سیستم رانش مترو، تا دو و نیم سال آینده بومی می‌شود

سیستم رانش مترو، تا دو و نیم سال آینده بومی می‌شود

http://www.bananews.ir/رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت:هدف معاونت از اجرای طرح‌های کلان، جذب و ارتقای تکنولو‍ژی‌های داخل کشور در جهت کاربرد در صنعت و تولید محصولات داخلی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر غلامحسین رحیمی در نخستین جلسه کمیته راهبری طرح کلان ملی فناوری «کسب دانش فنی و طراحی، ساخت، نصب و آزمایش نمونه مهندسی سیستم کامل رانش و مبدل‌های الکتریکی یک قطار مترو» که در معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به اینکه این طرح از حدود یک سال پیش در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مطرح شده است، اظهارکرد: با مکاتبات صورت گرفته با نهادهای ذی‌ربط تاییدیه‌های لازم از جمله مشخصات فنی و استانداردهای مورد نیاز از نهادهای بهره بردار، تولیدکننده و مجوز دهنده برای تصویب نهایی طرح گرفته شد.

رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه سیستم رانش سیستمی است که علاوه بر مزیت های بسیار، در آن نوآوری مستتر است و می‌تواند منجر به توسعه فناوری شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه طرح‌های کلان ملی فناوری حتی در مرحله نمونه‌سازی هم باید تاییدیه استفاده صنعتی را بگیرند، دستیابی به دانش فنی که مترادف توسعه فناوری است، در این طرح دیده شده و در نهایت این طرح اواخر سال گذشته به تصویب نهایی رسید.

اجرای طرح طی ۳۰ ماه پس از اخذ گواهی

وی با اشاره به اینکه طرح سیستم رانش مترو پس از اخذ گواهی‌ها از مجوز دهنده، تولید کننده و بهره‌بردار قرار است در طول ۳۰ ماه اجرایی شود، خاطرنشان کرد:‌ انتظار ما این است که توسعه فناوری، تولید دستگاه و قطعات مهم و کلیدی طوری صورت گیرد که وقتی طرح در داخل کشور پیاده‌سازی و اجرا می شود، نام تکنولو‍ژی بومی روی آن بگذاریم.

رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید دارد که مجوز دهنده، سازنده و بهره بردار در اجرا و عملیاتی شدن طرح هماهنگ باشند تا ایده و تحقیق منجر به تولید محصول شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح های کلان ملی که قابلیت صنعتی شدن و تولید انبوه را داشته باشد، حمایت های لازم را به عمل می آورد و در صورتی که تکنولوژی واگن‌سازی و سیستم رانش در مرحله تولید انبوه قابلیت صادرات داشته باشد، معاونت امور بین الملل و انتقال فناوری‌ها از این طرح برای صادرات حمایت خواهد کرد.

همچنین در این جلسه دکتر سید محمودرضا آقامیری معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، هدف از طرح های کلان ملی را ارتقای تکنولوژی و دستیابی به محصول مورد نیاز عنوان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت برای اجرای طرح سیستم رانش مترو اعلام آمادگی کرد و با بررسی های صورت گرفته در زمینه چهارچوب کار قراردادی بین این معاونت و جهاد دانشگاهی منعقد شد.

مجری طرح موظف به استفاده از تمام توان داخلی است

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای طراحی و ساخت این سیستم رانش تسهیلاتی در نظر گرفت که بر این اساس باید پاسخگوی این اعتبار باشیم. بنابراین جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح موظف است از تمام توان داخلی برای رسیدن به محصول تایید شده استفاده کند.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نگرانی بهره برداران از چهارچوب طراحی و مراحل ساخت این سیستم قابل درک است، خاطرنشان کرد: ما در مقابل مردمی که هر روز سوار بر قطار می شوند، مسئول هستیم و مهمترین راهکار کاهش این نگرانی این است که همه نهادهای ذی‌ربط بتوانند با همکاری متقابل از توانایی های موجود حداکثر استفاده را داشته باشند.

استفاده از توانایی های بخش های دانشگاهی و شرکت های خصوصی

همچنین در نخستین جلسه کمیته راهبری طرح کلان ملی « طراحی و ساخت سیستم رانش مترو»، دکتر میرزرگر معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت، با اشاره به اینکه سیستم رانش یکی از مهمترین بخش‌ها در بحث ریلی است، اظهارکرد: ‌متاسفانه تاکنون فناوری این سیستم در کشور وجود نداشته است و خوشحالیم که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این تکنولوژی قابل توسعه و انتقال مورد حمایت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این راه باید از توانایی های بخش‌های دانشگاهی و شرکت‌های خصوصی در کنار هم استفاده کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت با اشاره به اینکه طراحی و ساخت سیستم رانش در ۲ بخش دنبال می شود، افزود: بخش اول نمونه سازی اولیه است که در نظر داریم در این مرحله به توانمندسازی و مشخصات ایمنی برسیم که زمان پیش بینی شده برای نمونه سازی اولیه ۵ ماه است، در آن از تجربیات شرکت های بهره بردار و تولید کننده مانند واگن سازی تهران و دانشکده راه آهن استفاده می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تجربیات نمونه سازی اولیه در مرحله دوم پروژه مورد استفاده قرار گرفته و با مراکز صنعتی که می توانند با قیمت و چهارچوب مناسب تولید را انجام دهند، همکاری خواهیم کرد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت تصریح کرد: در حال حاضر جهاد دانشگاهی با درخواست همکاری بسیاری برای مشارکت در این طرح روبروست. با توجه به اینکه طرح قرار است بر اساس وام جلو برود، سعی کرده‌ایم هزینه‌های اضافی حذف شود تا بتوانیم از حمایت‌های لازم برخوردار شویم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که جهاد دانشگاهی بتواند در طراحی و ساخت سیستم رانش از همکاری شرکت مترو و شرکت واگن سازی تهران و بهره برداران این محصول استفاده کند.

 

    نظرات