ساخت و تکمیل پنج پایانه مرزی

ساخت و تکمیل پنج پایانه مرزی

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام مراحل ساخت و تکمیل پنج پایانه‌ی مرزی در استان‌های کشور خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مرز‌های کشور وقتی به صورت رسمی شناخته می‌شود، می‌تواند برای ساخت پایانه به منظور ترانزیت کالا و مسافر مصوبه دریافت کند.

او ادامه داد: به منظور افزایش حجم ترانزیت کالا و مسافر به کشور‌های همسایه و از آنجا به مقاصد اروپا و خاور دور پنج پایانه در شهرهای مختلف کشور در حال ساخت و یا تکمیل است.

افندی‌زاده از پایانه در دست ساخت چزابه به عنوان یکی از برنامه‌های در دست اقدام وزارت راه یاد کرد و افزود: این پایانه در استان خوزستان و مرز عراق برای ترانزیت کالا و مسافر در دست ساخت است.

به گفته‌ی او، سالن تجاری پایانه‌ی چزابه چهار هزار متر و سالن مسافری این پایانه دو هزار و ۵۰۰ متر مساحت دارد که در حال احداث و تکمیل است و تا شهریورماه نهایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین به احداث پایانه‌ی شلمچه اشاره و اظهار کرد: این پایانه برای ترانزیت مسافر در نظر گرفته شده است.

وی در مورد این‌که ساخت پایانه‌ی شلمچه در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: در حال مکان‌یابی برای احداث پایانه‌ی شلمچه در استان خوزستان هستیم.

افندی‌زاده پایانه پرویز‌خان را دیگر پایانه کشور اعلام کرد که باید ایجاد شود و ادامه داد: این پایانه در استان کرمانشاه ساخته خواهد شد که برای ساخت سالن تجاری آن قرارداد بسته‌ایم و عملیات احداث نیز آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ایجاد پایانه‌ی لطف‌آباد در مرز ایران و ترکمنستان در خراسان رضوی و نیز پایانه نیل ۷۸ در خراسان جنوبی در مرز ایران و افغانستان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: پایانه‌های عنوان شده در حال بهره‌برداری هستند، اما سایت موقت دارند که با احداث سالن‌های مشخص تجاری و مسافری کار خود را به صورت جدی و رسمی آغاز خواهند کرد.

وزارت راه و شهرسازی در برقراری ارتباط بیشتر از طریق مرزها به منظور افزایش حجم ترانزیت کالا و مسافر عزم جدی دارد. در این راستا علی نیکزاد – وزیر راه و شهرسازی - از تعدیل تعرفه ترانزیت کالا خبر داده است.

استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و شمالی به عنوان شرقی‌ترین استان‌های کشور برای ارتباط با همسایه های شرقی و نیز کشورهای خاور دور اهمیت ویژه ای دارند زیرا از طریق مرزهای این استان ها می توان ارتباط کشورهای شرق ایران را با کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا میسر ساخت.

در غرب نیز حضور پایانه در مرزها می تواند نقش واسط برای کشورهای غربی و جنوبی ایران را برعهدا داشته باشد و به این ترتیب و با درک جایگاه مهم ترانزیت به قول وزیر راه می‌توان درآمد بالاتری از درآمد نفت کسب کرد.

 

    نظرات