‌ای مطلوب با توجه به شرایط خود تهیه کند قطعا تقاضا از سمت بازار استیجاری کاهش پیدا کرده و قیمت اجاره‌ها نیز تعدیل می‌یابد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که نیاز به خانه و سرپناه جز و نیازهای اساسی هر فرد است، تصریح کرد: از این رو اول باید طرح‌ها و سیاست‌هایی در راستای تعدیل قیمت خانه اجرا شود تا در پی آن اجاره‌بها نیز کاهش یابد.

وی با تاکید بر این‌که رکود در خرید و فروش مسکن امکان‌پذیر است ولی در خانه‌های استیجاری خیر، گفت: از آنجاییکه همه نیاز به یک سرپناه دارند در بازار استیجاری قیمت با سرعت بالاتری نسبت به بازار خرید و فروش مسکن رشد می‌یابد.

سرحدی در پایان اظهار کرد: اگر افراد نتوانند در بازار استیجاری نیز مسکنی مناسب و در شان خود پیدا کنند ناچارند در مراکز دور از شهر در حومه‌ها، شهرهای جدید و یا مسکن‌هایی که از استانداردهای مطلوب برخوردار نیست زندگی کنند که آن هم در نوع خود تبعاتی به دنبال دارد.

 

    نظرات