رقبای دولتی مانعی بر سر خصوصی‌سازی بخش ریلی

رقبای دولتی مانعی بر سر خصوصی‌سازی بخش ریلی

http://www.bananews.ir/رییس انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل ریلی اولین قدم برای خصوصی‌سازی حمل‌ونقل ریلی را نبودن رقیب دولتی با امتیازات ویژه در رقابت بخش خصوصی دانست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعیدی‌نژاد ـ در دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی صنعت ریلی و صنایع وابسته ـ با بیان این‌که اولین شرط ضمنی برای فراهم‌کردن شرایط رقابتی وجود قوانین ضد انحصار است، گفت: برای خصوصی‌سازی نباید هیچ انحصار‌گر بزرگی وجود داشته باشد، چراکه سم مهلکی برای خصوصی‌سازی در کشور است.

وی افزود: وجود نهادهایی برای تنظیم مقررات می‌تواند بین بخش خصوصی و بخش انحصاری تعادل ایجاد کند. البته این نهادها باید فارغ از روابط بنگاهی به تنظیم قوانین بپردازد.

رییس انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل ریلی بزرگ‌ترین مانع دست‌پیدا نکردن به اهداف منطقه در سال‌های گذشته را مشکل ساختاری دانست و تصریح کرد: ذات فعالیت حمل‌ونقل ریلی به‌طور دولتی طراحی شده است که در عمده کشور‌های دنیا هم مشاهده می‌شود. اما سایر کشور‌ها به فکر تغییر افتادند و با تدوین و دستورالعمل‌های پویا از شکل یک سازمان متمرکز خارج شدند.

وی در ادامه گفت: برای انجام این کار مدل‌های متعددی در دنیا وجود دارد. مثلا ریل به طور مستقل توسط دولت اداره می‌شود و بخش بهره‌برداری از خطوط به عهده‌ی بخش خصوصی است که خود این تفکیک در ساختار هزینه‌‌ و ارائه‌ی خدمات به مشتری شرایط بهتری را فراهم می‌کند.

سعیدی‌نژاد اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۶۰ شرکت با سرمایه یک تا ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش خصوصی حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. گرچه ممکن است این سرمایه‌گذاری خیلی راضی‌کننده نباشد، اما روند روبه‌رشدی داشته است.

 

    نظرات